• skalman531

kaffebröd vid diabetes tips/recept önskas!

Hej!

Min svärmor har fått diabetes typ 2 o har fått medicin att ta.

Har någon bra tips på kaffebröd man kan baka? Hon har alltid tyckt mycket om sånt
    o det vore kul att även i fortsättningen kunna bjuda henne på gott fika bröd.

• Svar på tråden kaffebröd vid diabetes tips/recept önskas!
  • londonbruden

Jag har typ 1 diabetes och jag ater normalt inget kaffebrod - det ar battre med en smorgas eller frukt som mellanmal till mig. NAR jag dock ater typ kaffebrod sa ater jag hellre lite vanligt kaffebrod an "diabetes brod" - sant diabetes kaffebrod har oftas mindre socker men mera fett i och det stiger blodsockret av. Jag tittar hellre efter typ "light" eller "lagkalorie" recept an diabtesrecept.

• skalman531

ok.Tack för svaret.

Men finns det inget kaffebröd utan vanligt socker o lite fett ?

Annars får hon väl ta en god smörgås istället el lite vanligt kaffe bröd.

• londonbruden

Enligt min erfarenhet sa har det mesta kaffebrodet hog fett och sockerhalt - jag tanker forstass pa kakor, mjuka kakor, bullar mm

En ide kan ju vara att kolla typ viktvaktarnas recept pa kaffebrod.

En annan idee speciellt pa sommaren ar att baka en typ lag sockerkaka och minska sockermangden lite och sedan dekorera den med farska jordgubbar och andra bar - jattegott och inte saaaa onyttigt.

Vad hon kan ata beroro ju forstass pa hennes rutin mm.

Jag mar battre om jag ater nagot i kakvag som efterratt an till fikat pa eftermiddagen.

• Hallonsylt

våfflor kanske med bär till. Man behöver ju inte ha socker i våffelsmeten, men det känns ändå så där lite lyxigt som det ska göra när man fikar.

Svar på tråden kaffebröd vid diabetes tips/recept önskas!