Tunisien! Om jag börjar prata om det, kommer aldrig sluta. Vi var där 2 veckor i somras, och det var helt underbart!Resan var med Apollo, och vi bodde i Hammamet, på Le Hammamet Hotel, som jag varmt rekommenderar. Det är 50 m från stranden, med privat gång till sanden, trevlig och lugn. Området där hotellet ligger har ganske många hotell, och det är ungefär 40 minuter promenad från centrumet (man kan följa stranden, jättefin promenad!), men det är lika bra at ta taxi, det är urbilligt. Man märker ganske snart vilka restauranger är bäst när det äller service, men maten är ganske bra nästan överallt. Bäst är på små lokala ställen, där själva tunisierna äter. At köpa mat på t.ex. Magasin General är urbilligt om man vill äta med budget.
Tunisierna är en fantastisk folk. De är imponerande på språk, och ni blir säkert påhälsade på svenska, finska, tyska och allt möjligt. De är vänliga och nyfikna, och frågar gärna om er och er land. De svarar lika gärna på frågor också. I medinan kan det se lite skrämmande ut ibland: de kan vara rätt jobiga när de försöker sälja grejer, och ibland har man känslan att de blir nästan arga; det är inte så, det är bara deras sätt att vara, och de lever faktist av turismen. Det bästa är att le mycket och fortsätta gå, och ta inte det mycket pa allvar och de verkar prata lite högre. och en sak till: pruta! På allt och allting förutom restauranger. Det finns också visa affärer där man inte kan pruta, men oftast är det regeln. Man ska börja erbjuda ungefär en tredje del av priset, och absolut inte betala mer en halften av det frösta priset man får när man frågar.
Ni ska ha formodligen chansen att göra utflykter; åk till Sahara! Det är mycket bus (en dag fram och en tillbaka), men det är absolut värt det. Vi förlovade oss där, när vi tittade på solnedgången, och det är den vackraste minnen jag har av hela mitt liv. Sidi bu Said och Tunis huvudstad är också bra att se.
Jag kan fortsätta att prata om Tunisien i tre timmar till, så det är bättre att sluta! Det viktigaste är att fösrtå att det är en helt annan kultur, och inte en soligare Sverige (det är tyvärr många som har fel inställning från början). Lite förnuft och framför allt visa respekt för deras traditioner och sätt att leva, och ni kommer garanterat att ha en fantastisk resa! Två rekommendationer till: de börjar bli ganske liberala, men en kvinna i minishorts och mikro-top behandlas inte med lika respekt än om man är lite mer täckt (vanliga shorts och t-shirt är helt ok). Och om ni bor i Hammamet, är middag på restaurangen Cascades; bästa service, riktigt god mat och väldigt romantisk!
Fråga gärna mera, jag kan prata om Tunisien hur längre som helst. Älskar det!