• Bröllopsnojan

Nån som ska till Tunisien eller har varit där?

Den 6 oktober åker vi till Tunisien på bröllopsresa i 2 veckor.
    Nån som har varit där eller som ska dit samtidigt som oss?
    Hur är priserna där på mat öl/vin/drinkar?
    Vad bör man tänka på?
    Hur mkt pengar behöver man ungefär per person på 2 veckor?
    Vad kan man köpa med sig hem som minne, nåt förslag? Vi funderade på vattenpipa, men vi har ju småbarn så det blir svårt att gömma den, vi har ont om utrymme.
    Hur är människorna mot turister, är det något man bör se upp med?

Vi är tacksamma för alla tips!

• Svar på tråden Nån som ska till Tunisien eller har varit där?
  • röd ros

vi åker oxå dit den 25 augusti, 1 vecka.
    verkar vara lite krångligt med valutan den för ju inte föras ut ur landet, man får tydligen växla där. jag är nyfiken på maten, vad finns det för något spännande i deras kök, vad måste man prova?? vet du nåt om det??

• lill-plutten

Hej Bröllopsnojan!
    Vi har också tittat en del på Tunisien. Vart i Tunisien ska ni?
    Jag läste nånstans att en öl kostade 10kr.

• Bruja

Tunisien! Om jag börjar prata om det, kommer aldrig sluta. Vi var där 2 veckor i somras, och det var helt underbart!Resan var med Apollo, och vi bodde i Hammamet, på Le Hammamet Hotel, som jag varmt rekommenderar. Det är 50 m från stranden, med privat gång till sanden, trevlig och lugn. Området där hotellet ligger har ganske många hotell, och det är ungefär 40 minuter promenad från centrumet (man kan följa stranden, jättefin promenad!), men det är lika bra at ta taxi, det är urbilligt. Man märker ganske snart vilka restauranger är bäst när det äller service, men maten är ganske bra nästan överallt. Bäst är på små lokala ställen, där själva tunisierna äter. At köpa mat på t.ex. Magasin General är urbilligt om man vill äta med budget.

Tunisierna är en fantastisk folk. De är imponerande på språk, och ni blir säkert påhälsade på svenska, finska, tyska och allt möjligt. De är vänliga och nyfikna, och frågar gärna om er och er land. De svarar lika gärna på frågor också. I medinan kan det se lite skrämmande ut ibland: de kan vara rätt jobiga när de försöker sälja grejer, och ibland har man känslan att de blir nästan arga; det är inte så, det är bara deras sätt att vara, och de lever faktist av turismen. Det bästa är att le mycket och fortsätta gå, och ta inte det mycket pa allvar och de verkar prata lite högre. och en sak till: pruta! På allt och allting förutom restauranger. Det finns också visa affärer där man inte kan pruta, men oftast är det regeln. Man ska börja erbjuda ungefär en tredje del av priset, och absolut inte betala mer en halften av det frösta priset man får när man frågar.

Ni ska ha formodligen chansen att göra utflykter; åk till Sahara! Det är mycket bus (en dag fram och en tillbaka), men det är absolut värt det. Vi förlovade oss där, när vi tittade på solnedgången, och det är den vackraste minnen jag har av hela mitt liv. Sidi bu Said och Tunis huvudstad är också bra att se.

Jag kan fortsätta att prata om Tunisien i tre timmar till, så det är bättre att sluta! Det viktigaste är att fösrtå att det är en helt annan kultur, och inte en soligare Sverige (det är tyvärr många som har fel inställning från början). Lite förnuft och framför allt visa respekt för deras traditioner och sätt att leva, och ni kommer garanterat att ha en fantastisk resa! Två rekommendationer till: de börjar bli ganske liberala, men en kvinna i minishorts och mikro-top behandlas inte med lika respekt än om man är lite mer täckt (vanliga shorts och t-shirt är helt ok). Och om ni bor i Hammamet, är middag på restaurangen Cascades; bästa service, riktigt god mat och väldigt romantisk!

Fråga gärna mera, jag kan prata om Tunisien hur längre som helst. Älskar det!

• Bruja

Usch, jag glömde till och med att svara på frågorna...

Som sagt är mat billigt, och det är också öl och vin (det finns jättegoda tunisiska viner!). Däremot är sprit jättedyr.

När vi var där nere gjorde vi oss av med ungefär 7000 per person, men då betalade vi också utflykterna, som är ganske dyra, och vi hade middag ute varje dag samt köpte en massa presenter och grejer. Är man försiktigt kan man komma undan med minst halften, säkert.

Det vi köpte för oss var en läderpuff. De finns överallt och de är jättefina, vi använder varan hela tiden. Har ni råd med det, köp en matta. Jag hade viljat göra det, men även om de är billiga jkämfört med om man köper en i Sverige, de är inte direkt småpengar. Men vackra, det är dem!

Och saker att se upp med, framför allt att inte pruta tillräckligt mycket. De ska alltid försöka att ni betalar så mycket som möjligt, men de gör inte det för att de vill lura er, utan för att det är deras enda sätt att tjäna pengar för resten av året (arbetslöshet är det storsta problemet i landet). Så pruta fram till det värde ny är nöjda med!

Lycka till med resan!

• jenniefredriksson

Hej Bruja! Jag ska åka till tunisien på onsdag den 7 juli det ska bli så härligt vi ska bo på hotell forati i Hammamet tror jag det heter. Har du några tips var man kan äta lunch vi har frukost och middag på hotellet. det ska visst vara jätte varmt där nu underbart. har du några andra tips så bara skriv..

• Bruja

Om jag minns rätt ligger Fourati precis mittemot Le Hammamet Hotell, där vi bodde när vi var där. Vi hade mest lunch på stranden, det är så varmt mitt på dagen att man orkar inte så mycket med att leta efter ställe. Ät på strandens restaurang (kommer inte ihåg om det finns restaurang i Fourati delen, men det finns på Le Hammamets delen och de är brevid varandra. En sak som jag glömde säga: gör budget frö vattnet och dryck inte från kranen! Det är också bra om ni kollar med er husläkare och tar några antibiotika med er; inte för att det ska hända nåt, men det är bra att ha det just in case (så om det händer nåt, ni kan börja behandling så fort som möjligt och inte vara hela semestern i rummet). Och även om ni äter middag på hotellet,hoppa över det en natt och ät på Cascades; det ligger inte ens 5 minuter från hotellet och ni kommer inte att ångra det!

Förresten, ni kan läsa om Tunisien (info och andras erfarenheter) på travelpix.se med www. före.

Ha en trevlig resa och berätta när ni kommer tillbaka!

• Bröllopsnojan

Hej!

Tack så mkt för era svar allihop!!!

Vi ska bo i Sousse till de som undrar. Maten vet jag ingenting om dessvärre. Hotellet vi ska bo på heter Karawan och där ingår det frukostbuffé. Det ligger mitt i centrum och det är 25 meter till havet och stranden Vi har balkong med havsutsikt! Så jag hoppas att det ska bli mysigt och oförglömligt.

Förresten en fråga bara, hur dyr är spriten, drinkarna?

Hälsningar från Bröllopsnojan som längtar ihjäl sig efter att få åka till Tunisien... jag älskar att flyga oxå så det lär bli underbart när man väl sitter där på planet.

• Bruja

Som sagt är spriten jättedyr, ännu dyrare än i Sverige. Men maten är inte allts dyr; saker att prova är så klart cous cous, ojja, merguez (en slags korv), brik (hur gott som helst!) samt allt fisk (det är nyfångad, och man får välja vilken fisk man vill ha från kylen, och då vägs fisken och man betalar enligt vikten; obs! vikten på hela fisken, inkl. ben och allt!).

Valutan får man växla i landet, när man kommer till flygplatsen. De har bankomatter också lite överallt i Hammamet (antar att det är likadant i Sousse, det är lite större än Hammamet), men ibland har de inga pengar, så när ni ser att ni kan ta ut, ta ganske mycket. Viktigt att ha kontant med sig, eftersom kortbetalning gäller inte på så många ställe! Och om ni har Skandiabankens Visakort, bara berätta att vi hade lite problem med det; av nån anledning fanns det bara 2 eller 3 tunisiska banker som är kopplade till Skandiabankes nätverk, så vi fick leta tills vi hittade de som funkade. SEB funkar bra överallt.

Ha det så roligt i Tunisien! (helt avundsjuk här,längtar efter det...!)

• Dea

Var i hammamet (hotel sindbad) i somras. Underbart. Och hett. Riktigt hett.

Köpte parfymolja.

• serendipity

Maten är ganska billig på de fåtal ställen där de tar betalt enligt menyn. ALLA försöker lura turister jämt och ständigt. Vi räknade ut vad vår mat skulle kosta och när vi fick notan var det ALLTID fel, även på de riktigt fina restaurangerna. Så vi bestämde helt enkelt att vi inte gav dricks om de försökte lägga på nått extra på notan. Behöver jag nämna att vi aldrig på 2 veckor gav dricks.

Vi hade det dock underbart i Sousse och hittade på en massa kul utflykter. Skulle dock aldrig åka dit igen pga att jag blev så trött på alla araber som skulle lura en hela tiden.

• brud22

Bröllopsnojan!
    Vi bodde på samma hotell ni ska till. Helt ok, men lite jobbig poolpersonal om du frågar mig...
    -Maten i Tunisien är helt ok om man gillar afrikansk mat, mycket cous-cous!
    Se upp för Harrissan! Jättestark, men ganska gott att doppa bröd i!
    -Vattnet är jättefint. Klart & härliga vågor om det blåser lite!
    -Om ni ska gå till Medinan, själva marknadsplatsen i Sousse, tänk på vad du tar på dig, arabena är inte vana vid att lättklädda tjejer går omkring ute! De kan vara lite påflugna.
    -Tänk på att pruta, pruta, pruta! De vill gärna luras.
    Vi hade en jättefin vecka i Sousse, mycket sol & bad. Om ni räknar med att festa så är det tyvärr inte så mycket på den fronten! Spriten är dyr & smakar blä!
    Jag lovar att ni kommer få en jättefin resa. Ha det så bra! (oj vad långt det blev..)

• Tant Pernilla

Jag har varit i Sousse 9 gånger... Det är en fin stad och Tunisien är ett fint land. Nu är det några år sedan jag var där senast, och som jag förstår det har turistutvecklingen knatat på i bra fart.

Eftersom det är ett muslimskt land så är det ju inte så många av lokalbefolkningen som dricker alkohol. När jag har varit där så har jag varit kursledare för en ungdomsgrupp, så det har inte druckits alkohol i några mängder... Men det finns en tunisisk öl som är rätt god. Påminner lite om Fosters, vill jag minnas.

Det finns hur mycket som helst att köpa med sig hem: mattor, mässing, skinnvaror, keramik, smycken... Om ni är morgonpigga och är i Sousse över en söndag tycker jag att tni ska ta en tur till "kamelmarknaden". Det är bara att hoppa in i en taxi och säga "soukh" och de svischar iväg mer er till marknadsplatsen. Där finns allt. Inga kameler dock- inte ens en dromedar har jag sett, men allt annat. Sängavlar, gäss och grönsaker. Plus allt det turistiga från medinan inne i Sousse. Men passa på att köpa klementiner och annan frukt. Är ni där på hösten så är det säsong för frukten. Läskigt billigt.

När det gäller folket så har ju en del andra varit inne på det ämnet. Tunisier är jätterara människor. Men i Sousse är de förstås inte sämre affärsmän att de försöker tjäna pengar på turisterna. Var respektfull. Börja inte förhandla om priset på en vara om du inte är beredd att faktiskt köpa den. Det finns inget de avskyr mer än om du inte vill ha det du just prutat ner till det pris du är beredd att ge. Så gör aldrig det!

Det där med klädseln är också en bra sak som någon nämnde tidigare. Ha inte linne eller bara bikinitop på dig inne i stan. Ha på dig en t-shirt åtminstone och längre shorts/kjol till knäna. Går du med en man så är det lugnt. (Och det är väl det ni ska göra...?) Titta inte män i ögonen utom möjligen då du förhandlar med dem. De kan ta det som en invit. Det är lite ovant för oss svenskar att inte möta blicken på folk som man ser på stan, men sen jag lärde mig det knepet har jag haft det mycket skönare på mina promenader i medinan, framför allt.

Tänk på att det kan bli rätt svalt på nätterna så års. Ta med en sommarjacka eller tröja.

Åk på utflykter. Det brukar resebolaget ordna. Jag har varit på flera sådana. Tunis är trevligt, då brukar man även få åka till Karthago. Och så kan man åka på dagsutflykt till Matmata där de spelade in delar av den första Star Wars-filmen. Men har man små barn blir nog den utflykten lite lång.

Om man inte åker dit med inställningen att allt ska vara som om man åker på semester till Gotland, utan att man faktiskt åker till ett annorlunda land, så kommer det att bli underbart. Sandstranden i Sousse är fantastisk! Dofterna kan jag längta efter ibland. Och att få höra böneutropen innan gryningen... Sagolikt!

Svar på tråden Nån som ska till Tunisien eller har varit där?