• Jema

25-årig bröllopsdag

Hej!
    Nu närmar sig mina eller rättare sagt våra föräldrars 25-åriga bröllopsdag och vi vill gärna ge dom en fin present.
    Men som sagt har vi några saker vi funderar på, men det är ju alltid kul om någon kommer med ett förslag man inte ens tänkt tanken på.

Kan säga att dom inte är något för porslinssaker, foton osv och inte heller ballongresor, fallskärmshopp mm.
    De är rätt så "unga", nästan 45 år.

Tack på förhand!
    Jema

• Svar på tråden 25-årig bröllopsdag
  • Secret

När mina föräldrar fyrade sin 25års bröllopsdag, min syster och jag gjorde enriktigt annorlunda present. Vi tog tapeten och på den vita sidan ritade av bröllopsbild på mamma och pappa fast typ många gånger större. Det var en bild på mamma och pappa i bröllopsklader, mamma hade blommor, så vi ritade av allting i minsta detalj och sen klipte vi ut hålen där ansikten skulle varit. Det blev som på tivoli där man kan stoppa in huvudet i bilden, om du förstår vad jag menar.
    Föräldrarna blev väldigt väldigt glada och vi och gästerna tog en massa bilder på de "i bröllopskläder"

• bimpan

Kanske......massage, spa-helg som de kan njuta av tillsammans. Teater och hotell övernattning. Finns hotell med bra paket priser.

• Umebruden

När mina föräldrar firade 25 årig bröllopsdag gjorde jag och min sambo en CD till dem.
    Jag snokade lite med min pappa kring om de hade några "speciella låtar". Jag fick ett par förslag, och vi brände en skiva med dem och andra låtar som hade anknytning till dem och deras historia.
    Vi gjorde förstås även ett eget omslag för hand. På framsidan stod det "most wanted 25 of NN & NN" á la de där samlingsskivorna man kan köpa med den musik som just nu är populär. Inne i omslaget ritade vi en tidslinje från det att de blev tillsammans till idag. Längs med den märkte vi ut viktiga datum med små teckningar och symboler (typ bröllop, flyttar, barn, små teckningar av husen de bott i o.s.v. ).
    Under den skrev vi vad låtarna hette och artisternas namn. På baksidan av fodralet skrev vi en fin kärleksdikt.

Första låten var Shania Twains "You're still the one", eftersom den passade dem så bra med texten. Jag glömmer aldrig min mammas min när hon satt och lyssnade på den, med tårar i ögonen. De sa båda att de aldrig kunde ha fått en bättre present.

• augustibrud 21/8

När mina föräldrar firade 25-årig bröllopsdag gick jag och mina båda systrar till fotografen och tog portsrättkort tillsammans. Det var verkligen uppskattat!!

• MissRut

Jag puffar upp den här litegrann eftersom jag har precis samma problem som Jema.

Någon som har fler förslag?

• *Juniphé*

Tänk er detta scenario:

Två dagar innan högtidsdagen får dom ett brev där det står att dom ska vara finklädda och redo vid dörren kl. 17.30 på silverbröllopsdagen. Samt att de ska ha packat för övernattning (dvs tandborste och ombyte)
    I kuvertet finns även "fickpengar" (om inte all betalning av kommande går att lösa på annat sätt).

Högtidsdagen:
    17.30 kommer en limosine (eller vanlig taxi om inte limo finns att tillgå) och hämtar jubilarerna. Dom körs till en riktigt flott och bra restaurang, som kvällen till ära dukat med två levande ljus och en vacker bukett blommor. Dom äter en härlig middag med förrätt, dessert och hela köret.
    Efter middagen får dom ett kuvert (instruktioner) av restaurangpersonalen om vart dom ska gå härnäst.

Nästa destination är ett närliggande fint hotell där en svit är bokad i deras namn. (Helst gångavstånd från restaurangen).
    På hotellrummet står en flaska champagne på kylning, fin choklad, samt två graverade silverkantade champagneglas.

Ännu ett kuvert finns på rummet (helst intill champagnen eller på tvättstället)
    och i det står gratulationer osv samt vilka som varit med och fixat och bekostat deras helkväll.

Nu gäller det att samordna detta och få allt att klaffa. Det är lite jobb, men det går! Jag gjorde något liknande för mina föräldrar när dom firade silver för ett par år sedan (inte fullt lika påkostat dock) och det var VÄÄÄÄLDIGT uppskattat.

Lycka till!

• *Juniphé*

Trevligt är ju om det finns jacuzzi och förberett med levande ljus i badrummet också

• Sarge

Vi är ganska många syskon (5 st HELsyskon) varav jag är 28 år & minstingen är 12, så vi ville göra något alla tillsammans för en gångs skull (det brukar kosta skjortan såfort man ska någonstans, när man är så många)
    Äta ute är inget alternativ.. !

Vi gjorde såhär när mina (våra) föräldrar hade sin 30-åriga bröllopsdag.....

Vi skickade ett brev till dom att dom skulle ta sig till mitt & sambons hus kl 12 den dagen....på plats hemma hos oss hade jag & småsyskonen fixat en jättebuffé med en massa god mat & dukat fint & så.....efter maten så åkte vi till Cosmonova & tittade på en film....& sedan hem till oss igen & fikade & åt efterätt/kakor/tårta..

Det vart jätteuppskattat !

• Ejla

Vi lyckades fira föräldrarnas pärlbröllop ganska trevligt med begränsade medel. Först åkte vi till kyrkan där det hela skedde för 30 år sen och där blev det bubbelvatten och räksnittar på kyrkbacken. Sen åkte vi vidare och cyklade dressin, det var mycket uppskattat. Sen åkte vi hem till föräldrarna och lagade middag till dem. De fick en liten keramikpjäs, ett "kärlekstroll", mest som en kul grej. I efterhand fick de ett förstorat, inramat foto av sig själva på dressinen.

Vitsen är väl att komma på nåt som passar just ens föräldrar, och det är inte alltid det lättaste även om man känner dem ganska väl.

• SaMo

Mina föräldrar hade massvis med gamla filmer, sånna man hade innan videon. Vi smugglade med oss alla dessa och deras projektor och valde ut de filmer som var på familjen och deras år tillsammans innan vi syskon kom. Sedan lämnade vi in filmerna och fick dem överförda till ett vanligt videoband. De blev JÄTTEGLADA, de hade inte sett på filmerna på många år, för det var så besvärligt. Bra om man inte har så mycket pengar att röra sig med.

Svar på tråden 25-årig bröllopsdag