• Bröllopstokiig

Ranunkler - pris och säsong

Nu tror jag att jag äntligen hittat min bukett. Jag köpte tidningen Wedding flowers (vilken inspirationskälla!) och föll totalt för buketten på framsidan, dvs den med rosor och ranunkler. Jag har ännu inte varit kontakt med floristen ännu men tänkte höra med alla kloka och blomsterkunniga brudar här om vad en sådan bukett kan tänkas kosta. Är ranunkler dyra?
    Är det säsong för dem i augusti?
    Är det er uppfattning att en fribunden bukett är billigare än en med hållare?

Det märks att bröllopet närmar sig nu för frågorna hopar sig... Skoj!

• Svar på tråden Ranunkler - pris och säsong
  • Bröllopstokiig

Ranunkel är verkligen en vacker blomma! Jag har sett dem i blomsteraffärer nu i vinter för ca 20 kr styck. Jag har tyvärr inget minne av att ha sett dem i handeln sommartid. Det behöver ju verkligen inte innebära att de inte finns på sommaren - det är nog snarare så att jag inte handlar så mycket blommor sommartid eftersom jag plockar dem ute istället.

• Bröllopstokiig

Hej på dig!
    Vi var och beställde brudbuketter och dylikt häromdagen. Ville oxå ha rosor och ranunkler, dock är det främst under vinterhalvåret som ranunklerna finns. Ev går det att speciall beställa dem och vi väntar fortfarande på att hör om vår florist kan lösa detta. Vi gifer oss i slutet av juni.
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Ranunklar är underbara.... jättefina, verkligen, men jag tror inte de finns i säsong i augusti... annars hade jag gärna haft ranunklar i min bukett också.

• Bröllopstokiig

Jag funderar också på ranunkel - jättesöt blomma. Men jag har fått olika besked - nu gäller det i o f s slutet av maj och inte i augusti, men en florist sa att säsongen är fram till slutet av april och en annan florist att den håller på till midsommar ungefär.

Båda sa att det alltid går att beställa även om den kanske inte finns i precis den färg man vill ha. Men i säsong - billiga alltså - är de just nu på tidiga våren - om jag förstått det rätt.

• Bröllopstokiig

Jag ska också ha ranunkler i min bukett(=favoritblomma). Enligt min florist är det säsong för ranunkler nu på våren, men liksom de flesta blommor nuförtiden kan man få tag på dem året runt. Priset blir dock högre under "lågsäsong", under våren kostar de 15-20 kr st (tror jag).

/Muriel

• Bröllopstokiig

Eh... Ursäkta en oförståndig... Men vad f-n är en ranunkel??? Måste ju vara en fin blomma om alla vill ha den... Nån som har en länk???

• Bröllopstokiig

Ranunkel är en vår blomma och om jag får ge er ett tips så tror jag att ranunklar ska anvädas nu när de är som bäst, på sommarn är de väldigt små och klena för att inte tala om dyra, men det finns allternativ till ranuklar på snitt, de finns som krukväxt i maj- juni och det finns andra snitt blommor som påminner om dem.
    Brudbuketter som man binder i handen som en vanlig bukett blir billigare än i hållare, men det finns en hel del nackdelar med en handbunden bukett,
    Den får ej vatten, klumpig att hålla, går ej att forma på samma sätt som en bukett i hållare eller stiftad bukett.
    Be floristerna nära er visa er bra förslag , ni ska ju bli nöjda med era bröllops blommor.
    Hälsningar floristen

• Bröllopstokiig

Jag ska ha rosor o ranunkel i maj och det är inga problem enligt min florist
    Var hittar man tidningen wedding flower??

Svar på tråden Ranunkler - pris och säsong