• Blåvit 12/6-04

Försvinner svamp av sig själv?

Jag är ganska säker på att jag har / har haft svamp. För en vecka sedan hade jag vit och grynig flytning, jag hålls inte våt när vi har 6, det kliar och svider ibland mellan benen osv. Jag har haft svamp förr, men jag kommer inte ihåg riktit hur det kändes... Då fick jag det efter en antibiotikakur. Nu har jag inte ätit antibiotika, jag har inte diabetes, är inte i menopausen och allt det där andra som kan orsaka svamp. Men på ett ställe läste jag att man kan få svamp om slidans bakteriekultur ändras, t. ex. av sperma. Det börjar låta som något att granska närmare! Vi gifte oss för några veckor sedan, och slutade då med kondom. Jag tror alltså att jag fått svamp av sperma, och eventuellt för mycket 6...

Nu då till min fråga. Kan svampen försvinna av sig själv? Jag har inte sett några vita flytningar sedan förra veckan och det kliar och svider bara ibland. Men jag blir inte våt när vi skall ha 6, så då kan vi inte ha det. Jag har en tub canesten hemma, men den gick ut 01/2004. Kan man använda den ännu? Jag borde väl inte heller smörja om jag inte är säker på att det är svamp. Men det måste det ju vara...

Hur ser det ut när en man smittats? Min man har fått små små vita prickar på ollonet, och han är säker på att det är svamp...

Stort tack till alla som vill svara! Det finns ju många här som vet... Vi är nygifta och vill inte vara utan 6 så länge... :)

b

• Svar på tråden Försvinner svamp av sig själv?
  • Tine

hej

Först och främst grattis till ert giftemål.
    Nu till det mindre roliga ämnet svamp. Underlivssvamp försvinner inte av sig själv. Varför man får svamp kan jag inte svara på, det finns många olika anledningar. En anledning är graviditet, eftersom Ni slutat med kondom så kanske det är en möjlighet.
    Kolla upp det först och sen kan du köpa en förpackning på apoteket som innehåller båda vagiatorer och salva.
    Underlivssvamp smittar inte. Alltså, du kan inte ha smittat din man. Men han kan ju ha det ändå. Han får väl gå till någon och visa upp prickarna.

Lycka till!

• EmmaPemma

Svamp kan visst försvinna av sig själv, däremot är det nog bättre att behandla det!

• f.d. Svart brud

Tine

Svamp kan visst smitta!
    Men det räkanas inte som en könssjukdom.
    Svamp från tårna kan smittas till underlivet t ex.
    Svampen sprids genom sporer som kan vila tills det blir gynnsamt klimat (t ex när man fåt mens och u-livet blir mer basiskt). En viss mängd bakterier och svamp finns jämt i kroppen, men när det blir för mycket måste man behandla.

• EmmaPemma

tänk på att svamp även kan förekomma i munnen (smittas från underliv och fötter?)

• Sinikka

Precis som f.d. svart brud sager sa smittar svamp. Jag har problem med att jag far svamp om min m2b tvattar sig med tval mellan benen. Han trodde inte pa mig, inte mina ex heller, men efter 2-3 svampinfektioner har alla andrat sig och faktiskt insett att det smittar, och slutat tvatta sig med tval.

Kan det vara sa att du ar som mig? Valdigt kanslig for minsta forandring i underlivet. Kolla med en lakare vad for medicin du ska ta och ta aven upp detta med din man, det kan vara sa enkelt att han bara behover sluta tvatta sig med tval "dar nere". For om det ar detta som ligger till grund fran forsta borjan kommer ni garanterat att fa det igen annars.

//Sinikka

• Totta

Jag har haft detta problem gång på gång och har behandlat flera gånger. Den sköterska jag pratade med sa att det är bättre att behandla med krämer för mycket än för lite, man blir inte immun mot dessa krämer. Men du kanske ska testa vagitorier istället, som man har inne under natten i ett par dagar.

Jag fick även tipset att tvätta mig med babyolja ist för underlivstvål. Det har faktiskt hjälpt. Mitt problem återkom varje gång jag hade mens, och efter att jag började använda babyolja ist har det försvunnit. Ett bra tips.

Sover du naken? Det är bra att lufta din lilla kompis.

Hoppas det blir bättre.

• Krich

Blåvit

Inge roligt med svamp... kliar och är envist speciellt på sommarn. Du har troligen rätt i alla dina funderingar. Ja det är nog svamp, ja det kan vara så att sädesvätskan ändrar Ph i slidan. Ni kan också bolla svampen mellan er så det är viktigt att både du och din man genomgår behandling. Även om ni för tillfället är symptomfria. Han bör smörja med pevaryl, canesten etc på ollon och för-hud. Du bör nog smörja yttre delarna en dag åtminstone och använda vagitorier en till tre dagar. Krämerna kan vara väldigt uttorkande och många som har återkommande infektioner får svårt att skilja biverkan från nytt svampangrepp. Slemhinnan blir torr och öm.

Var noga med att bara använda bomulls underkläder som kan tvättas i 60 grader under ett tag, gäller er båda. Svamp sporerna överlever nämligen tvätt vid 40.

Vänj din vän lite gradvis Ni kanske kan använda gummi lite till och från. Du ska se att de snart blir vänner.

//K

• Tine

Hej igen..

när jag fick underlivssvamp så gick jag och rådfrågade personalen på apoteket. Jag frågade om jag kunde ge min man svamp via oskyddat samlag. Och de svarade att det kunde jag inte för att det var min bakterieflora i mitt underliv som var i obalans, alltså ingenting som smittar.
    Ni kanske har hört annorlunda, men det var det svar jag fick. Kanske får olika svar beroende på vem man frågar??

• Sinikka

Det finns olika sorters svamp. Jag har en mycket aggressiv variant som faktiskt smittar. Känner flera andra som har samma problem som tagit upp det med läkare och fått det bekräftat. Ja, svamp kan smitta!

• Keri

Svamp smittar inte samma bemärkelse som en vanlig könssjukdom. En kille kan få svampliknande problem, men eftersom deras peni s "luftas" på ett annat sätt än vårt underliv. Dessutom har vi slemhinnor i vår s lida och det är just där svampen sätter sig. De får alltså inte de problem som vi kvinnor får med klåda, torra och irriterade slemhinnor. Dock är det så att man kan "bolla" svampen mellan sig, killen blir s.a.s bärare.

Även om Canesten och Pevaryl tar bort svampen så är det inte rekommenderat att utsätta underlivet för detta upprepade gånger. Svamp uppkommer som tidigare sagts när det är obalans i s lidan, och krämerna gör även sitt till, vilket även gäller vagitorierna. Om man har upprepade problem bör man gå till en gynekolog som undersöker underlivet och skriver ut tabletter som man sväljer ner istället (t.ex Diflucan och Fluconazol). Då påverkas inte underlivet inte alls.

Undvik tvål när du tvättar dig i underlivet. Använd bomullstrosor. Sov naken och undvik sötsaker. Då mår det underbara livet som bäst :)

Smörj underlivet med olja och använd glidmedel när svampen försvunnit så du inte påfrestar slemhinnorna för mycket.

• Jennie med ie

Upptäcker man det på ett tidigt stadium kan det försvinna av sig självt om man t ex tvättar med lämplig tvål, anpassad till just underlivet, och äter rätt osv. Men oftast är det vettigare att behandla det. Vet man att det är svamp så är det enklaste att gå till Apoteket och köpa receptfria läkemedel, t ex Pevaryl.
    Får du svamp upprepade gånger, och inte bara som enstaka företeelse, bör du dock inte nöja dig med att ta t ex Pevaryl gång på gång. Kanske bör du ändra ditt sätt att äta, eller ditt sätt att sköta din intimhygien. Jag hade ofta svampinfektioner förr, men sedan jag efter tips började använda ACO Tvättkräm vid varannan tvätt av underlivet och bara vatten varannan så har besvären helt försvunnit.

Svar på tråden Försvinner svamp av sig själv?