• *Mrs H 2B*

Servering??? Någon som skall ha servering vid borden...?

Kan någon vänlig själ hjälpa oss med tips på hur serveringen skall gå till?

Vi kommer ha fyra oerfarna tjejer, som skall servera under vår bröllopsmiddag. Hur sköter man det på bästa sätt??

Skall de lägga upp på stora serveringsfat och sedan gå runt så gästerna får ta för sig, eller skickar man runt faten?

Skall de börja vid olika bord, eller koncentrera sig på ett bord i taget?

Det känns som om maten kan hinna bli kall innan man har fått både kött, potatisgratäng, sås & sallad, om de skall servera en sak i taget...

Vi kommer vara ca 100 personer, ett honnörsbord och fem tungor. Visst finns det även vissa regler om på vilken sida man serverar olika saker..? Någon som vet?

HJÄLP!!

Alla tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Servering??? Någon som skall ha servering vid borden...?
  • Marisha-69

På 100 personer borde ni ha 5 tjejer(speciellt om dom är oerfarna och då ni har 5 tungor är det lättast om dom får en tunga var.
    Det funkar med 4 tjejer också om ni ger dom ordentliga uppgifter.
    Sätt en tjej per 25 gäster och låt henne se till "sina" gäster.
    Om ni har personal i köket så kan det vara lättare och snabbare för tjejerna att bara springa ut med färdiga tallrikar än att stå och hålla i tunga fat som gästerna ska plocka ifrån.
    Är det unga tjejer rekommenderar jag inte faten eftersom dom tenderar att bli mycket tunga efter en liten stund.
    Klokare?

• Mallan2

Mitt tips är att ni ställer ut gratängen, salladen och såsen. Tjejerna får sedan servera köttet från fat. Om du tror att det blir för tungt, kan de ju lägga upp på mindre fat och springa och byta om det inte är för långt till köket...Jag tror att det upplägget är ganska bra. Innan gästerna har skickat runt "tillbehören", så har nog alla hunnit få kött också.

Lycka till!

• *Mrs H 2B*

Tack snälla Marisha-69 för dina förslag!

"Våra tjejer" kommer sköta allt dessvärre. Köket och serveringen, samt påfyllnad av dryck...

Vore det bästa att lägga upp gratängen och salladen i mindre skålar, som skicks runt borden av gästerna, och att tjejerna bara behöver servera kött och dryck, samt plocka av?

Vänliga hälsningar //L - en aning mindre förvirrad... eller?

• *Mrs H 2B*

Hej Mallan2!

Lustigt att du svarade precis när jag skickade mitt andra inlägg, och att ditt förslag överensstämde med mitt!

• Marisha-69

Hej.
    Jag instämmer med Mallan2, det blir nog lättast att ställa ut lite på borden innan så tjejerna kan koncentrera sig på några få saker. (hade jag haft råd och möjlighet så hade jag plockat in en tjej till också.)
    Lycka till.

• *Mrs H 2B*

Tack snälla ni för er hjälp!

Skall kolla över budgeten och se om vi kanske kan ha fem tjejer, så får de varsitt bord...

Vet ni från vilket håll man serverar kött och dryck??

• kajsa kavat

Servera allt från höger, duka undan från vänster
    Håller oxå med om att det bästa är att ställa ut potatis och sallad på borde, men det kan ju bli ganska körigt för de stackars tjejerna om de ska sköta allt Ni kan inte få tag på nån kompis eller så??

• Birgittan

Beräknat på 4 servitriser/25 gäster var, samt beroende på skålarnas storlek. Bröllopsparet och honnörsbordet börjas alltid serveras först.
    All servering och avdukning sker från höger sida. Endast mat från fat serveras från vänster.
    1.Servera vinet och vattnet
    2.Ställ in sallad, 4 skålar
    3.Ställ 4 skålar med sås och potatis, ju fler skålar desto snabbare får gästerna varm mat på tallriken, men det tar ju även tid att få ut skålarna... en avvägning
    4.Köttet serveras snabbast på fat, det är lättast för tjejerna att gästerna tar själva. Tjejerna måste dock veta hur mycket kött det är beräknat per person, så att köttet inte är slut när de sista gästerna skall ta...Faten bör komma direkt från väremskåp vilket innebär att det måste finnas handdukar för tjejerna att använda så de inte bränner sig, fungerar som grytlappar.
    5.Den servitris som är snabbast färdig hjälper nu de andra tjejarnas gäster att få kött.
    6.Efter detta fylles sås och potatis på i ny omgång
    7.Vinpåfyllning

• *Mrs H 2B*

Tack snälla ni för alla tips och infon om hur serveringen skall gå till!!!

Nu är jag betydligt lugnare!

*Kram på er!*

• Steam

Mitt förslag är att förrätten redan är framdukad när gästerna sätter sig, om den är kall vill säga. Sedan tycker jag att de flesta förslag här kan funka bra, Lycka till!

• julitjejen

Hej! Om du vill att de ska slippa tänka på drycken också kan ni som vi ha "bordsvärdar" som häller upp vin till de andra runt omkring. Men det bygger ju på att man har dryck som kan stå på bordet - och vi har samma vin till förrätt och middag. En idé bara!

• lemonpie

Det låter som alldeles för få till att klara av 100 personer! Oftast räknar man med en servitör till 10-12 gäster. Jag råder dig definitivt att skaffa merhjälp, annars riskerar det att bli kaos. Det är inte roligt att lägga ner så mycket pengar på en middag, och sen servera den kall.

• LenaLi

Håller helt med Lemonpie, minst 5 personer som serverar. jag har själv serverat på många bröllop och vet att det behövs mer personal. gästerna vill alltid ha hjälp med allt möjligt, byta läsk/öl, värma barnmat och välling, fylla på glas och uppläggningsfat, peta bort sås och grönsaker, det går att räkna upp hur mycket som helst. Förslaget med vinvärdar vid bordet tycker jag är ett bra tips. Är flickorna desutom ovana kommer det att ta längre tid att servera för att inte tala om att plocka disk. Lycka till och snåla inte på personalen i köket det kommer ni att ångra.

• Elliegp

Forsok hitta nan eller helst nagra som kan skota koket (plocka fram, lagga upp och stalla undan) sa att serveringstjerjerna kan konsentrera sig pa att bara servera och duka av. Det kommer garanterat bli kaos annars.

E

• Julius

Vi hade vårt bröllop i helgen 110 personer.
    5 Tjejer många års erfarenhet och vana att arbeta tillsamans. Två kockar som lade upp maten till serveringspersonalen som även fyllde på vin ,(ingen hade någon gång under middagen tomt i sitt glas,gästerna var imponerade av deras jobb. de började med honnörsbordet och sedan de andra tre tungorna. Allt var perfekt.

• Johanna = en lat kock

fatservering är skitsvårt!

och oftast dukas det upp lite för trångt när det är stora fester och då blir det ännu svårare....

nej jag tror att det är bättre med tallriksservering och att det står två och lägger upp i köket... helst på varma tallrikar och minst tre som springer

• Julius

Vi hade 5 serveringspersonal + två kockar och det behövdes.Jag var nog lite kortfattad i förra inlägget,trött nu...

• Milla29

På vårt bröllop hade vi erfarna servitriser men dom serverade endast köttet och grönsakerna från serveringsfat. Potatisen och såsen sattes på borden. Det fungerade jättebra och man kunde börja äta ganska samtidigt och det var varmt. Vi var 60 gäster och det var 4 servitriser emellanåt 5.

• cjk

Hur mycket betalar ni för att få folk att hjälpa er med disk, avplockning, servering mm? Även bekanta som hjälper till måste väl få något för att de ställer upp?

Svar på tråden Servering??? Någon som skall ha servering vid borden...?