Farligt att skjuta upp mens två ggr i rad?
Hej, är det någon (gärna utbildad på området) som kan svara på om det är farligt att skjuta upp mensen två gånger i rad med hjälp av p-piller?
Hej, är det någon (gärna utbildad på området) som kan svara på om det är farligt att skjuta upp mensen två gånger i rad med hjälp av p-piller?
Enligt de läkare jag frågat är det absolut ingen fara, man behöver inte få mensen varje månad. Själv har jag gjort det ett antal gånger och inte råkat ut för några problem pga detta. Man kanske inte ska göra det alltför många gånger under ett år men jag kortade ofta ner min mens för att slippa ha det över helger etc.
Det är inte alls farligt, men om man har lågdoserande p-piller så kan man lätt få småblödningar.
Jag sjuter alltid upp min mens. Har gjort det under många år på inrådan från läkare eftersom jag lider av migrän vid mens. Brukar ta tre karter på raken innan jag gör uppehåll. Har bytt från follimin till yasmin och min nya gyn sa att jag kunde ta till och med 4 kartor i rad utan problem.
Men kolla med din gyn eller bm som skrivit utt pillrena så du inte ställer till det. Åt tex diane under en kort tid och med dom kunde man inte skjuta på mensen mer än ibland och då högst en vecka enligt doktorn.
De problem man brukar kunna få är att man blöder lite emellan innan kroppen har vant sig vid det hela. Jag fick gradvis förlänga perioderna med p-piller tills jag kom upp till tre kartor på raken.
-tigern
Hur gör man? när slutar man äta på kartan och börjar på nästa?
Jag kan inte göra några uttalanden gällande några andra sorter än follimin och yasmin, men med dom har jag enligt instruktioner gjort som följer:
Om du har 21-pillerskartor fortsätter du bara på nästa utan uppehåll, har du 28-pillers dvs sockerpiller de 7 sista så ska du bara äta de 21 första innan du fortsätter med nästa karta. Du kan ju alltid be om 21-pillerskartor då du hämtar ut dom på apoteket. Då du tycker det är dags att ha mens så gör du ett 7-dagarsuppehåll. Mensen brukar börja 3-4 dagar senare och man börjar med p-pillrena igen fastän det inte slutat blöda på dag 8.
Både follimin och yasmin har lika dana tabletter (utom de 7 sista på 28-pillerskartorna). Man kan ofta även med andra sorter göra en mindre förskjutning men man måste alltid kolla av exakt hur man ska göra särskilt om man har 3-fas piller, dvs olika alla veckorna (tex trinovum).
Ibland står idet utförligt i instruktionerna som medföljer p-pillrena hur man gör. Du kan också kolla på www.fass.se
Innan jag fick lov att ta så många kartor i rad så fick en doktor lov att utala sig om att det var okej. Var på den tiden jag gick till ungdomsmotagningen.
Det fungerade inte att bara en vacker dag fortsätta med tre kartor utan jag trappade upp. Då jag började blöda igenom så gjorde jag en veckas uppehåll och med tiden dröjde det allt längre tills jag utan problem kunde äta tre kartor utan mellanblödningar. Minns inte riktigt hur lång tid det tog, är ca 10 år sedan...
Min erfarenhet är att inte alla bm har koll på att man faktiskt kan ta piller i längre perioder och att även de på apoteket har problem med det... Hade problem med att få ut för mer än ett normalt år under ett tag.
Jag vill inte rekommendera att man gör detta utan att kolla med bm eller gyn först. Däremot kan man ju alltid stå på sig då inte alla känner till det och inte alla anser att mens är något ont som behöver undvikas... Som utväg kan man även byta bm eller gyn. Min nya gyn utbrast glatt att man kan faktiskt till och med ta fyra kartor i rad av yasmin och inte bara tre som jag gjort tidigare med follimin. Ibland blir man glad!
Svarade detta på din fråga? Ska jag förklara mer och i så fall vilken del?
Lycka till!
Ja, jätte bra och utförligt svar. Tack för hjälpen.
tack för alla hjälpsamma svar! :) Jag vill bara tillägga att det är Desolett jag äter, och att man bara fortsätter äta dem utan uppehåll, om man vill skjuta upp mensen. Om jag förstått saken rätt, kan man alltså inte skjuta upp den en vecka eller så, utan en månad? Och det är ingen fara att göra detta två månader i sträck?
Enligt fass står det detta för Desolett:
Uppskjutande av menstruation: Påbörja nästa tablettkarta i direkt anslutning till den tidigare utan uppehåll. Tabletterna tas som vanligt vid regelbunden tidpunkt tills det är dags att ?släppa fram? menstruationen. Efter 7 tablettfria dagar påbörjas en ny serie om 21 tabletter.
och detta (vet ej om det endast gäller vid missade tabletter):
Genombrottsblödning: Om den oregelbundna blödningen under tablettintaget motsvarar en normal menstruation till mängden och inträffar under slutet av 3-veckorsperioden bör ett uppehåll på 7 dagar göras, varefter en ny tablettomgång påbörjas. Inträffar en blödning av sådan grad att den liknar en normal menstruation tidigare under perioden bör förskrivare kontaktas.
Om jag vore du skulle jag kolla med bm eller gyn för att vara säker. Då jag själv inte tagit desolett så vet jag inte hur de fungerar.
Nej, det kan ju inte vara nån fara. Jag har ju skutit upp min mens i 5 år med hjälp av hormonspiral och i princip så måste det va detsamma. Och jag mår utmärkt.
Jag sköt upp min mens i över ett år, på läkares inrådan, med hjälp av desolett. ( på grund av svåra smärtor vid mens )
Fortsatte bara på en ny karta så fort den andra tog slut.
Nu har jag inte samma problem längre men skjuter ibland på mensen av andra anledningar. Ibland hoppar jag över en månads mens helt, andra gånger tar jag bara två-tre extra piller för att få mens några dagar senare.