• Anpe

Sockerfri tårta??

Vi har redan beställt bröllopstårta. Men jag kom på att det är några som är diabetiker. Är det någon som vet något konditori i Västerås som gör sockerfria tårtor eller finare bakelser. Jag var inne på Brynolf men de hade inget roligt alls, en enda bakelse utan socker och den ser så himla tråkig ut.

• Svar på tråden Sockerfri tårta??
  • f.d. Svart brud

Frågade du? Man kan säkert specialbeställa något utan socker som de kanske inte har i vanliga fall, pga låg efterfrågan...

• Forsfors

Min fästman är också diabetiker, men det brukar funka med vanlig tårta för hans del och så får han ta en mindre bit och lite mer medicin,så hittar ni inget sockerfritt så kan det nog gå ändå. e är ju inte allergiska mot socker utan måste bara vara försiktiga med det så att inte blodsockret stiger i höjden.

Som du skriver så brukar sockerfritt när det gäller bakverk och sånt inte vara särskilt roligt eller gott, då är det bättre att man unnar sig lite med socker om det är gott.

• snuzan

Här har du en diabetiker som känner att jag bara måste komma med ett inlägg. Har varit på x antal bröllop och en hel del kalas. Tycker inte du ska behöva köpa en sockerfri tårta. 1) de brukar inte smaka så gott 2) är det dibetiker typ 1 (som tar insulin) så kan de reglera blodsockret och ta lite mer insulin om det skulle behövas. Detta är min åsikt. Tanken du hade tyckte jag var bra, men tycker inte du ska tänka mer på det utan kör på endast bröllopstårtan:)

• ulrika1

Jag håller helt klart med Snuzan. Jag är oxå diabetiker och tycker det är svårt när man blir bjuden på sockerfritt för oftast smakar det inte gott och är inte alls bättre för oss att äta pga allt fett som det oftast finns i de kakorna. Men tanken är ju god. Jag skulle höra med den personen som har diabetes om han/hon vill ha speciell tårta. På så vis slipper du göra fel. Men helt klart rekommenderar jag att köra på vanlig tårta.

• Julibrud i år

Hej!
    Vi har två diabetiker med på vårt bröllop. Vid vanliga kalas brukar jag baka sockerfria bakelser till dem, vilka de snällt äter upp, men sen brukar de vilja smaka den "riktiga tårtan" också så då känns det meningslöst med sockerfritt bröd. Därmed ska vi bara ha bröllopstårtan på bröllopet och så får de ta varsin liten bit.
    Lycka till!

• Jisan

Snuzan och Ulrika 1..Här har ni en till diabetiker..Å jag kan inte annat än att hålla med det går ju att antgingen ta mer insulin eller som i mitt fall (är inte fullt diagnostiserad än) typ 2 så kan man ha förberett sig tidigare genom att motion och så..
    Hellre en mindre bit vanlig tårta är en stor bit sockerfri tråktårta...

• Johanna = en lat kock

jag har gjort diabetesvänlig tårta...

men den innehöll fruktos istället för vanligt socker = mkt lägre GI eftersom fruktos inte omvandlas till glukos på samma sätt som vanligt strösocker

• londonbruden

Jag ar ocksa diabetiker och jag tar hellre en mindre bit vanlig tarta an diabetestarta. De brukar inte smaka sa gott och ofta ar det ingen storre kalorie skillnad.

• Johanna = en lat kock

de som brukar kallas sockerfria...

innehåller de sötningsmedel eller nåt istället för socker? *nyfiken*

(den jag gjorde smakade precis som vanligt men hållbarheten var väl egentligen ngt dygn mindre, men vem väntar på att äta tårta ;))

• snuzan

>Johanna=lat kock.... Allt hänger på hur det står. Står det utan vanligt socker, brukar det innebära att det finns annat socker i. Sockerfritt brukar vara helt utan ngt socker (och brukar smaka därefter:))....

• morgis

Hej Anpe

Jag håller med föregående talare, det är mycket roligare att ta en bit av den riktiga tårtan. Men kom ihåg att ha light-läsk.
    Jag var på ett bröllop nyligen där brudparet mycke väl vet att jag är diabetiker, men som hade glömmt det. Så jag fick dricka mineralvatten hela kvällen. Jag blev faktiskt jätte ledsen.

• snuzan

Håller med Morgis... Jag kan mycket väl äta en bit tårta osv, men läsken är jag stenhård med. Det är presis som att vanlig läsk får sockret att stiga mycket mer än vad en tårtbit....:)

• Anpe

Tack för alla svar det får bli den vanliga tårtan till diabetikerna också.
    Nu är det bara 12 dagar kvar! Jag är faktiskt ganska lugn, men det hinner väl ändras.

Svar på tråden Sockerfri tårta??