• Bröllopstokiig

Stryka på tyll?

Nu har jag äntligen fått hem tyllet till min slöja, men tyvärr hade det blivit jätteskrynkligt på vägen. Är det någon som vet ifall man vågar stryka på det? Elle kanske det räcker att det får "hänga ut sig" med en bit på 4 x 3 meter är lite svårt att få plats med nånstans.

Är det verkligen tyll det ska vara i slöjan? På tygaffären sa de det, men det känns så styvt, på alla bilder man sett så faller ju slöjan så naturligt. Finns det något alternativ? Nåt tunnvävt tyg kanske? Nån tygkunnig här som vet???

• Svar på tråden Stryka på tyll?
  • Bröllopstokiig

Det är inte vanligt tyll du ska ha, det finns en speciell sort som heter bröllopstyll eller brudtyll, den är mycket mjukare och följsammare.
    Prova stryk med en fuktig trasa mellan, på bara en prick, så ska det nog bli slätare. Testa på ett hörn av tyget och om det inte funkar - höj värmen och prova igen.
    Brudtyll bör du hitta i en välsorterad tygafär som har festtyger och mönster till brudklänningar och festklänningar.
    Annars kan du försöka på nätet www.furulundsmodetyger.se/ eller www.stoffochstil.se gå in och beställ katalog eller maila till dom och fråga efter brudtyll.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

www.panduro.se har extrabred brudtyll (270 cm). Denna bredd används för slöjor som är midjelånga eller längre ungefär. Priset är 46 kr/m, sök på "tyll". Det stämmer att tyllen som man använder i slöjor är mjukare än vanlig tyll.

Pernilla

• Bröllopstokiig

Häng upp tyget i badrummet och sätt på duschen ett tag. Fukten rätar sen ut det skrynkliga tyget. Måste klart hängas slätt. Det tipset fick jag med min slöja.

Kramisar Linda

• Bröllopstokiig

Det ÄR brudtyll jag har beställt. Från Stoff och Stil... Och om detta är mjukt så vill jag inte veta hur vanligt tyll känns... ;)

Till Linda H:

Tygbiten är 4 x 3 meter eftersom jag vill ha en slöja som blir som ett släp. Dessutom har jag 2 katter som älskar att klättra i allt som hänger så ditt förslag går bort tyvärr... ;)

• Bröllopstokiig

Carolina!! Jag har tre katter och en hund så jag vet vad du menar.

Tips igen. Efter badrummet, häng den sen dubbelvikt över en gardinstång i ett rum du kan stänga till eller som jag, har den hemma hos mina föräldrar. Min slöja är också en lååång en.

Jag har för mig att "vanligt tyll" är lite styvt i tyget. Min slöja är mjuk som attans. jag ska höra mig för vad det är för material.

Kramisar igen /Linda

• Bröllopstokiig

Linda!

Kolla gärna vad det är för tyg du har i din! Jag har ju några månader på mig att hinna skaffa en ny så...

Tack för alla tips!

• Bröllopstokiig

Jag har chiffong i min slöja. Det är en Nixa och lite blank i tyget. Jättemjuk och härlig. Tyckte att tyllet var så stelt när jag provade i olika brudbutiker. Ändå till jag fick på mig denna. :)

• Bröllopstokiig

Måste bara säga att det var så härligt att läsa att ni har katter, ni blivande brudar nog är dom det bästa som finns efter den blivande äkta mannen. det är alldeles för lite djur på BT.
    Lycka till med din slöja!

• Bröllopstokiig

JA! Chiffong heter det ju! Jag funderade på vad det var sånt där tunt mjukt tyg hette!

Ska nog kika på det! Nu har jag ju iaf massor av tyll till rispåsar! ;)

• Bröllopstokiig

Visst kan du stryka tyllen ,men på väldigt låg värme-gjorde det själv med min tillknycklade bit;0

Svar på tråden Stryka på tyll?