• Jennifer E

Hur lång "leveranstid" på förlovningsring?

Jag måste köpa en ny förlovningsring, hur lång tid brukar det ta från att man beställer tills den är klar.

Det ska vara en slät guldring, inga "konstigheter" och gravera den kan jag göra i efterhand.

Här brinner det i knutarna!

• Svar på tråden Hur lång "leveranstid" på förlovningsring?
  • Silverpinglan

En vecka brukar det ta! I alla fall om ni ska ha gravering.

Lycka till!!

• Heleneli

om man ska ha en Schalins-ring så går det fort. De tar bara 1,5-3 timmar att tillverka så de kan skickas till butiken samma dag som ordern kom, om den kom tidigt dvs, således borde du kunna ha en sån ring redan efter 1-2 dagar efter beställningen.

• Smulu

Just före midsommar så får guldsmederna visst in många beställningar på ringar, så då kan det ta lite längre tid än annars.
    Midsommar är ju ett tillfälle då många vill växla ringar.

• Aurum

Oftast tar det bara ett par dagar när det är klassiska släta ringar. Kring midsommar brukar det kunna ta lite längre tid men max en vecka. Sen beror det förstås var man köper ringen

• lij

De som serietillverkar kan oftast leverera till nästa dag om man beställer tidig på dagen (innan lunch). I alla fall rödguld, vitguld brukar ta längra tid. Gravyr kan du lika gärna beställa på samma gång för det tar inte längre tid.

Se till att gå till en stor affär, som beställer mycket ringar, för det verkar som de får snabbare service av tillverkarna.

• Aurum

"Se till att gå till en stor affär, som beställer mycket ringar, för det verkar som de får snabbare service av tillverkarna."

Det stämmer inte Det kan däremot vara så att vissa återförsäljare väljer att beställa alla ringar på samma dag så att de slipper betala frakt i onödan. Alla återförsäljare är viktiga för tillverkarna.

• lij

Hmmm... jag vet bara att FU hade en leveranstid på en vecka till en liten affär där jag jobbade och en dags leveranstid till en annan större där jag jobbade. Det behöver inte varit storleken på affärerna det berodde på, men skillnad var det i alla fall.

Dessutom kostar frakten i stort sett ingenting eftersom smyckena skickas som vanliga brev, inte REK eller så.

• Aurum

Man väljer som återförsäljare själv vad vilket fraktsätt man tycker är mest lämpligt. Jag fraktar mina ringar med rek eftersom jag som anställd på en stor firma ofta fick erfara att värdesaker försvann med posten. Där hade vi FU som leverantör och de hade ofta mycket längre leveranstid än min nuvarande leverantör!

• Decorist

Vi gick till Guldfynd när vi skulle beställa förlovningsringar i höstas. Vi var ute i god tid som tur var..... Det skulle ta 5 dagar innan ringarna var i butiken, och 5 VECKOR senare så hade vi rätt ringar i våra händer! Och då var det bara några dagar kvar till själva förlovningsdagen. Och under den tiden så har vi aldrig nånsin varit med om så dålig service och spydig personal!

Nu har vi beställt min vigselring i en liten guldsmedsaffär där guldsmeden för ringen själv, känns säkrare och de är bra mycket mer serviceinriktade.

Så var ute i god tid, för man vet aldrig vad som kan hända! Och i en stor affär eller kedja som tex. Guldfynd så känns det lättare att de strular till beställningen och inte har tid med kunden på samma sätt som en mindre affär. Det är våran erfarenhet, även om det säkert fungerar för de flesta utan problem..

• Tessie-78

Hej,

Jag och min sambo var på Hallbergs och kollade på förlovningsringar igår. Vi pratade inte om leveranstid, men personalen verkade väldigt väldigt ointresserad.

Finns det fler än Decorist som har negativa erfarenheter av större smyckekedjor ( Hallbergs, Guldfynd, Albrekts osv.) Vi bor i Götet och hade tänkte attgå till Wranges på Redbergsvägen, men jag misstänker att t.ex Guldfynd har lite " bättre" priser.

Någon som kan bidra med något???

• Tessie-78

... Och förässten kvalitén på t.ex Guldfynds ringar gentemot t.ex Schalins??

Någon??

Svar på tråden Hur lång "leveranstid" på förlovningsring?