• en som är glad

Jag har köpt skor som är jättefina!!! Men lite trånga fram!!!

Vad kan man göra? Det är läder (Don Donna) så jag tror att dem kan töjas lite där fram...
    samtidigt är dom lite stora där bak ...
    men dom är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ fina!!! älskar dem!!!

Jag har funderat på att köpa ett annat par istället... de platta från bronx, vita! lite rynkade där fram....

kan skomakaren göra något?
    Hur ska man ta hand om läderskor??

• Svar på tråden Jag har köpt skor som är jättefina!!! Men lite trånga fram!!!
  • Monn

Skomakarn (och många skoaffärer) har en utlästningsmaskin som lästar ut framdelen på skon så den blir lite större utan att töja sig efter fotens form. Fungerar väldigt bra!

• en som är glad

skorna förstörs inte då va?

• Jisan

Ens om är glad, vad kostade dom? Är desperat efter ett par sköna skor som inte kostar skjortan!

• en som är glad

runt 700 kr tror jag

• blivande fru Andersson

Man kan gå ut läderskor själv genom att ta på sig ett par blöta sockor och gå runt i skorna. Fukten får lädret att töja sig efter foten.

Gå annars in de själv hemma, i och med att det är läder så kommer de att töja sig.

• Monn

Att lästa ut skorna ska inte förstöra skorna. Om lädret är väldigt tunnt kanske skomakaren säger ifrån eftersom det då finns en risk för att lädret spricker, men så tunt läder är ovanligt och de töjer bara lite lite i taget.

Att sätta på sig en blöt strumpa är inte så jättebra för skorna, men om man "måste" är det bäst att ta en nylonstrumpa och fukta den, alltså inte en dyblöt bomullsstrumpa.

• en som är glad

tack allihopa! jo vatten kan ju inte vara bra!

• Norrlandstösen

Men om den är för stor bak så kanske det hjälper att ligga in en sådan "halvsula" som man bara lägger i främre delen av skon? Det har jag på några par skor och det funkar jättebra!

• melonen

Det finns också en grej man kan köpa i skoaffärer som jag tror de kallar hälgrep eller hälstopp. Det ser ut lite som ett plåster fast i ett mockaliknande material. Det tejpar man fast i bakkappan på skon som då blir lite mindre och skon kippar inte lika mycket, om det nu var det som var problemet.

• en som är glad

åhå.. där ser man! ska gå lite i butiker och fråga runt! tack!

Svar på tråden Jag har köpt skor som är jättefina!!! Men lite trånga fram!!!