• betsy14

Typisk norsk mat?

Idag ställer jag mycket frågor. Vi ska ha en sång i festprogrammet och ska ha en vers för våra norska gäster. Temat är mat och dryck.
    Vi har redan på förslag från familjen lefser, koketorsk och kjöttkaker, men jag vet inte om det stämmer och inte hur det stavas...
    Drycken fick i alla fall bli Linie Aquavit!

Tacksam för hjälp från norskkunniga!

• Svar på tråden Typisk norsk mat?
  • april04

Jodå, kjøttkaker, lefser och koketorsk är riktig norsk mat! Riktigt stavat också;)

Här kommer fler förslag på typisk norsk mat:

* fiskekaker

* kransekake (massa ringar i olika storlekar gjorda av mandelmassa, staplade på varandra så det blir som en rund pyramid...väldigt vanligt att ha på bröllop för övrigt)

* fårikål (som koldolmar)

* pinnekjøtt (fårkött- äts vanligen på jul)

* ribbe (revbensspjäll - äts vanligen på jul)

* rømmegrøt

* pølser med lompe (lompe = som en lefse men gjord av potatis)

Detta är VERKLIGEN typiskt sånt som norrmän äter :) Som dryck skulle jag faktisk ha valt något som heter "vørterøl" om jag vore Er, det är den norska drycken nr 1. :) Det smakar som öl men det är utan alkohol.

Vill bara berätta en sak om KRANSEKAKE också. I Norge är det väldigt vanligt att ha kransekake på bröllop. Enligt traditionen ska brudparet tillsammans ta den första/översta ringen av kransekaken, och så många ringar som följer med (ringarna sitter nämligen ihop) så många barn kommer brudparet att få! Om ni har norska gäster/släkt hade detta kanske varit ett kul moment?!

Fråga på om det är något mer du undrar över, jag är expert på Norge :D

Är brudgummen norsk?

Stor Kram!

• Valentine

Som ekte nordmann, kan jeg bare signere april04 sine forslag! Men pølse og lompe har jeg ALDRI blitt servert i et bryllup;)
    Andre forslag:
    *Torsk med poteter, kålrabistappe og smeltet smør.
    *Smalahåve
    *Komler
    *Steik, av ulike slag.

Og ellers er ikke koldtbord/buffetbord ikke så uvanlig. Det skiller seg ikke så veldig mye fra svenske tradisjoner.

• betsy14

Tack för era svar! Nej, brudgummen är inte norsk utan dansk... Men det kommer gäster från Norge, Danmark, USA och Tyskland, så jag och min syster har skrivit en liten "skämtsång" om fördomarna som finns om våra matvanor. Amerikanerna får till exempel hamburgare och coca-cola i sin vers, svenskarna surströmming och brännvin, tyskarna sauerkraut, korv och öl osv.
    Men tack för era förslag, nu får jag nog ihop en vers!!

• Valentine

betsy14 : ok. Da MÅ dere nevne Grandiosa o i det "norske" verset:) Grandiosa er en kjøpe-pizza som ALLE vet om. Den ble faktisk kåret til norges nasjonalrett, for noen år siden om jeg ikke husker feil:) En typisk norsk drikk kan være vørterøl eller surmelk evt akkevitt.

• Electric Lady

Det finns en norsk delikatess som består av en fisk man gräver ned i jorden i typ ett par år och sen hämtar upp och äter.

• Valentine

Betsy14 !!!

Hei! Kan du väre snill å sende meg sangen du skrev ang. nasjonalitet retter osv? Vi kommer nemlig også å ha masse blandede nasjonaliteter i bryllupet, og jeg likte idèen din. Vil du väre snill å maile til lsivertsen @ everyday. com ?

• 10na

Vil bare nevne at vørterøl slettes ikke er Norges drikk nr.1.... Bare gamle folk som drikker det. ;)

Men Grandiosa må nevnes ja! Da får du nok nordbaggerna til å dra på smilebåndet! ;)

Spekemat (= rimmat kött) er populær nattmat i norske bryllup. Morrpølse, fenalår og spekeskinke med eggerøre og potetsalat til. En annen favoritt i Midt-Norge er sodd, en lokal kjøttsuppe. Begge disse rettene serveres med flatbrød (= havrekaka, tror jeg...).

Fisken man graver ned heter vel rakfisk. Ganske skummelt, for om man ikke lager det på korrekt vis kan man bli fryktelig syk og DØ! (av botulisme)

=)

• Valentine

10na : Ja det har du i grunnen rett i:) Har faktisk ikke smakt vørterøl mer enn 1 gang, og det smakte skvip. Så det er nok en gammelmanns-drikk.
    Har faktisk heller aldri smakt rakfisk. Men grandiosa har jeg smakt mer enn 1000 ganger hvertfall:)

• Valentine

...må legge til at jeg kun har smakt trøndersodd på boks. Og det smakte mildt sagt forj'vlig! Men den smaker kanskje bedre hjemmelaget?

Svar på tråden Typisk norsk mat?