• Majbrud_2005

Äppelbo gånglåt som utmarsch?

Jag har mina rötter i dalarna, och ska gifta mig i Leksands kyrka. Vi har funderat på att gå ut till "Äppelbo gånglåt" (finns att lyssna på här: www.kyrkomusik.nu)

Vad tror ni om det? I dalarna så spelas den mycket till midsommar - är det då fel att ha den som utmarsch på ett bröllop som inte går av stapeln vid midsommar?

Vi tycker mycket om den, den känns glad och varm.

Åsikter tack!

• Svar på tråden Äppelbo gånglåt som utmarsch?
  • Mani

Jag gillar också den! Och eftersom ni tycker om den tycker jag absolut att ni ska välja den som musik!
    Det är ju er bröllopsdag så ta det ni vill ha! (Min blivande vill att vi ska ha en låt från Star Wars så allt är ju relativt när det gäller konstiga önskemål) (Pratar lite med honom om det för övrigt - är det för knepigt? )

• Bröllopstokiig

Kanon!
    Väljer själv mellan Äppelbo gånglåt, Brudmarsch från Delsbo eller Bröllopet på Ulfåsa. Tycker det är så fint att få med lite gamla svenska traditioner.
    Jag tror det blir jättebra!
    Spejsan

• Lisa1

Tror också starkt på Äppelbo =D!!! Tror verkligen att det kan bli JÄTTEFINT och är ju extra när man kan knyta an till gamla svenska traditioner. Tycker inte alls att att låten "bara" är en midsommarlåt.

• Mrs. Robinson

Nejda, den ar valdigt passande i alla hogtids sammanhang.

Min lillasyster spelade den pa fiol nar folk samlades till bords pa min systers brollop. Mycket passande, nagot alla kanner igen och "glad" stammning.

Utmarkt utmarshmusik

• catka

Vi ska själva ha Äppelbo gånglåt. Har dock inte bestämt oss för om vi ska ha den in eller ut.

• Golvmoppen

Fick höra denna gånglåt i februari av en slump, då några vi känner spelade den på nyckelharpa och fiol.
    Då fick vi uppslaget att detta skulle bli våran utgångsmarsch. Nu är det så att vi inte har frågat dem som spelade då, men skall göra det snart. Hoppas att de ställer upp, men annars är den fin på orgel också. Tycker absolut Ni skall ta den.

Svar på tråden Äppelbo gånglåt som utmarsch?