• mulann

köpa blommor redan på torsdagen?

Det går inte va? Gifter oss på lördag kl 15.00 och ska köpa blommor på hötorget men har nu svårt att få all planering att gå ihop.

Planen är att köpa blommorna på fredag morgon och sedan resa till festlikalen viket tar 2,5 timmar med bil. Men det skulle passa bättre att köpa blommorna på torsdag eftermiddag och förvara dom svalt på balkongen.

Vad tror ni, håller dom eller inte?

• Svar på tråden köpa blommor redan på torsdagen?
  • Sibella

Floristen gjorde min bukett på torsdagen, vi hade den i kylväska och kylskåp och den var lika vacker när vi åkte på bröllopsresa en vecka senare.

• Dea

Jag har läst här på BT att grossister levererar blommorna på torsdagen, så de man köper på fredagen är en vecka fräschare än de man köper på torsdagen...

• Decorist

Det växlar väldigt mycket från butik till butik när man får hem blommor!
    Där jag jobbar hämtar vi blommor från hallen nästan varje dag, men i många affärer får de bara en leverans i veckan, och då oftast på måndagen...så det är väldigt olika.

Fråga när de får blommorna! Sen är det nog inga problem om du köper blommorna på torsdagen, gör bara en ny snittyta på blommorna med en vass kniv och ställ dem svalt över natten! Det ska nog gå bra!

• mulann

Jag ska ju köpa blommorna på hötorget i Stockholm och jag har ju ingen aning om när dom får blommor. Men dom brukar ju sälja ut på eftermiddagen så dom kanske får varje dag men å andra sidan är det kanske lite sämre kvalitet över huvud taget.

Ska jag våga köpa dom på torsdagen!? Vi har ingen möjlighet att förvara alla blommor i kylskåp eller kylväska då vi ska köpa N`MYCKET blommor. GBåde till buketter och bordsdekorationer plus att det kanske behövs några extra om kvaliten är sämre.

Tänkte ha dom på balkongen under natten, eller kanske det är för kallt t.o.m?

Snälla kan fler ge mig råd!!?

• Löken

Snarare att det kanske är för varm att ha blommorna på balkongen.

• Löken

Du kam väl fråga de som säljer på Hötorget när de får in färska blommor.
    Om de får in på fredagar så kanske du kan beställa vad du vill ha som du hämtar i en låda fredag morgon.
    Om du inte bara ska ha rosor så kan det hålla några timmar i låda utan vatten.

Annars kan du ha lite vatten i hinkar och bunta ihop alla blommor , ge ny snittyta och köra med i bilen.

Ang. att förvara kallt känner du ingen som har en matkällare el dyl?

• mulann

nää ingen matkällare, bor i ett hyreshusområde. JO balkongen är varm på dagen och eftermiddagen men på natten är det nog kanskga kallt. Sak intill stan i morrn i alla fall så då kan jag fråga lite och så får vi se vad vi gör. Själva buketten sk bindas på fredag kväll och sedan stå i ett kallt förråd eller faktisk ev en jordkällare för då är vi på landet.

Jag ska ha rosor men även något annat(som jag inte vet än=)

• Decorist

Jag tror inte det är några problem att köpa blommorna på torsdagen och sen förvara dem på balkongen..! =)

Svar på tråden köpa blommor redan på torsdagen?