• B 2005

Utomlands i augusti 2005

Hej!

Såg att det fanns många som ska gifta sig i august nästa år i en annan tråd. Men i denna tråd kunde väl vi som ska gifta oss utmolands den månaden samlas och fundera lite kring planerna. Finns det någon som liksom jag är ute i god tid?

Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt utomlands antagligen i Grekland eller Italien.

• Svar på tråden Utomlands i augusti 2005
  • Concordia

Vi ska gifta oss nu i juli på Capri (Italien). Det blir bara vi två och vi kommer att gifta oss utanför Rådhuset Anacapri.

• B 2005

Hej Concordia!

På Capri, det låter så härligt! Jag har sett någonstans att man kan fixa med bröllopstjänster på vissa ställen i Italien. Har ni gjort det, eller har ni ringt rådhuset själva och fixar ni allt på plats så att säga?

Vet inte riktigt hur man ska gå till väga när man ska vigas utomlands, vem ska man kontakta osv. Kan ju säga att jag inte på i Sverige utan ett annat nordiskt land, men jag antar att man kontaktar samma myndighet i fall man vill vigas borgerligt.

Berätta gärna mera om era planer i övrigt också.

• Concordia

Vi har ordnat allt via en arrangör som heter Costiera Travel. De är dessutom svenskspråkiga och det finns instruktioner till allt som behövs. De har dessutom varit supersnabba på att svara och ordna saker och ting för vi bestämde oss för 4 veckor sedan och ska gifta oss den 23 juli.

Längst tid tar det att ordna fram de papper som behövs från svenska myndigheter och sedan skicka dem till i vårt fall Svenska ambassaden i Rom för att få dem översatta.
    Vigseln är giltig även enligt svenska förhållanden men måste efterregistreras i Sverige när vi kommer hem men det räcker med att skicka in våra papper så får vi vårt vigseldatum i Italien som vårt officiella datum.
    Vi har ordnat vigsel, boende, middag, blommor och fotograf via arrangören. Det går att få mer hjälp om man vill det är bara att beställa så ordnar de det mesta.

• Fiffa

Hej!
    Vi är bara i startgroparna, men har nu bokat resa och vigsel i Västindien i februari. Det ska bli så mysigt......

• Bonni

Vi har också bokat allt med Costiera Travel. Vi gifter oss i augusti-05 på en veranda i Positano (Italien).

• B 2005

Hej igen!

Concordia, snart är det dags! Känns det pirrigt? Wow, vilka snabba ryck det har varit med planerna. Du kan väl berätta sen hur det gick och vad allt kostade.

Fiffa:
    Oj, vad spännande era planer låter. Var i västindien ska ni gifta er? Vi har också börjat fundera om vi ska satsa på Mauritsius/Maldiverna eller Seychellerna istället för Italien/Grekland.

Fast Bonni, visst är Italien kanon! Atmosfären, maten, kulturen ja allt. Ååååh. Har ni bokat allt redan? Borde vi börja bestämma oss med andra ord?

Ha det bra!

• Bonni

B 2005: Ja, Italien är verkligen underbart. Vi har bokat vigseln och en svit i Positano där vi gifter oss i 5 nätter och sedan ska vi bila runt i Italien. Det finns ju så otroligt mycket att se där. Jag har även bokat första möte med skräddaren som ska sy min klänning (det var man tydligen tvungen att göra ca. ett år i förväg) och så har jag beställt min vigselring hos en guldsmed. Man behöver inte boka så tidigt som vi gjort om man vill gifta sig i Italien. Ska man däremot gifta sig på ambassaden i Paris som vi tänkte från början så är väntetiden ca. ett år så vi tog det säkra före det osäkra när vi bestämde oss för Italien.

• B 2005

Concordia: Funderar faktiskt på Capri nu efter att ha sett lite bilder därifrån. Du berättar väl sen hur allt gick och vad det blev att kosta.

Bonni: Hur bestämde ni er just för Positano? Har du förresten någon bild på din tänkta klänning?

• Bonni

B2005: Vi bestämde oss för Positano efter att ha hittat ett helt underbart hotell där. Vi gifter oss i Positanos rådhus ute på en veranda, vi fick se jättevackra bilder därifrån och tyckte att det smidigaste var att gifta oss på samma ort som vi bor på.

Jag har ändrat mig lite rörande klänning. Surfade runt lite på nätet och hittade min drömklänning på maggie sotteros hemsida så tiden med skräddaren är avbokad. Du kan se klänningen om du går in på maggiesotterobridal.com och klänningen heter Paulette. Jag ska iväg till Prinsessa i Södertälje och ta mått så att dom kan beställa den till mig (verkar inte vara någon i Sverige som har den hemma) sen tar det mellan 4 och 6 månader innan den kommer. Jag tyckte det var lika bra att beställa direkt p.g.a den långa leveranstiden och sedan är det lite ändringar som ska göras på den.

• Fiffa

B 2005: Vi ska gifta oss på Grenada, en relativt liten ö. Vi sökte efter något litet och genuint, ej för exploaterat, därför fastnade vi för just denna ö. Där finns kritvita stränder, kristallklart vatten, renskog, vulkansjö och mycket mer......

• Kacci

Jag och min blivande kommer gifta oss i Kina med mina blivande svärföräldrar som vittne . Bröllopet sker i augusti i år!

Svar på tråden Utomlands i augusti 2005