• tuija

Dessertvin från Tyskland

Vi tänkte åka till Tyskland och köpa drycker till bröllopet. Har hittat massor med förslag på mousserande viner, samt röda och vita viner till maten, men inga förslag på dessertviner, finns det någon som känner till något gott dessertvin som vi kan köpa när vi är i Tyskland?

• Svar på tråden Dessertvin från Tyskland
  • pannacotta

Svårt att tipsa om vin när man inte vet vilken dessert det ska drickas till. Jag kan ändå inte låta bli att tipsa om eiswein som vi fick tillsammans till lingonparfait och kolasås på ett bröllop. Det låter kanske som en konstig kombination, men alla vi som var där tyckte det var suveränt gott.

• tuija

Det underlättar förstås att känna till efterrätten :) Vi tänkte ha toscapäron med grädde eller glass.

• KAA

Vi hade chokladmousse och till det ett muscatvin (Muscat de Farnals - om jag inte minns fel) köpt i Tyskland. Funkade bra!

Lycka till med letandet!

• Gabriel

Hade ni ett rött eller vitt till chokladmoussen?
    (Muscat finns både vitt o rött)

• Johanna = en lat kock

gabriel

hur sjutton kan det finnas röda viner av en grön druva????

• Blivande fru ??

Eiswein är ju Tysklands typiska dessertvin. Riktigt sött. Om jag minns min vinhistoria rätt så görs det på druvorna som plockas efter den första frosten. *lite kuriosa*

• Johanna = en lat kock

nja delvis rätt

de plockas och pressas medan de fortfarande är frusna - på så sätt får man en sötare must eftersom iskristallerna =vattnet stannar kvar med det som slängs...

• shalimar

Till toscapäron passar nog både rött och vitt portvin. Om ni vill ha rött skulle jag nog satsa på en Tawny port, om ni väljer vitt så finns det ett gott på systemet som heter Offley om jag inte minns fel. Det skulle vara väldigt gott till päron tror jag, och så toscan som är söt och nötig (Offley är väldigt sött, så det matchar bra). Personligen tror jag hellre på vitt eller rött portvin än på "vanligt" dessertvin.

• Johanna = en lat kock

gabriel

jag blev jättenyfiken om du hade sett ben som ett rödvin...

jag har sett mörkare varianter men inte röda :( och det är min mans favorit när det gäller söta viner så det hade varit kul om det fanns :)

Svar på tråden Dessertvin från Tyskland