Här är receptet jag använde:
ca 30 st
3 äggvitor
60 g florsocker
45 g smält smör
60 g vetemjöl
1. förvärm ugnen till 180 grader
Placera ett bakplåtspapper på en plåt. Rita 3 st 8 cm cirklar på pappret. Vänd på pappret (cirklarna ska synas igenom)
2. Vispa äggvitorna tills de precis blir toppiga. Häll i florsockret och smöret och rör om tills det blir slätt. Häll i mjölet och blanda tills det blir slätt. Låt stå i 15 min. Använd en flatbladad kniv eller liknande (ev tårtspade) och bre ut 1,5 tsk smet på varje cirkel. Baka i ca 5 min eller tills de är lätt bruna runt kanterna.
3. Jobba snabbt. Ta bort kakorna med hjälöp av stekspade(tårtspade). Lägg i ihopvikt meddelande.
4. Vik på mitten, sedan på mitten igen över något trubbigt föremål, tex en skålkant. Vi använde ett galler som vi knödde ner kakorna över för att de skulle torka så utan att kunna vika upp sig.
OBS! gör bara 2 el. 3 kakor itaget annars stelnar de för snabbt. (Vi var två som hjälptes åt så då hann man precis) Om de skulle stelna innan man hinner vika, stoppa in dem i ugnen och värm dem igen.
I receptet står det att de kan bakas upp till 2 dagar i förväg och förvaras i en lufttät behållare. Fast jag vet att vi hade kakor kvar kanske en vecka eller mer. Och de var helt OK.