• sommaren -05

baka utan ägg

Chokladtråden gick ju bra-ni har massor av smarriga recept ju. Nu behöver jag mumsiga recept minus ägg, pga allergiker. Tips mottages tacksamt

• Svar på tråden baka utan ägg
  • Malin_Sthlm

Sen kan man också göra en internetsökning på recept och skriva -ägg, så tar den bara fram sidor som inte har ordet "ägg" med på sidan.

• jessy

KLADDIG KLADDKAKA

50 gr smält mjölkfritt margarin
    50-90 gr smält mörk choklad (70%, ej marabou)
    drygt 1 dl havregrädde
    3 dl socker
    4 msk kakao
    1 tsk salt
    1½ dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker

Rör ihop alla ingredienserna. Vispa inte. Häll smeten i form med löstagbar kant. Grädda i 200 grader ca 20 min
    -----------------------------
    CHOKLADTÅRTA

50 g smält margarin
    2 dl socker
    1 mosad banan röres ihop
    1 dl sojamjölk
    ½ dl starkt kaffe
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2 rågade tsk sojamjöl
    1 msk - 1 dl kakaopulver rörs ner i smeten

Glasyr:
    25 g smält mjölkfritt margarin
    Ca 2 dl florsocker
    1-2 msk starkt kaffe
    2 tsk vaniljsocker.
    (kan även ha i smält 70% choklad)

Gräddas i smord och bröad form ca 18 cm i diameter. Sen kakan kallnat delas den i två bottnar. Aprikospuré eller mosad banan emellan.

------------------

Något som kanske passar? Tänkte att den andra tråden också var choklad så jag slängde in två choklad här då.

Du kan ändra det mjökfria marg emot vanlig eller smör och sojamjölk/solhavre/havregrädde emot vanlig grädde/mjölk.

Min sambo är ägg allergiker och jag är mjölkproteinallergiker. :)

• sommaren -05

jessie- går det bra med vanlig mörk block istället för den 70 %-iga chokladen?
    Funkar det verkligen att byta ut sojagrädde mot vanlig grädde/ mjölk? Jag var rädd att sojamjölken/grädden hade något med konsistensen att göra..
    Det vore toppen isåfall för kladdkaka skulle jag gärna göra )

• Johanna = en lat kock

man kan inte ta block - det är inte ens riktig choklad
    och den innehåller mkt mindre kakao!!!
    (typ 15-20%)

och normalt sett är sojagrädde en ersättning för äggen så det kan ge problem... (det beror på hur grundreceptet såg ut)

• jessy

Johanna = en lat kock

Grundreceptet finns inte, det där är grundreceptet. Då min m2b är äggallergiker och jag mjölkproteinallergiker så får man oftast göra sina egna recept på det mesta.

-----

sommaren-05
    blockchoklad är inte choklad som johanna skrev. Mörk choklad säljs bland annat av märket Lindt och kostar ca 20 kr för en kaka.
    Sojagrädden vet jag inte om man kan ändra, har aldrig ersatt den. De vänner och bekanta som ätit kakan har tyckt det varit kalasgod. Sen är det inte svårt få tag på sojagrädde/havregrädde heller. runt 10 kr kostar 2-3 dl. Står vanligen bland låglaktosprodukterna.

Lycka till! :)

• AstaC

(fast jag som tycker det blir för starkt med så mörk choklad i glasyren brukar ta ljusare choklad - och ibland till och med block - skäms på mig)

• jessy

Eller så kan man strunta i chokladen också :)

Hade jag kunnat hade jag gärna exprimenterat med vit choklad i, det ser ju så fasligt gott ut! ;)

• lij

Marabou mörk choklad funkar alldeles utmärkt att baka med, och den är ju inte speciellt dyr heller. Smakar bra och kostar under en tjuga för 200g.

Jan Hedh (känd konditor) använder i sina recept antingen Valhronas couvertyr eller Marabou mörk choklad, så det är ju ett bra betyg till den.

• sommaren -05

Nu glider jag från ämnet lite
    Visste ni förresten att Marabous 70 %-iga choklad inte är 70 %? Det är bara höljet som är 70 &, "fyllningen" är typ 50..
    Lurigt värre!!

• jessy

Seriöst?!
    Tycker det blir lite lura pengar av konsumenterna då.. trist

• mooogn

sommaren -05:

Aha, är det _därför_ den liksom skiktar sig?! Fy skäms, Marabou!

• lij

Ja, Marabou är inte så lite filuriga med den chokladen. Dessutom är den inte god. Bojkotta!!

• lij

Premium Dark 70% Chokladkaka:
    Extra fin mörk choklad med mörk chokladfyllning (35 %).

Från marabous hemsida. Filurigt.

Svar på tråden baka utan ägg