• marian

Plantera frukt från ICA

Igår satte jag om ett par blommor och bestämde mig för att försöka driva upp plantor från fruktfrön: papaya, melon, kiwi, passionsfrukt och avocado. Är det någon annan som har provat att göra detta och vad har ni planterat? Gick det bra? Några tips?

• Svar på tråden Plantera frukt från ICA
  • isis

Jadå jag har planterat det mesta och visst blire fina små gröna växter som växer och växer och växer. Men nån frukt blire ju sällan om man inte har växthus.

• *Juniphé*

chilifrukter går utmärkt hemma i fönstret. Dock väldigt lätt att dra till sig ohyra...

• HelenaW

Paprika och citrusar är mina förslag... jättelätt att få fram små paprikor.

• Madda

Kan bara säga att min morfar försökte odla upp en växt på citronkärnor - det tog 25 år men nu har han egna citroner - så har man tålamod så....

• marian

Madda: Oj, vad läckert! Det sägs ju att träd som härrör från snabbköpsfrukt inte kan bära frukt, för att de är så förädlade - och normalt brukar det väl ta tio år innan citrusträd bär frukt.

Nej, jag vill mest ha lite roligare krukväxter här hemma. Det var flera som dog i vinter och det är ju dyrt att köpa nya gröna växter hela tiden! En kärna slängs ju ändå bort, jorden kostar en tia, liksom. Jag gjorde det jättemycket när jag var liten, typ plantera en potatis (det blev en två meter lång ranka innan den skrumpnade ihop och dog på hösten), morotstoppar, lök och sådär. Det är kul att pröva med lite exotiska frukter.

• marian

Tjoho! Melonerna har kommit upp som små, gröna groddar!

• Miranda

Vilken rolig tråd! Gillar själv att odla båda det ena o det andra! har tyvärr ingen balkong ens... men det mesta går faktiskt att odla på fönsterbrädan!

Just nu har jag flera tomatplantor med små busktomater och coctailtomater. Har gurka, zuzzini (stavas..? chili, physalis och en massa kryddor förstås! Ser det som en lyx att kunna laga mat med färska kryddor!

Mitt nya test är att jag har satt ett par kärnor från ett granatäpple. Båda har kommit upp! Har sett en bild i en bok att de kan bli jättefina krukväxter, så nu väntar jag o hoppas!

marian,
    Hur har det gått med melonen? Jag testade förra året, men det gick inget vidare bra!

Fler som odlar?

• marian

Vad roligt att skriva om mina resultat!

Vid midsommar hade nästan allting kommit upp. Tyvärr hade vi fest och jag stod och lagade mat när mitt "odlingsfönster" öppnades - och de där känsliga småttingarna stod i iskallt drag. INTE bra. Melonerna dog senare den kvällen, passifloran - med undantag för en som jag hade petat ner i krukan där vi har vår fredskalla (det ska tilläggas att jag inte är helt säker på att det är en passiflora, jag petade ner en citronkärna där också) - dog ett par dagar efteråt.

Nu har jag en ståtlig, 30 centimeter hög mangoplanta med jättefina, lilagröna blad. Jag satte nyligen om den i en stor lerkruka, förhoppningsvis överlever den det (det ser ut så, jag såg precis att den håller på att bilda nya blad). Jag har fyra små papayaplantor med ett tiotal blad vardera som jag också var tvungen att sätta om nyligen. Kiwin kom upp för någon vecka sedan, några av dem har börjat bilda sina första riktiga blad efter babybladen.

Jag skulle också vilja testa granatäpplen, tyvärr har jag inte sett till några på affärerna där jag handlar.

Svar på tråden Plantera frukt från ICA