• pannacotta

Balchik, Bulgarien

Någon som varit i Balchik (Bulgarien)? Vi funderar på att åka dit sista veckan i september och skulle gärna vilja höra lite om stället.

• Svar på tråden Balchik, Bulgarien
  • justine

Vill inte forstora nagot men
    Detta hittade jag pa Mytravel. Var ej dar sjalv men slog upp detta. BotaniskaTradgarden som ar namnd i texten ar superfin dock!!!! Nessebar ska du ocksa aka till. Fint och pa FNs varldsarvslista
    Har last lite varstans att det ar ganska slitet och nerganget annu och absolut inget nattliv (men det kanske inte behovs)

För tredje året i rad ska jag till Bulgarien (som är ett underbart land), men jag måste varna er för Balchik! Om ni tycker om skumma typer, små gränder, påtända människor och trist stämmning kanske det är något för er, men för er andra - knappast resevärt! Taxi stationen är en trotoar med sprajat "Taxi" på väggen och de så kallade bilarna skulle inte komma många meter på våra vägar innan de blev jagade av polisen. Å andra sidan skulle polisen hinna ikapp dom ganska snabbt också, eftersom bilarna är så gott som ett skal på fyra hjul. Det saknas sittsar, metervisare, backspeglar, bilbälten och sist men inte minst; en passande taxichaufför. Om ni nu redan bokat kan jag trösta er med att det tydligen skall finnas en ljuvligt vacker trädgård - vad nu det är för plåster på såren

• pannacotta

Oj, vilken tur att vi bara har prel.bokat! Nu får det nog bli Albena i stället. Jag är jätteglad att du svarade!

• justine

var medveten om att bulgarien ar turistfabrik. Dessa stallen ar uppbygt enbart pa turism. Nessebar ar fint och Varna ar kul men man blir latt ranad dar. Vet inte vad du ar ute efter men var beredd pa mycket barnfamiljer och halvtaskigt kak. Bulgariska salladen och brodet ar helt underbart men annars kan restaurangerna vara valdigt forsvenskade, fortyskade med mat hemifran.

• justine

var medveten om att bulgarien ar turistfabrik. Dessa stallen ar uppbygt enbart pa turism. Nessebar ar fint och Varna ar kul men man blir latt ranad dar. Vet inte vad du ar ute efter men var beredd pa mycket barnfamiljer och halvtaskigt kak. Bulgariska salladen och brodet ar helt underbart men annars kan restaurangerna vara valdigt forsvenskade, fortyskade med mat hemifran.

• pannacotta

Barnfamiljer är helt ok! Vi tillhör själva det "släktet". Det där med maten lät ju dock ej så kul, men vi får väl leva på bröd, sallad och kärlek.

• aa_s_a

Åk inte till Bulgarien! Jag var i Nessebar förra året och det är den sämsta resan jag någonsin gjort! Det var billigt och det var ju trevligt, men samtidigt är allt uppbyggt kring turismen, utanför turistställena finns ingenting, enbart fattigdom. I turiststäderna finns det gott om tiggarbarn, det är smärtsamt att se dem, men samtidigt gav vi dem inga pengar för det löser inga problem.. Visst Nessebar ligger på FN:s världsarvslista, men samtidigt så ser man knappt ngt av de fina husen eftersom det är försäljare överallt. Samtidigt så lämnar inte försäljarna dig i fred. akta dig för att titta på ngt utan att handla.. de är på dig som hökar, t.o.m. när vi skulle välja kort som vi skulle skicka hem så skulle de välja till oss... De är dessutom så urkassa på engelska. Om ni kommer in på en restaurang kan ni inte vara säkra på att menyn står på engelska.. Ibland bara på bulgariska. Kan du tyska är det ett plus för de verkar kunna mer tyska än engelska..

Detta är min åsikt om Bulgarien, jag har hört positivt om det också, men själv kommer jag aldrig återvända dit!!

Jag skulle rekommendera Kalymnos, Grekland! En helt helt underbar ö!!

• justine

Jag tror det kanns tryggare med barnen att vara pa en sadan resort an tex i Balchik.
    Leta bulgariska restauranger, aven om det ser spartanskt ut. Bulgarisk mat ar lik turkiskt och grekiskt och mycket grillat (supergott). Den bulgariska fetaosten ar battre an den grekiska och man har den over bulgariska sallade ar underbar. Jag vet inte hur priserna ligger men lite hogre an de ovriga orterna skulle jag gissa eftersom Albena ar en av de nyaste orterna. Ni kommer att fa det harligt

• aa_s_a

Jag tycker maten var förskräcklig!! Allt var friterat! Det enda som var riktigt gott var de grekiska salladerna! Vi åt på ett ställe sista kvällen som var himla gott.. Kommer dock inte ihåg vad vi åt...

Svar på tråden Balchik, Bulgarien