• soffia j

Sluta med p-piller...

Jag har ätit trinovum 28 i några år nu. Tänkte att jag kanske ska sluta äta p piller nu i sommar. Jag har hört att man inte ska sluta mitt i en karta, stämmer det?? Jag är oxå orolig över att det ska bli krångel med mensen, ska gifta mig ca 2 veckor efter att jag slutat med pillrena ( om jag nu gör det ). Är det någon som har erfarenhet av sånt här.. Tacksam för svar...

• Svar på tråden Sluta med p-piller...
  • Browneyed Girl

Jag kan lugna dej med att jag hade precis den sorten och slutade efter dom gröna tabletterna. Första mensen kom en vecka försent, sen dess har den varit regelbunden! Det är ju säkert olika från person till person, men för mej gick det väldigt lindrigt!!

• FoxyGirl

Slutade för cirka ett år sedan. Det bästa jag någonsin gjort! Däremot tog det ett tag innan mensen kom igång och nu får jag den cirka varannan månad (klagar iofs inte på det)...Du kan nog vara hyffsat lugn, det brukar ta ett tag innan kroppen har "rensat" ut hormonerna, så det tar nog längre tid än två veckor. Men man ska aldrig säga aldrig, alla är olika.

• mud

Jag slutade några piller in i en karta som visserligen var en annan sort men ändå. Jag fick en blodblandad flytning efter några dagar som varade i en dag eller så, nästa mens kom fyra veckor efter den sista "riktiga" mensen som kom i den sista hormonfria veckan om du förstår hur jag menar...? Enda nackdelen var att jag fick en enorm sexlust och tro mig, det är en nackdel om man har förhållande på distans...

• Leone

Om jag var du skulle jag nog hellre fortsatta med pillren en extra manad bara for att vara pa den sakra sidan, det gor ju inte saaa stor skillnad i det stora hela, men da undviker du risken att fa mens pa brollopsdagen (och veckan innan, nar du inte har tid, och veckan efter, da du kanske inte heller vill ha det...)

Min mens blev lite knapp nar jag slutade knapra (minns tyvarr inte sorten, det var ett halvar sen), tog ca 3 manader for det att ratta till sig.

Och nej, man ska helst inte sluta mitt i en karta, om man inte vill ha mens direkt nar man slutar forstas.

• EllenDellen

Jag slutade med p-piller ena månaden och blev gravid nästa så om du inte skyddar dig på annat sätt och inte vill ha barn ska man inte lita på teorin som säger att det tar flera månader för kroppen att hämta sig...gäller bar vissa!!

• Cecilia J

Jag är en av dem som det tog tid för kroppen att "återhämta sig". Jag slutade och fick sen inte mens på 3 månader och sen började jag igen (så hur lång tid det hade tagit vet jag ju inte). Och enligt gyn så hade jag inte haft någon ägglossning heller (såklart). Så krångel blev det ju inte med mensen, den kom ju aldrig.

• Dzsess

FoxyGirl,

Pa vilket sätt var det det bästa du gjort - att sluta?

Jag har tagit Trinovum 28 i 5 ar och har ngt ojämnt humör....Syftade du mahända pa nagot sadant?

Kram

• Gosing

När jag slutade med p-piller fick jag acne som inte har hämtat sig än, 5 år efter att jag slutat med piller! Så det kan löna sig att knapra på i alla fall över bröllopet. Du kanske inte vill riskera mens, acne mm. just den dagen. Men de flesta klarar av att sluta utan några större problem, det är i alla fall vad jag har förstått av mina kompisar, även om nästan alla har reagerat på något sätt. Och en punkt till... alla har sagt att de ALDRIG sätter i sig hormoner igen!

Svar på tråden Sluta med p-piller...