• Bröllopstokiig

Instrument till "Det vackraste"

Hej!

Min kusin ska sjunga "Det vackraste" i kyrkan på vårt bröllop. Musiken till låten är väldigt speciell när man lyssnar på CD-skivan med Cecilia Vennersten.

Har något tips om vilket instrument som skulle passa bra till? Tvärflöjt? Något annat...? Det finns händelsevis inte någon instrumental inspelning av den låten? I så fall skulle man kanske kunna ha "orginalmusiken i bakgrunden"...? Eller är det olagligt?

/Annika

• Svar på tråden Instrument till "Det vackraste"
  • Bröllopstokiig

Prata med kyrkans organist!
    Jag vet att Cecilia V själv tycker att den låter utmärkt med orgel, bättre än med pianokomp - men det förutsätter givetvis att organisten kan sin sak samt en massa andra "om och men" som du automatiskt får reda på om du pratar med vederbörande.
    Hälsningar från en glad organist!

• Bröllopstokiig

Vi ska också ha den låten där en tjej sjunger, en spelar tvärflöjt och kantorn spelar piano.

• Bröllopstokiig

Vi ska ha piano och altfiol!

• Bröllopstokiig

Men om man har en orgel till, hörs solisten då? Eller sjunger solisten i mikrofon?
    Vad tror ni om att ha akustisk gitarr till *Det vackraste*?

• Bröllopstokiig

Den gången jag hörde den var det en pianist som spelade till och det var jättevackert de fortsatte sedan låten inne till kaffet. Det var väldigt effektfullt att ta upp den igen

• Bröllopstokiig

funkar det med gitarr till?

• Bröllopstokiig

Vi hade en tjej som sjöng den, kompad av ett piano, fiol och nyckelharpa.
    UNDERBART!!!

• Bröllopstokiig

Lemona: Normalt är det inga problem att få orgeln lagom stark/svag, men det kan variera beroende på vad det är för orgel. Den som vet mest om detta är naturligtvis organisten i den aktuella kyrkan, så kontakta vederbörande.
    Ett förtydligande: det finns inga som helst hinder för att spela den med olika besättningar t ex med piano, men orgel brukar inte vara dumt. Det underlättar ofta för organisten att inte behöva springa mellan läktaren (där orgeln normalt står) och koret (där pianot normalt står, om det finns något).

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Hella!! Vår solist sjöng "Det vackraste" ackompangerad av gitarr och det var supervackert...

Svar på tråden Instrument till "Det vackraste"