• Julius

Mens på den stora dagen.....

Hjälp nu har jag problem , kan någon svara mig på om man skjuter på sin mens 1 månad innan blir det en ny cykel då eller får man mens med 14 dagars mellanrum???
    Jag har ätit primolut nor nu i 5 dagar och kommer då få mens den 14 Juni i ca 5 dagar då är det den 19:e .kommer jag då få mens 2 juli igen som det var beräknat från början?

• Svar på tråden Mens på den stora dagen.....
  • Youma

Primolut, är det p-piller? Det går att flytta fram mensen med p-piller. Titta i lappen som kom i asken.

Annars finns det andra piller som flyttar mens också, men då måste man vara säker på vilken dag man får på (vilket du är, men exempelvis de vars mens aldrig blev regelbunden)

• Julius

Nej primolut är ett gulkroppshormon som gör att mensen flyttas. För oss som inte äter P-Piller

• MarieTullinge

Hej!

Jag har skjutit på min mens vid en resa och det bliev lite som når man fått hicka man vet liksom inte riktigt när den kommer. Det har nu gått 3 månader sen jag åt tabletterna och min mens är fortfarande lite oregelbunden men jag märker att det lutar mot att den kommer att återgå till min "normala" rytm om någon månad. I mitt fall fick jag vänta på min nästkommande mens ca 36 dagar första mensen efter behandlingen istället för ca 28 som min normala cykel är.

• Youma

Hm, lusläs bipacksedeln om det står nåt. på p-piller står det nämligen hur man ska gå till väga, så om det går, så borde det stå. Som andra alternativ kan du ju höra sig för hos barnmorskan(men de brukar vara svåra att få tag på i telefon ibland) eller på apoteket, de vet mycket om medicinerna de säljer.

Om inte nån annan vet på rak arm dvs...

• Youma

Oj, nu inser jag att jag är rejält trött, och har misstolkat hela inlägget... Ledsen.

• vårglad

Primolut-Nor är för det mesta en tio dagars-behandling. 2-3 dagar efter avslutad tablettbehandling fås en avstötningsblödning som räknas som mens. Därefter är tanken att det skall dröja ca en månad = en menscykel innan nästa mens, det är ju det som är poängen; att kunna förskjuta mensen. Dock precis som Marie Tullinge skrev så är kroppen ingen helt lättmanövererad sak och några garantier utlämnas inte. Mensen kan bli oregelbunden efteråt, men i de flesta fall går det som planerat! Lycka till.

• Robbis tjej

Är dessa tabletter receptbelagda, eller kan vem som helst köpa dem? Skulle också vilja skjuta min mens när vi förlovar oss den 24/7

• Tolin

Jag har tidigare använt tabletter som heter Provera för att förskjuta mensen. Det fungerade väldigt bra. Man börjar ta dem en vecka innan mensens första dag och äter dem sen så länge man vill slippa mensen. För mig har det bara tagit ett par dagar innan jag har fått mens sedan jag slutat äta dem. De fungerar även som preventivmedel. Jag har fått ett nytt recept utskrivet inför bröllopet. De är alltså receptbelagda.

• vårglad

Liten korrigering: Provera är INTE godkännt som preventivmedel så man bör inte lita på det. Både Provera och Primolut-Nor är receptbelagda. Önskar man bli gravid skall man INTE använda Primolut-Nor; är inte godkännt i tidig graviditet, Provera går däremot bra.

• Tolin

Hoppsan, då har min "barnmorska" farit med osanning. Hon sade att jag kan hoppa över mina minipiller när jag äter Provera och att de fungerar som preventivmedel. Stämmer alltså inte? Vet du om det är "skadligt" att äta minipiller Folistrell samtidigt som Provera?

• vårglad

Du skall INTE ta Follistrel samtidigt med Provera, alldeles för höga hormondoser. Alternativen du har att förskjuta din mens om du absolut INTE vill bli gravid är att ta p-piller eller kombinera Provera med kondom. Om det inte gör så mycket om (o)lyckan är framme får man chansa med enbart Provera. Du äter ju mini-piller så jag antar att du accepterar en viss risk för graviditet då mini-piller inte är lika säkert som p-piller tex. Ett illustrativt exempel är att Provera även används för de kvinnor med graviditetsönskan och oregelbunden mens för att sparka igång deras egen cykel.

• Tolin

Tusen tack, vårglad! Då vet jag! Får se hur vi löser det. Dålig information jag fått av min barnmorska... Tur att jag inte blev gravid förra gången jag använde Provera. Får inte äta p-piller eftersom pappsen min har haft en blodpropp...

Svar på tråden Mens på den stora dagen.....