• Jennifer E

Lasse Berghagen "Han tog av sig sin kavaj..."

Min sambo älskar den låten men ingen av oss vet vad den egentligen heter och vart man kan hitta texten!

Ska söka lite på nätet men nån här kanske vet på rak arm? Här vet folk det mesta, det är iaf ett som är säkert!

• Svar på tråden Lasse Berghagen "Han tog av sig sin kavaj..."
  • carameel

"En kväll i juni" heter den. Mycket vacker, kanske något att ha att dansa till... *skriver upp tanken i planeringsblocket*

• Jennifer E

Ah, den är grym, blir så lycklig av den!

Jag svarar själv:

EN KVÄLL I JUNI

1. Det var en kväll i juni då när sommarn är som bäst, hon dansade för morfar som hon gillar allra mest. Hennes morfar satt och nynna på en sommarmelodi, plötsligt spratt det till i gubben, han blev ung och han blev fri.

Han tog av sig sin kavaj, sparka av sig båda skorna och så spotta han ut snuset, sa:
    - Min sköna får jag lov? Hon var vacker han var stolt, rak i ryggen som en fura, det var sommar det var gjädje och dom dansade och sjöng. La la la la......

Så mindes han och sa:

2. -Ja du skulle sett din mormor, hon var lika grann som du när hon dansade i gräset likadant som du gör nu. Hennes hår varblekt av solen, hennes mun av smultron röd, hon var ljuv liksom en lilja, hennes kärlek var som glöd.

Så jag tog av mig min kavaj, sparka av mig båda skorna och så spotta jag ut snuset, sa:
    - Min sköna får jag lov? Hon var vacker jag var stolt, rak i ryggen som en fura, det var sommar det var gjädje och vi dansade och sjöng. La la la la......

• Jennifer E

Det blir vår bröllopsvals eller vad det heter, utan tvekan!

Sambon har tappat sin förlovningsring så vi ska göra en liten "nyförlovning" på vår ettåriga förlovningsdag. Ska då se till att vara lagom hes och sjunga den för honom! Det lär nästan bli tårade ögon för hans del. Hes ska jag vara för att jag har ingen sångröst men när jag är hes så låter det bättre!

• Tant Pernilla

Ja det där är en riktig "hit"!

• carameel

Har funderat lite nu :) Är det inte så att andra dansen dansar man med pappa? Då känns ju den här sången lite passande tycker jag iallafall.

• grön brud

Jag gråter en liten skvätt varje skolavslutning när barnen sjunger den. Helt underbart stämningsfull.

• Bubblan81

Det var den första sången jag sjöng när jag flyttade ner från östersund till sthlm på min skolavslutning. Då koncentrerade jag mig på att låta så likt stockholmska som möjligt och verkligen artikulera orden
    Såna saker man kommer ihåg *blink*

• stallisbrud

Hett tips Jennifer E om Du vill vara hes: ät krita... gammalt knep, hoppas det fungerar på dagens kritor?...

Låten är kanon och jag gråter varje gång av lycka varje gång jag hör det...

Lycka till!!!!!

Svar på tråden Lasse Berghagen "Han tog av sig sin kavaj..."