• Roberts

Gästgåvor?

Jag undrar hur vanligt det är med gästgåvor. Är det någon som har ìdeér om detta?

• Svar på tråden Gästgåvor?
  • EmmaPemma

tror ärligt talat inte att det är så jätte vanligt. Om det inte får kosta så mkt så är det nog svårt att hitta på ngt som är bra/gångbart för samtliga gäster.

Dock har jag läst ngnstans om ett brudpar som spelade in "sin låt" (som även användes som bröllopsvals) på cdsinglar. Sedan hade de tagit kort på sig själva och gjort som försättsbild i fodralet (man kan ju även skriva information om sig själva osv. så att det blir som en liten bok).

Jag har aldrig fått ngn gåva på bröllop, och jag har inte heller saknat det - men ovanstående present är ngt som jag skulle kunna tycka var kul (även om det säkert kostar en hel del).

• la fille

Jag tror inte att det är så jättevanligt faktiskt. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon i bekantskapskretsen som varken gett nåt på sitt bröllop eller fått nåt på nån annans.

Det finns ju dock en hel del inlägg om det här på bt, så det kanske är nåt som kommer? Personligen så tycker jag det verkar väldigt onödigt... Om man läser om det här på bt så verkar det i alla fall mest vara saker som jag inte kan se att man har nån använding för, askar, tvålar, ljus, foto på brudparet etc etc. Ett foto vill man väl kanske ha iofs, men oftast får man väl ett tackkort, det räcker bra tycker jag. Övriga småprylar kanske är kul för brudparet att fixa, men jag skulle bara slänga det när jag kom hem.

Den enda bra ide jag hört är en eller två chokladpraliner i cellofan eller så, de kan man ju i alla fall äta upp! Fast å andra sidan räknas det kanske inte som present utan mer som "tilltugg till fördrinken" eller "nåt sött till kaffet".

• EmmaPemma

tror att det är en amerikansk tradition att man ger presenter till gästerna.

kom förresten ihåg ett bröllop jag var på, där varje gäst fick en kaka (av choklad och socker) med sitt namn på. Denna tjänade som både placeringskort och istället för bröllopstårta. Detta var både personligt och gott. Påminner lite om la filles idé.

Svar på tråden Gästgåvor?