• hottentott

    sång om brudparet

    Hej,

    Behöver ideér om sång till brudparet! Min halvsyster ska gifta sig och jag är Toastmadame.

    Vill inte skriva en helt ny låt utan göra en "cover" på en svensk eller engelsk låt.
    Har ni några på lager?

    Desperat!-)

  • Svar på tråden sång om brudparet
  • Ansku

    På min bros bröllop ifjol hade våra kusiner "gjort" en sång. Det var "Jag vill vara din Margaretha" som de hade gjort om. Jag kommer tyvärr inte ihåg orden de hade skrivit (har dem nog säkert någonstans hemma), men sången var ganska lätt att skriva om och eftersom de flesta kände till melodin kunde många sjunga med (texten delades ut åt gästerna).

  • Sorscha

    Mina underbara vänner och systrar hade gjort en ny text till mig som jag fick sjunga in i studio på min Möhippa. JAg har fått så mycket hjälp här så jag delar gärna med mig för ideer:

    Sånt e livet, sånt e livet
    Det finns så mycket, som gör mig glad
    Min älskling Morten, han har fått mig
    Att känna kärlek, varje dag

    Det var en skön dag, mitt i juni
    Då vi två möttes, å jag blev svag.
    Det var nåt särskilt, där som hände
    A va de va, vet han och jag

    //
    Våra familjer, undrar säkert
    Va som ska hända, hur allt ska bli
    Vi är rätt galna, ja så är det
    Men ingen fara, det är ju VI

    //

    Snart det stundas, det blir bröllop
    Vi två blir ett å, det känns rätt
    Sen börjar livet, det ljuva livet
    Allt känns bra å, så ska det va !!!

  • Sorscha

    Fast nu ser jag att du ville skriva det till Brudparet...hmmm den jag har här är ju liksom meningen att det är bruden som sjunger den till Brudgummen jaja kanske får du en ide i alla fall

    Kram
    Linda

  • Mibe

    Hej!!
    Våra föräldrar hade gjort en sång till oss på vårt bröllop och alla gästerna sjöng tillsammans med dom. En "tagen" låt, men det var kul att alla sjöng. Min svärfar hade gjort en ljusstake i form av ett hjärta med 52 hål (tror jag) för ljus. Ungefär ett ljus till varannan gäst blir bra. Texten var så här: (Melodi: Jag tror på sommaren)

    Vi tror, vi tror på kärleken
    Vi tror, vi tror på kärleken
    Vi samlas här till bröllopsfest
    Där Amor är vår hedersgäst
    Nu släkt och vänner kommit har
    XX och XX nu är ett par
    De båda nu har sagt sitt JA
    I kyrkan uti denna dag

    Paus där ljusen tänds (utlagda på borden)

    En underlig present de fått
    Vad är nu det? Ni undrar smått
    Jo, tänd Ert ljus och låt det gå
    Fram mot vårt brudpar festens två
    Så binder vi en minneskrans
    Här i de klara flammors dans
    Och önskar att Ert liv får chans
    Att alltid stråla uti glans

    Nynna och gnola melodin tills ljusen nått brudparet, sen sjunger ni igen (Det tog ganska lång tid innan alla ljus var framme hos oss, men trevligt under tiden!!)

    Vi tror, vi tror på kärleken
    Vi tror, vi tror på kärleken
    Av våra ljus ett hjärta blitt
    XX och XX har sammansmitt
    När vardagen den tränger på
    Med himmel som ibland är grå
    Stanna upp - Ni två - ett litet tag
    Minns ljusen på Er bröllopsdag!!

    Mycket uppskattat av både brudpar och gäster!!
    Sånghäftet låg under gästernas tallrik och vi hade inte sett det alls under kvällen. I häfter var det lite bilder på oss tillsammans och när vi var små.

    LYCKA TILL!!!

  • len

    Jag har skrivit sånger både på "Brev från kolonien" och "SJ, SJ". De var personligt skrivna till brudparet med händelser ur deras liv, så det är ingenting ni kan låna direkt av, men de har lättsjungna melodier och texter som är lätta att skriva om och rimma på.

Svar på tråden sång om brudparet