• katarinaE

Hur få bort "kvistlor"från armarna?

Halloj!
    Jag behöver tips på hur man får släta fina armar!Har fått fula små kvistlor(heter det så?!)på överarmarna som inte alls känns kul!
    Kram//Kattis

• Svar på tråden Hur få bort "kvistlor"från armarna?
  • Johanna = en lat kock

det som brukar funka på kvisslor är att scrubba, på med ansiktsvatten och en bra kräm

och SOL hjälper oftast :)

• Julibrud 40+

Är det sådana där knottror på överarmarnas insida? Jag hade samma problem, tills jag upptäckte att det jag egentligen led av var att jag hade för torr hud! Det låter som en motsats, men jag började att smörja in mig varje morgon efter duschen och bara efter 1-2 veckor märktes skillnad och nu är de helt borta. Man kan börja med en rejäl scrub först - men återfukta alltid med lotion. Lyckat till önskar en "ex-knottrig"

• Satin-pink

jag har oxå sånna där knottror eller vad det är och när jag var och vaccinerade mig sa sköterskan att jag hade torr hy och att jag skulle testa med olja i bad vattnet

• Genus

Instämmer med föregående men jag har också hört att röda knottror på överarmarna tyder på a-vitaminbrist. Men säker är jag inte. Jag märker att överarmarna blir särkilt "roffliga" om man inte smörjer efter dusch så det är kanske så (enligt min teori) att eftersom huden generellt sett är grövre på överarmarna så stöts grövre hudceller bort och bildar knottrorna, så scrub och smörj borde sannolikt hjälpa?! Lycka till!//G

• 28 augusti

Jag har också samma problem Har haft det så länge jag kan minnas o har inte tänkt så mycket på det förrän nu när jag ska ha min bröllopsklänning... Tack för rådet Julibrud 40+

• ProudWoman

LillaLoppan: TACK!!! det där har jag letat efter länge, äntligen fattar jag vad det är med mina armar, (och även lite på låren)... fick för flera år sen veta att det var en hudsjukdom, och har letat efter vad för sorts...
    Kan ju vara glad att mina är inte alls lika röda som på bilden eller lika mycket, men de stör mig ändå

• LillaLoppan

FluffigtFår,

Varsågod!
    Jag har också länge undrat VARFÖR jag har sånna prickar men ingen annan jag känner har det. Så jag googlade runt lite och hittade detta. Jag har inte heller så mycket som dom på bilderna men när man inte har hunnit få färg så syns dom så mycket. Jag ser ut som en nynoppad kyckling eller som att jag fryser och har gåshud.

Jag har satt igång och börja använda sån kräm som dom rekomenderar, en kräm med karbamid i. Jag har ännu inte sett nån skillnad (tror inte det i alla fall) men det är det enda som ska fungera tydligen.

Märker du att dina prickar blir bättre vid några tillfällen eller är dom likadana jämt? Har du haft dom hela tiden?

• ProudWoman

LillaLoppan: Mina är lite röda, men inte så det står, mest nyplockad kykling med knottrig men enfärgad hud mest...
    Starkt parfymerade produkter gör dem illöda, så jag hller mig till milda produkter för att hålla huden under kontroll... Jag har haft dem så länge jag kan minnas, och de syns inte lika mycket när man fått färg (vilket jag sällan får, jag är ljushyad med röda pigment i håret, så jag är väldigt känslig för sol, jag bränner mig på en gång)

• LillaLoppan

FluffigtFår,

Det låter som du har exakt som jag. Jag hr både på baksidan av armarna och på låren. Har du prövat att "behandla" dom?
    Det enda tips jag kan få via svenska sidor är att använda kräm med karbamid i. Jag har Caress men det finns även andra krämer som Fenuril, Canoderm, Karbasal och Eucerin. Just nu letar jag runt lite på utländska sidor och försöker hitta mer information.

• ProudWoman

LillaLoppan: Ine behandlat dom med nåt särskilt, men ser till att huden alltid är mjuk och återfuktad... Finns säkert folk som gömmer sina armar och lår för att de har detta, men jag vägrar låta det påverka mitt liv, jag har den här hudåkomman, och om nån tittar eller frågar så får de göra det...

• Kullan

Jag har haft små kvisslor på överarmarna men sedan jag investerade i ett par skrubbvantar ( Lindex 29.90:- ) är armarna nu hur lena som helst och helt kvisselfria!
    Testa!!

K

• ProudWoman

Kullan: har testat, hjälper inte på mig, håller det bara under någolunda kontroll, men knottrig är jag fortfarande

• Kullan

Okej, men det kanske kan hjälpa trådstartaren katarinaE.

//K

• LillaLoppan

Samma här. Jag har skrubbat armar och ben varje dag i duchen i flera års tid och det har inte hjälpt. Men jag hoppas att det hjälper att skrubba tillsammans med en karbamidkräm.

Svar på tråden Hur få bort "kvistlor"från armarna?