• Bröllopstokiig

Måste man bjuda sin syster??

Måste man bjuda sin syster på bröllopet,när man inte umgås i vanliga fall? Eller tycker ni av etniska själ att man ska bita ihop på sin stora dag, så mamma slipper skämmas för sina barn som har tappat kontaken. Vilket hände för 8 års sedan.

• Svar på tråden Måste man bjuda sin syster??
  • Bröllopstokiig

Nä, det tycker jag inte du behöver! På sin "stora dag" ska man väl omges av människor som betyder mycket för en, om det sedan är släkt eller inte spelar väl ingen roll? Kör på känsla!

• Bröllopstokiig

Etniska?

Har ni inte haft kontakt på 8 år så finns det väl bättre tillfällen att försöka "lappa ihop" ert förhållande på än på ett bröllop, speciellt när det är ditt eget. Dessutom ska det vara för att du vill det och inte för att du känner att du måste.

• Bröllopstokiig

Annars kan det vara ett bra tillfälle att lappa ihop förhållandet före bröllopet. Vet ju inte varför ni tappade kontakten, men efter 8 borde dem mesta vara glömt och förlåtet.

• Bröllopstokiig

Jag håller med Maria. Varför inte försöka ta upp kontakten innan. Går det inte att få en vettig relation så har du ju i alla fall försökt.

• Bröllopstokiig

Min bror och jag hade ca 2,5 år innan mitt bröllop en jättediskussion och sedan dess talar han inte med mig! Men till mitt bröllop bjöd jag honom, iofs rätt så förvissad om att han skulle tacka nej, vilket han oxå gjorde. Att jag bjöd honom beror på att jag inte vill att han i framtiden ska kunna anklaga mig för att vara långsint. Jag bjöd honom - sedan var det upp till honom och bestämma.

• Bröllopstokiig

Fru Sophia, du gjorde rätt tycker jag! Att din bror sedan valde att fortsätta vara en barnunge är ju inte ditt fel!

Trist att vissa ska vara så långsinta för meningsskiljaktigheter. Vore alla så skulle jag vara rätt ensam...

• Bröllopstokiig

Charlotte 25/5!
    Jo, jag gjorde nog det! Min mamma var iallafall "glad" över att jag grävde ned stridsyxan och bjöd honom. Precis som Cia skriver i sin fråga, så är det väl lite "skämmigt" för föräldrar att erkänna att deras barn inte är de såtaste vänner.

Visst kan det kännas tungt ibland att man har ett syskon som man inte har kontakt med, men som min man påpekade; man behöver ju inte älska någon bara för att det är ens syskon. Sina vänner väljer man ju, men syskon blir man ju "tilldelad"!

Så mitt dåd till Cia är att svälja stoltheten och ta kontakt med sin syster och bjuda henne. Då kan man ju aldrig få det emot sig en vacker dag (Du bjöd minsann mig inte på ditt bröllop!!). Kanske en dum anledning att bjuda någon, men jag tror ändå att det är det bästa för en själv, föräldrar och syskonet ifråga!

Lycka till!

• Bröllopstokiig

... jag menar inte mitt dåd till Cia, utan mitt RÅD... är lite snabb på knappen iblan, jag erkänner...

• Bröllopstokiig

Enligt mig är det en rätt så svår fråga. Jag tycker att det beror på hur man tappat kontakten. Är det pga av en liten struntsak som förstorats, så kanske det är ett bra tillfälle att ta upp kontakten igen. Men känner man att det inte kommer att gå och att man absolut inte vill ha henne där, så tycker jag inte att man ska bjuda henne.

Lycka till!
    Jema

• Bröllopstokiig

Tack för alla goda "råd" eller moraler =).
    Systern gifte sig själv maj 01. Då var vi inte bjudna vilket jag accepterade, jag vet av vi har lite svårt förvarandra.
    Att vi tappa kontakten var att jag och min blivande fick barn och hon blev jätteavundsjuk på att vi hade gjort nått som hon inte hade gjort. Så hon ville inte besöka oss, ville helst inte se åt våran flicka, det såra oss jättemycket, och har varit jättesvårt att glömma.
    Vi träffas ju fortfarande när det är fester som vi är bjudna på båda två. Vi har även bjudit dem på dop till våra barn. Men bröllopet vill jag ha perfekt och helst inte se henne, hon är väldigt omogen och skulle mycket väl sitta och spela spel på sin mobil eller sms, vilket hade retat ihjäl mig, att hon har så lite respekt för våran dag.

Fortsätt gärna kommentera, mamma har börjat hota med att hon och pappa inte vill komma till festen, om inte syster blir bjuden. Men när syster gifte sig så vad det inga problem med att komma, fast vi inte var bjudna.
    Får se kanske vi bjuder syster för att glädja mamma.

Glad för allas tankar,

Cia =).

• Bröllopstokiig

Jag vet vad du går igenom !
    Min syster och jag har inte klarat av att umgås, rent ut sagt bråkat så fort vi träffades.
    Men nu har vi lärt oss leva med att vi är som natt och dag.
    Nu har vi skaplig kontakt och det är jag nöjd med för jag vill nog inte att vi ska umgås mer pga att vi är så OLIKA

Hade inte våran relation blivit bättre skulle jag inte vilja ha henne där men eftersom våran familj är som den är så skulle jag bjuda henne i alla fall för att slippa allt tjafs och jag tror inte min mamma skulle komma om jag om jag inte bjöd henne.

Bjöd inte hon dig behöver inte du bjuda henne och gör klart för din familj att hon inte bjöd dig och det gör så att du gör precis som du vill.
    lycka till

• Bröllopstokiig

Ja, nu när du förklarat lite mer anser jag att du INTE ska bjuda henne. Och som ovanstående talare menar; gör klart för dina föräldrar att eftersom ni inte är vänner och hon inte bjöd dig på sitt bröllop så bjuder du inte henne. Visst kan släkten vara värst... ;-D

Hoppas du får en underbar bröllopsdag, trots allt!!

• Bröllopstokiig

Tack så jättemycket för ert stöd.
    Skönt att ha någon att prata med utan att dra in hela släkten. Nu vet jag att fler tycker att jag gör rätt, och jag slipper alla ångest tankar inför bröllopet.
    Jag kommer inte att bjuda henne, så får mamma och pappa göra som de vill.

Jag kommer att få en toppen dag, utan att riskera att hon kommer att sabba något.

• Bröllopstokiig

Jag har inte heller haft någon vidare kontakt med min syster de senaste 8 åren, jag har bjudit dem ett antal gånger till olika tillställningar (tex) våra barns dop men av någon anledning vill de inte komma,jag har dock offrat mig och åkt till dem vid dop,bröllop mm. Gjorde misstaget att bjuda dem ialla fall........ Borde ha läst era inlägg.

• Bröllopstokiig

Intressant det här. (jag menar det seriöst). Jag är ensamt barn och har alltid blivit ifrågasatt pga det just för att 'men syskon är ju alltid syskon' och andra dumma kommentarer. För vad vet jag om det?? Det enda jag vet är att mamma och hennes enäggstvillingsyster blev dödsovänner vid 60 års ålder och pratar inte med varandra sedan dess. (de har aldrig haft någon bra kontakt) Jag missunnas inte min mamma detta - jag vet att hon mår asdåligt pga sin realtion med systern.

JAG TACKAR GUD för att jag inte har några syskon!!!

• Bröllopstokiig

Jag kommer inte att bjuda min syster som jag överhuvudtaget knappt haft en konversation med på 5 år efter ett jättebråk. Mitt bröllop är mitt och har man upfört sig som hon så kan man glömma att komma. Mina (våra) föräldrar vet min ståndpunkt och accepterar den.

• Bröllopstokiig

Det är ditt bröllop, din dag och du ska göra det som känns bäst för dig! Vi har bara bjudit de personer som verkligen är viktiga för oss. Vi blir 35 personer, den närmaste släkten och vännerna och det känns helt rätt. Jag har bla valt att inte bjuda min farmor, hon har gjort min mamma alltför mycket illa under de åren hon levde (min mamma gick bort -97), har inte bjudit någon från pappas sida, har aldrig haft någon bra kontakt med dem. Däremot kommer min moster och morbror med familjer. Jag tänkte först på hur pappa skulle känna men han vet var jag står och vad jag känner för vad farmor gjort och det tycker jag han får respektera, vilket jag tror han gör även om han tycker det känns lite jobbigt. Varför ska man bjuda människor som man inte känner någon gemenskap med?
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag har bjudit mina bröder trots att de genom åren många gånger fått mig att undra om de kommer ihåg existensen av en lillasyster överhuvudtaget... Jag har alltid kommit på deras 40 och 50å-rsfester, bröllop etc. Men nu har jag fått nog av envägskommunikationen så jag bjuder inte in dem till något alls i fortsättningen. Tänker dock hålla banden med min yngste brors fästmö för hon bryr sig verkligen och hör av sig själv mellan varven.

Se'n återstår att se om de kommer eller inte till bröllopet. Jag tänker inte fjäska något mer för dem!

• Bröllopstokiig

Bjud inte henne till ditt bröllop och förklara för dina föräldrar varför ni inte tänker bjuda henne!
    Säg att du inte blev bjuden på hennes bröllop och det accepterade de, så då får de acceptera att ni inte bjuder henne på ert bröllop. Punkt slut!
    Det är ditt och din blivandes bröllop = ni bestämmer!
    Lycka till!

Svar på tråden Måste man bjuda sin syster??