• malte

Hjälp, jag håller på att få en vagel i ögat!

Fyra dagar till bröllopet och det känns precis som om det är en vagel på väg på övre ögonlocket. Brukar aldrig få det annars. Har varit förkyld ett tag så det är väl därför (och Murphys lag såklart). Sjukvårdsupplysningen tipsade om receptfria cremen Oculentum Simplex.

Snälla, bombardera mig med husmorsknep. Vad skall jag göra? Det är inte bara att sminka över ett svullet öga - jag måste kunan ha linser också.

• Svar på tråden Hjälp, jag håller på att få en vagel i ögat!
  • minis

alovera är bra mot det mesta och hjälper till att ta ner svullnader. Om du inte skulle bli av med vageln till den stora dagen.. Se till att hålla det så rent som möjligt pilla inte och sminka dig inte..
    dagarna innan alltså..

• Fenomena

Oculentum Simplex är en mjukgörande salva med paraffin och vaselin, så jag tror att den är tänkt för att lindra irritationen i ögat (utan att för den sakens skull bota vageln). Jag skulle inte rekommendera att ha den dagtid (svårt att se) utan istället viscotears som är en gelé för torra ögon. Om inte just den är kompatibel med linser finns det andra recepfria ögondroppar som är det.

Jag har tyvärr inga tips för att bota vageln.

• en som är glad

den försvinner nog innan!

• Lakritztroll

En vagel är en inflammerad hårsäck, som vanligtvis uppträder efter/vid förkylning. (som en mindre farunkel/karbunkel)
    Ett husmorsknep jag just lärt mig ang. vaglar är att med en förstorande spegel försöka se det hårstrå med säck som är orsaken till vageln och med pincett rycka bort det (strået alltså). Då får den vätska/var som legat i roten/säcken tillfälle att ta sig ut och vageln torkar ut snabbare.
    Men är vageln inte speciellt stor eller störande så brukar de ju gå tillbaka av sig själva efter nga dgr. PETA/PILLRA INTE PÅ DEN BARA, för det är ju rena döden!!

Lycka till och stort lycka till på dagen D!!!
    Kram Lakritztroll

• sanny

Hej Malte!
    Kanske låter lite snuskigt men saliv på vageln funkar faktiskt...

• Fru Westin

min farmor påstod att morgonsaliven innan tandborstningen (äckligt jag vet) var det mest effektiva mot vaglar. Har aldrig testat, så jag vet inte om det bara är en myt.

• Lady Lager

Japp jag har testat min farfars gamla knep att stryka på "Morgon-saliv" (innan frukost och tandborstning) och mina vaglar har försvunnit på en dag.
    Lycka till!

• Venus

Se till att tvätta riktigt rent runt den. Har hört för länge sen att man har lättare att få vaglar om man inte tagit bort sminket ordentligt. Lycka till!

• malte

Tack för tipsen. Jag skall kolla i förstoringsglas ikväll men än så länge ser jag inget, bara känner. Det blir den av sjukvårdsupplysningen rekommenderade krämen ikväll och saliv i morgon bitti .

• Tulip

Jag brukar fukta en bomullstuss med riktigt varmt vatten och lägga den på ögonlocket. Har fått för mig att den mognar fortare då...

//Hermione

• malte

Återigen tack för alla tips. Vaknade vagelfri i morse! Puh... Bara tre dagar kvar!

Svar på tråden Hjälp, jag håller på att få en vagel i ögat!