• murveln

Hur höga klackar klarar man?

Jag är rätt van vid höga klackar men är lite osäker. Jag har hittat ett par som är ur-snygga men som är rätt höga. Ni som har erfarenhet - hade ni lägre "bekväma" skor eller når häftigt högre? Kanske ska man ladda med två par ifall att man tröttnar?

• Svar på tråden Hur höga klackar klarar man?
  • timidimi

Mina är ganska höga, så jag har börjat gå in dem lite hemma. Att ha 2 par kan iofsig vara en bra idé, men samtidigt känns det lite som en onödig utgift. Men det är säkert skönt om man nu får ont i fötterna. Har du tidigare gått i höga klackar ska det väl inte vara nåt problem egentligen, bara du inte blir 1 dm längre än din blivande ;)

• AstaC

Träna bara ordentligt hemma så du inte går "knyckigt" när det blir dags. Det blir ingen fin gång om man inte kan gå ordentligt i sina höga klackar.

• Ettolrach

Hur van är du att gå i höga klackar?

Tänk på att du går och står i skorna i 10 timmar eller mer, jag som är van klackanvändare var rejält trött i fossingarna efter en hel lång dag...

Självklart vill man vara fin även på fötterna, men tänk på att det bli många timmar i skorna.

• IdaE

Jag har väldigt höga klackar på mina skor, ca 9 cm. Älskar dem och var bara tvungen att ha dem. Tänkt köpa skavsårsplåster på apoteket, har köpt sholls (stavning?) party feet sula samt ha med ett par andra skor om jag får ont (ett par skor jag redan har...) Dessutom är det nog viktigt att gå in skorna ordentligt innan!

Men tror att det går bra med klack om man är van.

• Teea

Jag som absolut inte är "klack-van" har köpt ett par skor med ungefär 4 cm klack, kommer nog att köpa ett par "ballerinaskor" också att byta till när fötterna har tröttnat. Men så har jag också hälsporre i båda fötterna och kan på förhand säga att jag, om skobyte inte sker, inte kommer att kunna gå dagen efter.

Jag har svårt nog att gå i dessa skor med bara 4 cm klack. Fattar inte hur folk klarar av att gå i högre klackar! Tycker att det "smäller" när jag går. Dvs att när själv foten går ner i backen så smäller det. Jag måste göra på fel sätt helt enkelt.

• murveln

Nu har jag lagt undan skorna jag var sugen på! Blev uppmuntrad av er! Jag har ett par höga party skor som jag går obehindrat i och jag tar nog med mig dem för att jämföra hur det känns. Troligtvis är skorna lite mörkare än klänningen men inte så märkbart. Siden och ruskigt snygga:
    www.headstartshoes.com/images/pura/032blkl.jpg
    www.headstartshoes.com/puralopez/puralopez.htm
    7:e skon på sidan. Ungefär, fast mina var i siden.

• Laurelin

Jag hade 12,5 cm. Det gick jättebra, för de var så välgjorda att man inte ens fick ont i fötterna och var inte svåra att gå i. De var silverfärgade med plexiglassula. Så himla tjusiga!!! Jag behövde höga klackar för att jag är så kort (153cm). Det är nog en vanesak, antagligen här jag helknasiga hälsenor nu.:)

• Maria

Jag hade höga klackar men inget problem med det, är van eftersom jag är mycket kort och behöver extra höjd. Men runt 10 cm går väl gränsen för mig. Jag har sett skor med så där 15 cm klack men det blir nog lite väl vinglingt - åtmindstone om man har små fötter som jag ! Att ha 2 olika höga par kan vara en ide men klänningen blir ju för lång om den är avpassad till de höga och man sedan byter till lågt...gäller att inte snubbla på den då !

• serendipity

Jag hade jättehöga klackar men gav upp efter valsen och bytte till mina sköna gympadojjor. Klänningen var lång så skorna syntes inte och åh så skönt det var att dansa hela natten i bekväma skor.

• mrs.

Jag säger så här (dissk. just med en vännina om höga klackar härom dagen):
    Även den som är van att gå med klackar blir det jobbigt för timme efter timme när det är varmt och man ska gå, stå, sitta ja...allt.

Men är skorna bekväma så ... vad spelar det för roll hur höga dom är.

• bimbim

Det handlar inte bara om klackhöjd utan om klackbredd också... är skorna stadiga klarar man av mycket högre klack.
    Själv har jag köpt ett par med 3-4cm klack men den är så smal så det ändå kan vara svårt att gå.... ska öva de tre resterande veckorna!

Svar på tråden Hur höga klackar klarar man?