• Bröllopstokiig

Beställa linser via nätet?

Hade linser för några år sedan men har nu haft glasögon (tycker det är mer bekvämt). Vill dock inte ha glasögonen på bröllopet och vill heller inte gå utan eftersom det vore kul att kunna se vilka som är där (hihi). Man kan ju beställa linser på nätet (linser.ddirekt). Någon som har erfarenhet av detta? Har förmig att jag hört nånstans att färgade linser (blå) inte blir bra på foto, stämmer det?
    Tacksam för svaaaaaaaaaaaar. KRAM!

• Svar på tråden Beställa linser via nätet?
  • Bröllopstokiig

Om du vet exakt vilken styrka du har och vilken form på linserna du ska ha (det brukar stå på förpackningen från dina gamla linser) så går det jättera att beställa. Jag brukar använda mig av Lenscare och det går jättebra, det blir ju mycket billigare. Man ska dock gå till optikern och kolla att allt ser bra ut nån gång om året, och göra en synundersökning om man ser dåligt trots linser. Om det var så länge sen du hade linser sist kanske din syn har förändrats? Jag har aldrig sett att blå linser inte blir bra på foto, en väninna till mig har det och hon ser bra ut på kort. Men det kanske beror på vilken ögonfärg du har innan?

• Bröllopstokiig

Skulle aldrig våga beställa via nätet, linser ska man nog helst gå till optiker och skaffa.

• Bröllopstokiig

Man har inte automatiskt samma styrka på linser och glasögon, linser kan vara svagare för att de sitter närmare ögat. För starka linser (och glasögon) kan försämra din syn, ögat vänjer sig. Det gäller också att du väljer en lins som passar kupningen på ditt öga så du inte repar det eller hindrar syretillförseln (om linsen klämmer så växer blodkärl ut och det är inte särskilt bra). Men nu är det bara kanske en dag och då kommer inte såna saker att hända.

Vad gäller färgade linser tycker jag att det beror helt på vad det är för blå färg och framförallt vad du har för färg själv. Har du mörka ögon och då behöver heltäckande linser tappar du djupet i ögonen, de ser lite mysko ut. Har du gröna eller blå ögon så syns ju de igenom eftersom de linserna är transparenta. Mina ögon är mer åt det gröna hållet och jag ser inte klok ut i blå linser, det syns att det är något annat bakom. Men jag passar jättebra i blågröna (i alla fall Focus linser), färgen lyfts fram. Ska du spendera pengar på färgade linser skulle jag rekommendera att du provar dem först för att se att färgen är ok (de kostar ju en del mer än vanliga). Lycka till!

• Bröllopstokiig

PS-färgade linser lyser jättemycket i lysrörsljus och liknande (och stark sol).

• Bröllopstokiig

Skulle nog gå till optikern för att passa in linserna samt prova färg... Har själv brun-gröna ögon som ej går att täcka över med "vanliga" färger utan måste ha täckande linser - har blå och det ser jättefint och "normalt" ut. Wesley Jessen Freshlook är rekomenderade - finns både som otäckande och täckande!

• Bröllopstokiig

Att beställa linser på internet fungerar superbra!!! Men då har jag haft linser i drygt 10 år och beställer exakt samma styrka, märke och diameter som jag alltid haft. Betydligt billigare och oerhört smidigt! Rekommenderas verkligen! Har man inte haft linser förut eller på länge så rekommenderar jag dock en optiker. Styrkan kan ha ändrats etc och det är alltid bra att kolla ögonen då och då.

• Bröllopstokiig

Hej CIA,
    Jag kan rekommendera www.lensway.se. Jag har beställt därifrån och allt fungerade jättebra! Smidig online beställning, inget krångel med betalningen och mina linser kom inom 3 dagar.

MEN du måste först provat ut din styrka hos en optiker. Som du säkert vet, går det inte att översätta styckan på glasögonen till linserna, det skiljer ganska många dioptrier. LensWay skickar inte några linser till dig utan att fått sett recepetet från din optiker (de ordnar med recept, du anger opikerns telefonnr). För mig är det beviset på att de är seriösa och jag kommer att anlita dem fler gånger.

Att linserna dessutom är billigare gör inte saken sämre!

• Bröllopstokiig

När man ska beställa linser så står det såhär
    Tillverkas i baskurvan (BC)8.7

Vad betyder det????

Om man vill ha färgade linser och inte har något fel på synen, hur gör man då????

• Bröllopstokiig

Jag vill ha färglinser har mörkbruna ögon!!

• Bröllopstokiig

Jag beställer endagsliser från Lensbuddy. Gättabilligt och bra. Rekomenderas! men man ska nog kolla ögonen emoellanåt hos en optiker.

• Bröllopstokiig

Hi hi hi, har en "svåger" som jobbar på Lensway! Han blir glad om ni_köper_därifrån, nä, skämt åsido. Har linser själv, men har aldrig beställt via nätet. Svågern säger dock att det inte är ett dugg konstigt, bara man har provat ut storlek, styrka och variant hos sin optiker. Sedan tar man "receptet" och beställer från Lensway.

Undrar om detta fastnar i reklamfiltret nu? *ler*

• Bröllopstokiig

Tycker inte att linserna är speciellt mycket billigare via nätet. De linser jag ska ha kostar 600 via nätet men då ingår ingen synundersökning, inga linsvätskor eller liknande. Går jag till optieker så betalar jag 888 kr. Min optiker har ett väldigt bra pris! Men jag tror att liserna via nätet är precis lika bra som de hos optikern.

• Bröllopstokiig

Wannabee, man får exakt samma märke på linserna på nätet som hos optikern. Så där är ingen skillnad.

Ditt pris lät mkt bra, jag brukar annars få betala ca 1000 kr för ett halvår (6 par) och då ingår synundersökning och 1 flaska med linsvätska.

• Bröllopstokiig

Jag betalar ca 1000 kr för undersökning (400 kr) och 6 par månadslinser (600 kr). Beställer jag via nätet kan jag ju köpa för ett halvår till och slippa betala för synundersökningen.

Svar på tråden Beställa linser via nätet?