• Leona

Fula armbågar!!!

Jag har VÄRLDENS fulaste armbågar...
    Går allldddrrriiig nånsin i kortärmat! Men nu är min klänning med halterneck så vips kommer mina fula armbågar att synas! Jag smörjer in mig in princip varje morgon och kväll, men lik förbaskat är de torra som fnöske...Och det värsta av allt är att de är så torra och konstiga att de ser smutsiga ut, typ svarta...
    Jag kör peeling ca 1 gån i veckan men det hjälper föga...
    Tips, förslag, vad som helst!!!
    Som vanligt litar jag till er, brudar!

/Leona

• Svar på tråden Fula armbågar!!!
  • serendipity

Har hört att det ska vara bra att sticka ner armbågarna i en halv citron i ett par minuter. Ska tydligen få babyhud efter att ha gjort det.

• bimbim

Har också hört om halva citroner, det ska både bleka och mjukgöra.
    Stick ner armbågen i citronen i 15 minuter.

• Ei saa peitää

Be att få utskrivet på recept av distriktssköterskan en lotion som heter Essex med karbamid i. Det funkade kanon för mig när jag var väldigt torr i huden och fick eksem. Jag började med att smörja in hela kroppen med det morgon och kväll och nu räcker det att jag bara smörjer in mig på kvällen efter att jag duschat. Det är väldigt fuktighetsbevarande och gör att huden inte torkar ut så lätt. Det kan ju vara så att den lotion du smörjer in dig med inte är tillräckligt fuktighetsbevarande. Jag råder dig till att byta sort och smörja in dig även en gång mitt på dagen.

• HelenaW

Smörj på vasselin på armbågarna, det fungerar kanon. gör det på kvällen och sov med något som täcker armbågen, tex en gasbinda. På morgonen är armbågarna som nya.
    Om du sätter armbågarna i bordet ofta, kanske vilar huvudet i handen med armbågen i bordet... sluta med det, det beteendet gjorde mina armbågar som två hårda plattformar.

• timidimi

Kan du inte ha höga handskar då? Det tycker jag är rätt snyggt till halterneck.

• MonaLi

Ibland tar jag lypsyl på armbågarna och tycker att det funkar.
    På Apoteket finns Essex-kräm att köpa receptfritt, fast utan karbamid. Tycker att det funkar bra oxå.

• Bonnie

Jag brukar använda metoden med en halv citron ett par gånger i veckan. Sen så har jag blivit helt frälst i Body Shops Body Butter, heeeelt underbar att ha på armbågarna och händerna!

• Ei saa peitää

Japp. Det finns Essexkräm utan recept också men anlendingen till att jag rekommenderar att få det utskrivet på recept är att flaskan (pumpflaska) är mycket större och blir således lite billigare. Dessutom får man det på högkostnadsskyddet då. För mig går det åt ca 4 flaskor a 450 ml per år så det blir en del.
    Sen tror jag det är karbamiden i sig som gör att lotionen blir med fuktighetsbevarande. Helt säker är jag dock inte men jag har för mig att distriktssköterskan sa det.

• hemlig brud juni

citron hjälper, blir superlen

• Leona

ÅHH, tack för alla svar!!!

Idag ska jag köpa citroner och Essex-creme och vaselin! Och åka och kolla på höga handskar, väldigt smart! Har aldrig haft en tanke på det fast det är så snyggt!!!

Hur länge ska man sitta med citronerna på armbågarna?!

Tack alla!!!

• Leona

Sitter nu med en delad citron och är redo! Nån som vet hur länge ungefär som man måste sitta?!?
    Det luktar onekligen fräscht iaf!!!

• Leona

OK! Ni har ju redan givit mig tidsangivelser!!!
    *skäms för min slarviga läsförmåga*

• Jeez

*s* hur lyckas du skriva OCh samtidgt sitta med armbågarna i citron??

• Leona

Har suttit en kvart nu, hoppas det hjälper!

Jaa du, Jenny P! Det blev liiite kladdigt på skrivbordet trots handduk... Så nu blir det till att skura lite! Vid nästa citronbehandling ska jag nog INTE ge mig på att skriva på datorn!!! Dessutom "gled" armbågarna ur ett par gånger så att det sprätte iväg ett par kärnor!!! Trots att handlederna var EXTREMT vinklade!!!

• Jeez

*testar vinkeln* Jaadu, det funkar om man vill. Men risken är ju att man skadar sig

• Gittegumman

Om inte ovanstående tips funkar så prova bisalva eller sårsalva från någon hälsokost eller lokal tillverkare. Mina nagelband spricker och jag får fula sår och smörjer och smörjer med handkräm utan att det blir riktigt bra. När jag tar bisalva eller sårsalva (lukar honung och är jättesmetigt) så gör jag det på natten med apotekets bomullsvantar ovanpå. Dagen efter är händerna som nya.....lycka till!

• Bröllopstokiig

hallå! har inte läst inläggen här (har lite bråttom) men ville bara säga att min fästman hade samma problem och inget hjälpte förrän han satte sig i bastun länge och skrubbade med skrubbsvamp/skrubbhandske. Nu är hans armbågar, som förr hade elefanthud, babylena! Jag tror nämligen inte det hjälper att smörja eftersom det ofta handlar om överskottshud och förhårdnader som måste bort. (jmf förhårdnader under fötterna som måste filas bort)

annars är handskar stiligt värre ;)

Svar på tråden Fula armbågar!!!