• trolla

jordgubbar i gelé och citronkräm i tårtan recept

Passar på att tacka för dajmtårtsreceptet jag fick. Säger bara mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmums vad gott *L
    Ska ha ett lager med jordgubbar i sån där gelé i tårtan (bröllopstårtan) nån som har recept och vet om det går att frysa utan att gelén "löser" upp sig och blir rinnig? Gärna oxå recept på citronkräm som blir nästa lager i tårtan.
    Trolla

• Svar på tråden jordgubbar i gelé och citronkräm i tårtan recept
  • lij

Jag har gjort hallongelé i tårta och det funkade bra att frysa, så det borde inte vara något problem.

I alla fall så hade jag frysta hallon och använde spadet som blev när de tinade till gelén (värmde och blandade i gelatin) och sen blandade jag i själva hallonen. Lite socker i också eftersom hallonen var osockrade. Kommer inte ihåg de exakta mängderna, men det står nog på gelatinpaketet.

• Johanna = en lat kock

gele av gelatin brukar funka att frysa - hur det är med pektingele vet jag inte...

jag brukar använda certin för gele och följa receptet på påsen...
    gelen blir godast om man använder riktigt god lite stark saft som bas...

• Johanna = en lat kock

sorry Certo heter den ju...

och vänta med att pensla på den tills den har samma konsitens som rå äggvita (gäller all gele)

citronkräm beror ju lite på vilken typ av kräm du vill ha...

antingen kan du göra en typ smörkräm med cream cheese/mascarpone....

200g mjukt smör
    300g cream cheese/ mascarpone
    50-100g socker
    rivet skal av en citron
    saften av en halv citron
    ett par droppar cedro

annars kan du göra en kokmarsan smaksatt med cedro, citronsaft och skal och balndad med vispad grädde

• trolla

Woooow den citronkrämen låter mumsig.
    Tack för recepten.
    Trolla

• Johanna = en lat kock

vispa ner smöret i osten - ta inte i mer smör om den börjar gryna sej... men det brukar funka med de mängderna :)

• ingis

Recept finns i 7 sorters kakor. Om du inte har den majla mig så sänder jag över receptet. / Ingis

• trolla

Tänk att recepten stått i min bokhylla hela tiden *L
    Tack för all hjälp allihop, ni är pärlor, bara så ni vet det.
    Ska till panduro i dag och handla till tårtan, ska baka en provtårta och frysa in som vi ska ha till en födelsedag om två veckor (dock inte med hjärtan på) blir den bra så blir den "spikad" som bröllopstårta.
    Trolla

Svar på tråden jordgubbar i gelé och citronkräm i tårtan recept