• Erik_Arnelof

klassisk solosång?

Är det någon som har tips på klassisk solosång som passar på bröllop? Jag skall sjunga på en släktingsbröllop och har mer klassiskt skolad barytonröst. Misstänker att jag får dricka väldigt mycket whisky innan om jag skall lyckas bröla någon Lundell-låt.

• Svar på tråden klassisk solosång?
  • sofia y

Öppna din dörr med Tommy Nilsson... inte så klassisk kanske men jag får rysningar bara jag tänker på den... och helt klart bättre än Ulf Lundell eller Ted!

• Ingi

"Du är min hela värld" ur Leendeds land av Lehar (Du bist mein ganzes Hertz) passar fint på bröllop. Den är egentligen för tenor, men kanske går att hitta i lägre sättning. Det enda jag kom på i farten, ska fundera mer..

• Nymphéa

"My lovely Celia" eller "Min älskling du är som en ros" är båda vackra små stycken med kraft i.
    Vet inte vem som skrivit dem, men går du till en musikaffär så kan de säkert hjälpa dig.

• Ingi

Visor går ju oftast bra om man är lie mer klassisk, speciellt om du är baryton. "Så skimrande", "Där björkarna susa", "Kärleken kommer och kärleken går", "Min älskling du är som en ros". Annars kom jag att tänka på "Jeg elsker deg" av Grieg, finns i flera tonarter.

• Djursholmsbrud

"Älska mig" av Ainbusk Singers (?)
    "I folkviseton" text av Nils Ferlin,
    "Det vackraste jag vet" av Cecilia Vennersten,

själva har vi valt "Lilla vackra Anna" eftersom texten passar så bra för ett par som kännt varandra länge och som verkligen avser att dela allt framöver...

• Erika

"Av längtan till dig" är ju alltid fin...

• meilin

Caro mio ben, Giuseppi Giordani (1744-1798)
    "Thou, all my bliss" - perfekt för baryton

• Lisa1

Om du är ok med den mer klassiska delen av musikalgenren är "Take me as I am" ur Jekyll & Hyde samt "All I ask of you" två låtar som som ligger i ett rätt bra barytonläge. Hörde annars en rätt ovanlig låt på Bröllopsmusikens hemsida (annonsörer här här på BT) som bör sjungas av en klassisk röst, lite folkviseton över den. Den sjungs a capella på inspelningen men en duktig ackompanjatör kan säkert lägga ett enklare komp till den (har själv suttit och knåpat lite på mitt notskrivningsprogrammet =)).

• brud -05

LISA1!

Vad heter den 'ovanliga sangen' som du hittade?

• Lisa1

Gud, välsigne heter sången. En väldigt "nordisk" ton i den så att säga, och vacker!!! Den finns under "lyssna" på Bröllopsmusikens hemsida.

• Ephonine

One hand, one heart ur West Side är helt fantastisk och passar super att sjunga när ringar och löften precis har växlats...

Svar på tråden klassisk solosång?