• Brideinmaj

Vart hittar man dom här ingredienserna till tårtan som tärnan ska baka?

Hejsan!!!

Våran tärna ska baka våran bröllopstårta och nu undrar vi vart man kan hitta dessa ingredienser.

Vaniljstång
    Vinsyra
    Tårtpapper med spets.
    Pikeringsgelé
    Vit marsipan

Kram!

• Svar på tråden Vart hittar man dom här ingredienserna till tårtan som tärnan ska baka?
  • Ave Maria

Här i stan (Sundsvall) kan jag hitta allt på OBS. Förlåt, numera Coop Forum. :)
    Finns nog i de flesta affärer. Det som kan vara lite knepigt är nog den vita marsipanen. Men det brukar man kunna få tag på via bageriet. (ja, dom säljer eller tipsar även om dom inte får baka tårtan.)
    Lycka till!

• Miranda

Välsorterade matbutiker har det mesta på din lista, i alla fall de fyra första. Vit marsipan har jag köpt på Panduro Hobby (kan även beställas via postorder) men det kanske finns billigare ställen.

Lycka till!

• Blivande fru ??

Vaniljstång hittar du i kryddhyllan i affären (vanligtvis i glasburk likadan som till andra kryddor).

När det gäller marsipan hade jag fråga på ett konditori i första hand, för det är skillnad på marsipan och marsipan...

• Elfva

vaniljstång finns i kryddhyllan i affärerna, oftast i en liten glasburk. vinsyra brukar också finnas bland kryddorna i en liten påse, kan också inhandlas på apoteket om jag inte missminner mig, men kolla kryddhyllan först. Pikeringsgelé finns på välsorterade mataffärer, men kolla med ett kondis/bageri annars. Vit marsipan är svårt däremot, det är svårt att få den riktigt vit, om man gör den själv arbetar man in en massa massa florsocker... men att köpa färdig vit marsipan någonstans det har jag faktiskt inte sett till. Bageriet ställer kanske upp, annars så finns det vit sockermassa som man ofta använder istället för marsipan på bröllopstårtor (just för att det är så svårt att få till riktigt vit marsipan) sån sockermassa säljs på panduro bland annat.

Lycka till!

Svar på tråden Vart hittar man dom här ingredienserna till tårtan som tärnan ska baka?