• Divine

Hjälp! killstorlekar!?

tjena... ska köpa en kostym i present till min kille.

Alla sger att jag ska ta med honom men ska försöka klara det utan att dra med honom

enda problemet är att jag inte vet vilken storlek han har, det vet han inte heller.

Men ahn är 182cm, har storlek 30/32 i jeans (alltså ganska smal) och lite axelbred...

Behöver bara nått förslag på vilken storlek han kan ha ungefär.

• Svar på tråden Hjälp! killstorlekar!?
  • brullan

Har han inte ngn gammal kostym eller liknande. Ta med den till affären i sådana fall så kan dom leta upp rätt storlek.
    Annars så ta med en skjorta och ett par byxor som du vet sitter bra i längd och midja osv.

Lycka till o hoppas han blir fin

Brullan

• Divine

Nej... har tillhör kategorin som aldrig aht haft en kostym tidigare.. iaf inte under de senaste åren så den passar...

men jag skulle helst behöva en storlek och inte ta med grejjerna då jag ska fixa en ifrån annat hållän från affär...

Men vad betyder en strl 48, 50 och allt det dära?

• brullan

Mät hemma då.

Mät längden på byxbenen ifrån grenen och ner på ett par byxor som du vet sitter bra. Mät midjan.

När det gäller kavaj så kan du mäta på en skjorta. Glöm inte halsen.

Det är svårt att säga en exakt storlek så jag tror du måste mäta hemma och ta med dig måtten till affären. Dom har ju tabeller att gå efter och så kan dom sådant.

Brullan

• skratt-maja

Storlekarna du menar 48 och uppåt är vanlig för jackor och kavajer och även blåställ och även byxor
    Vet att min fästman som drar XL har 52 el 54 beroende på var de är tillverkade, (jacka o kavaj)detsamma gäller min pappa. Min fästman är 189 lång medan pappa är 183 och båda är väl vad man brukar kalla vanliga. Pappa brukar ha L el Xl på tröjor.
    Hittade inte några byxor med de andra strolekarna här hemma, utan endast tum eller de vanliga s,m l graderingen.

Hoppas att du blev lite klockare! Lycka till, men jag är helt övertygad om att går du till en herrekipering eller motsvrande med de storlekar du kan så kan de hjälpa dig och det är ju roligare att du köper själva kostymen i present än att han får et tpresentkort, för byte är ju inga problem.

• mañana

Min kille är 185 cm lång, väger ca 75 kg. Normalt har han 31/34 i jeansstorlek och 41 i skjortstorlek.

Eftersom han är väldigt lång, liksom din kille, så passar storlekar i hundraserien honom bäst. En 150:a är lika bred som en 50:a men sydd för längre personer. Dessa storlekar är mindre vanliga om du ska handla av de större kedjorna men går faktiskt att hitta. Min kille köpte en 150:as kostym på H&M förra året.
    Om du mäter din killes hals (eller enklare hans handled och gångrar med två) får du skjortstorleken. Som tidigare nämnt kan du mäta hans midjemått och benlängd och jämföra med byxor i butiken. För kavajen bör du mäta axelbredd, armlängd och rygglängd.

Jag har lurat min kille ibland och sagt att jag ska sy typ en pyjamas åt honom och tagit alla hans mått. När han fyllde år för ett par veckor sedan smög jag omkring hemma och mätte alla hans jackor för att veta vad som skulle passa.

Som Brullan skrev, mät några välsittande kläder och be om hjälp av (förhoppningsvis) proffsen i butiken att översätta måtten.

• thanisa

Mät kläser som sitter bra på din sambo och ta med dig måtten till den butik där du tänkt handla. De bör kunna råda dig till vilken storlek som behövs. Tror att 48 skulle kunna passa, men vet inte. Min sambo är smal, (176 cm/50 kg) på jeans har han 28/30 och hans kostymer är i st 44.

Lycka till med inköpet, det går nog att byta om det visar sig vara fel storlek.

• Divine

jäklar vad mycket svar man fick! tackar!

Jo.. lutar nog åt att sno lite kläder ifrån hnom och råd slå med en affär... kan ju vara lite "tarv" och fråga dem om hjälp även om man inte handlar där...

En annan liten fråga: Kostymen kommen antingen vara mörk grå eller svart. om man ska köpa en använda bara skjortor till detta vad ska man välja för färger?

• brullan

Pastellfärgade skjortor till detta blir kanonsnyggt.
    Typ ljuslila och ljustblått.

Brullan

• lij

Har han inte några andra byxor än jeans då? I sådant fall står nog storleken i dem.

Sedan är jag inte säker på att han behöver 100-serien på kläder. Min sambo som är 190cm behöver det ibland, ibland inte.

Mitt knep när jag handlar till min sambo är att prova hans kläder på mig, vi är inte det minsta lika i storlek, för att se hur de sitter och så provar jag i affären för att se om det är ungefär lika.

Tjejer, tycker inte ni att det är orättvist att killar får så många storlekar att välja på!?

• Ei saa peitää

Gör som jag alltid brukar göra när det gäller kläder och skor till min man. Rita ett hemmagjort presentkort på det plagg du vill ge bort och sen kan ni gå och handla tillsammans. Då slipper du ju oroa dig för att köpa nåt som sen inte passar.

• Bröllopstokiig

jo funderade också på någon ljus skjorta och någon lite mörkare...

jo får ta och kolla på lite storlekar han har på fin byxor...'

vill inte göra något hemma gjrot present kort då jag vill vöerraska honom istället med ett fint paket, dels pga att anledningen tilla tt han inte har någon kostym är för att han tycker det är så tråkgit att stå i affärer och prova..

Svar på tråden Hjälp! killstorlekar!?