hej alla som åker till kontinenten och handlar här några tips billigaste rese alt trelleborg-sassnitz 695 5+bil t/r handla på real eller familia som ligger i bergen ca 2mil panten får man tillbaka eller dras av i kassan efter papper som finns i butik leg eller pass nr kan behövas ibland detta gäller dom övriga tyska orterna också, för min egen del tycker jag detta är en dryg resa 8-9 tim färja t/r på en pinnstol mycket få flygplansstolar (äta går ju fort) skulle tro desama om trelleborg-rostock som jag ej har provat på än dock finns det katamaran på den sträcka men är dyrare,bästa alt är helsingborg-helsingör färja t/r-rödby-puttgarden 695:- 5+bil tänk dock på morgontrafiken in mot köpenhavn kan vara kö,ca 20 mil bil genom danmark sitter skönare än på färja kan ta paus när man vill.h-h 20/20-r-p 45/45min butiker att handla på bordershop mycket stort vin/sprit sort få ölsorter lite dyrare än calles +p-avgift 15:- åk in och kolla denna butik åk sedan till burg ca 2km från bordershop till butiken calles framförallt köp ölen här albani giraff gold,calles firtal,royal.helt okej vin sort men dom tyska butikerna har nästan samma till bättre pris gå in och kolla ligger efter samma huvudgata minus med calles kan vara stora köer efter kl 10 både in och ut.för den som inte gillar köer och vill ha stort sort åk till lybeck ca 8-9 mil från bordershop handla på citti ligger på vänster sida efter motorvägen har även provsmakning på vin kolla även in stadenscity för shopping+lunch.kan tipsa om ett flaskvin rött cabernet sauvignon reserva 1998 vina sedosa från argentina.tänk på vikten på bilen var den får lasta titta på regbeviset nivåreglering eller tryckluftsdämpare är att rekomendera vi var tre personer tog in 33 låder öl 24/30 burkar i varje 33cl,24st flaskor vin 6=7kg,8st treliters tetror,12st enliterstetra,18st 70cl whiskey,4st likör 70cl,i en volvo 745 med tryckdämpare,van eller skåpbil kan vara ett alt.