• mimi 81

rädd av canser....solarium

Hej !
    Jag har börjat sola i solarium men varje gång vill jag sola så får jag en dålig känsla av att det här är farligt.Jag har hört mycket att man kan få hudcanser när man sola i solarium.Ni som brukar sola mycket med solarium har ni kanske bra tips till mig som kan göra mig lite lungnare och säkrare!!! Tack
    PS:jag har tänkt mig att påbörja sola två gånger i vackan..

• Svar på tråden rädd av canser....solarium
  • 2.7.2005

Man kan få cancer av vad som helst och man kan få cancer av maten me
    Så tänk inte på det.

Har oxå börjat sola i solarium och det är inga problem så länge man ine överdriver.

• Jean

Solarium är på väg att antagligen förbjudas i Sverige, läste jag för ett tag sedan. Detta pga hudcancerrisken.
    Rekommendationen tror jag är under 20 gånger per år.

Det behöver ju inte betyda att just du får hudcancer. Du får helt enkelt själv bestämma ifall du tycker att det är värt risken.

• Jennifer E

Jag tror inte att solarier ska förbjudas!

Solar ibland, på vintern blir det ca 2 ggr /mån och inget på sommaren. Tänk på att sola med måtta och att det inte är livsviktigt att vara brun!

• Zyrzan

Rekomendatioonen brukar ligga på högst 10 ggr per år därefter tiodubblas chansen för cancer tror jag, minns inte siffran men minns att jag hajade till. Tror det var i Iform det stod för ett par nummer sedan, och detta har lett till att man funderar på att förbjuda solarier.

Jag har solat förut men detta fick mig att sluta, försök gå ut i vårsolen istället, ät solbrun tabletter och brun utan sol, så kanske du kan ersätta solariet ??

Men givetvis allt är ens egna ansvar och val!

• Tettan

Jag solar aldrig i solarium i vanliga fall men nu innan bröllopet på lördag kände jag att jag behöver få lite färg för att inte se ut som ett lik i min vita klänning och blonda hår. Jag har solat nu 5 gånger på 4 veckor och ska sola en sista gång troligvis på onsdag så det blir 6 gånger totalt. Jag har nu fått en alldeles lagom färg som jag sedan kan underhålla under sommaren. Jag känner också en rädsla varje gång jag lägger mig i solariet men då detta bara är en engångsgrej så borde det inte vara någon fara. Sola med måtta!

• Krich

Sola med måtta!

Många av de nya solarierna har filter som tar bort mycket av den skadliga strålningen. I äldre solarier ska man vara försiktig. Generellt kan man säga att det finns tre typer av hudcancer. Malignt Melanom som kommer ur pigmentgivande celler. Risken för denna cancer ökar framför allt om man blir bränd som barn. Basalmembranscancer som kommer ur underliggandeceller och utvecklas på ständigt solbelysta områden, ex ansiktet. Sen har vi skivepitelcancer, denna typ kan härledas till solskador. Typ när man bränt sig i Thailand.

Att sola solarier kan faktiskt vara bättre än att sola ute. Jag har bott i Nya Zeeland och där är bränntiden 6 minuter... Sen ser man ut som en kräfta. Att ha lite pigment från solarier, brun utan sol eller soldusch skyddar faktiskt huden under sådana omständigheter.

Givetvis ska man sola med måtta speciellt om man har många födelsemärken eller är ljus/röd. Något som är definitivt när det gäller ljusstrålning är att det bryter ned kollagenet i huden och man blir rynkigare, brun eller rynkig? Bara att välja

//Krich
    Behöver jag säga att jag vill bli hudpatolog? Detta till trots solar jag ibland i solarier för man får en nyttig vitamin-kick av det!

Svar på tråden rädd av canser....solarium