• Tess73

Brustna blodkärl

Är det någon som tagit bort brustna blodkärl i ansiktet(mest runt näsan och på kinderna)? Har ni testat laser eller IPL, vilket är bäst/billigast? Vad beror dessa brustna blodkärl på? Är jättenoga med hudvård men de lyser ilsket röda ändå! Kan de bero på att man snyter sig ofta(de runt näsan alltså) eftersom de är rödast och fulast där. Kom gärna med tips eftersom jag verkligen känner mig ful så här i vårsolens glans.....

• Svar på tråden Brustna blodkärl
  • lij

Läste nyligen om brustna blodkärl och spindelnät och sådant, men kan inte komma ihåg i vilken tidning det var. Det stod iaf att det var ärftligt och inte berodde på något annat. Så det har nog inte med snytningarna att göra.

Det stod också om behandling och det stod att laser gjorde ondast, men mer kommer jag inte ihåg.

• Maudlin

Hej

jag har brustna blodkärl som dig precis runt näsan men även lite små "fläckar" på kinderna. Jag var på en ansiktsbehandling och de kommenterade med att brustna blodkärl uppkommer genom antingen att man bränner huden i solen, dvs inte är försiktig när man solar eller att man förfrusit hyn i ansiktet.

Tydligen så är det så att när man utsätter hyn för stark kyla eller sol vidgar sig blodkärlen och är det för påfrestande så går blodkärlen inte tillbaka till normalt.

Det var dagens lektion i blodkärl.

• Hannita

Det ar arftligt ocksa. jag har ocksa lite runt nasan som jag alltd sminkar over, de har kommit de senaste aren och jag ar bara 28! Var och fragade en hudlakare som sade att en injektion av 'vatten' funkar. Dyrt som attan.

• Adina

Jag har också små blodkärlsbristningar. Jag hade ett ganska stort "spindelnät" på näsryggen tidigare, men som en hudterapeut lyckades få bort. Jag vet inte vad metoden kallas, men det var som en slags nål hon brände blodkärlen med. Inte så farligt som det låter :) utan det gick ganska smidigt.

Hon på salongen berättade precis det som Maudlin säger, att framför allt sol kan förvärra läget, men även kyla. Så ha alltid hög solskyddsfaktor i ansiktet, då blir man inte heller så rynkig!

• Karin.

Jag har gamla acneärr i ansiktet som inte verkar vilja försvinna, så jag har funderat på laser eller någon annan metod. Problemet är bara att jag inte har en aning om vad som är bäst, och billigast.. Det finns ju många olika metoder, jag blir inre riktigt klok på allt.. Skulle önska att det bara fanns ett alternativ :) Då hade jag redan varit av med besvären.

• lisette

Har tagit bort kärl med Diatermi på Art Clnic hos hudterapeuten där och även med IPL laser på kosmetisk Kirurgie.
    Fungerat utmärkt. Jag vet att Art Clinic också kan ta bort ärr med Kemisk peeling.

• Znitan

Vad gör man åt tjockare bristningar av blodkärlen på vader och ben? (Lila streck) Tror att det också är ärftligt... Har hört att det finns krämer men är grymt skeptiskt till detta och har inte vågat chansa att slänga ut massa pengar på detta.

• Molban

Hej! När man har tagit bort blodkärl i ansiktet (jag har en del på näsvingarna samt kinderna) - blir man svullen och så efteråt och hur länge i så fall? Jag skulle gärna vilja göra det i höst, men jag vill ju samtidigt veta om jag måste sjukskriva mig från jobbet på grund av att man ser helt misshandlad ut (hade det vara varit näsvingarna hade det väl varit en sak, men kinderna också...) Jag har hört att man kan ta bort med laser, är det någon som provat det??

Anna

• Hannita

Znitan-
    jag ar som du, mycket skeptiskt till kramer och om jag var du skulle satsa pengarna pa en hudterapeut istallet.

Adina-
    hur mycket kostade det nar du gick och brande bort dina?

• Adina

oj, såg inte detta förrän nu.

Hannita: Jag vet inte exakt vad det kostade eftersom jag gjorde det tillsammans med en ansiktsbehandling. Det beror på hur många ställen man behöver bränna på. Tyvärr är jag inte till nån hjälp, för det var ett tag sedan, så jag kommer inte ihåg vad jag betalade för alltsammans. Ring och hör dig för hos någon hudterapeut. Lycka till!

• Malin_Sthlm

Jag har också tagit bort kärl med laser. Det kostar från 1000 och upp, beroende på hur mycket man har. Man får en rödbrun fläck där man behandlats i en dryg vecka, sen bleknar kärlen mer och mer och har oftast försvunnit helt efter ett par månader. Men det är inte så kul medan man ser "misshandlad" ut :)

• oraklet

Prova att använda laser. FPL är bättre än IPL då FPL kör med flera ljusvåglängder och därmed får en bättre effekt men samtidigt är mer skonsam än IPL. IPL har bara en våglängd på ljuset och blir kraftigare men mindre effektiv. Man kan på så sätt ta bort pigmenteringar, röda blodkärl, röda ärr efter finnar samtidigt som det leder till att kollagen nybildas i huden, dvs den blir slätare. Många ytliga blodkärl i ansiktet kan uppkomma om man t ex har hudsjukdomen rosacea eller perioral dermatit. Då är man samtidigt fnasig och irriterad. Dessa tillstånd går att förbättra med tetralysal (antibiotika) och rosex gel. Ytliga blodkärl är ärftligt och kan uppkomma vid kraftiga temperaturväxlingar, men de går att få bort med FPL. Kostar ca 2500/behandling, men det finns paketpris. Man kan nämligen behöva flera behandlingar. Det gör ont (som ett gummiband som snärtar mot huden), men det är värt det.

Svar på tråden Brustna blodkärl