• västkustbrud

    Ni som ska ris, hur ser era rispåsar ut?

    Vi har fått idétorka när det gäller rispåsar. Vi vill gärna göra dem själva men vet inte riktigt av vad. Vi har havstema och färgerna är marinblått och benvitt.

    Har ni några tips på hur vi kan göra, vilket materal vi kan använda, om man man behöver sy, vad man ska knyta med osv.

    (om någon vet var det går att köpa fina, färdiga så tar vi gärna emot tips om det också)

  • Svar på tråden Ni som ska ris, hur ser era rispåsar ut?
  • Modesty-Clara

    Vi hade i och för sig rosblad i våra påsar, men man borde kunna använda samma koncept.

    Jag gjorde påsarna efter en mall på siten busungar. Jag tog ett A4-papper, skrev ut vårt monogram på skrivaren, klippte bort en bit och sedan var det bara att vika och klistra samt göra hål och sätta på ett band att knyta ihop påsen med. Om man ska ha ris i påsarnna är det ju viktigt att de står upp, för annars åker ju riset ut, men det borde ju gå att lösa...

    Mina påsar var enkla att göra och framförallt billiga materialmässigt...

  • Jeppson

    Vi ska ta fram noterna till vår vigselmusik och skriva ut dessa på lite tjockare crémefärgat papper. Sen rullar vi dessa till strutar och fäster lavendellila/blå band (vårt färgtema) som handtag. Däri har vi puffat ris och torkade lavendelblommor. :) Dessa hänger vi sedan antagligen på stolarna där gästerna ska sitta under vigseln, alternativt på trädgrenarna på ett träd vid bryggan, så får de ta en varsin strut när de går till vigselplatsen.

    Du skulle ju kunna använda blått papper, och limma på lite olika små saker. Eller spraya på lim efter mall och hälla på sand som sanddynor.

    Du kan ju också ha blått tyg i en rundel, och sen lite grövre nät runt, i en större rundel, som fiskenät, och ett silverband som knyter ihop alltihop.

    Eller nåt. :)

  • Littletiger

    Vi köpte ljusblått tyll på Panduro Hobby, och klippte ut fyrkanter som vi sedan fyllde med lite ris, snörpte ihop och knöt ihop med vitt band! Blev jättefint!
    Vi har också blått och vitt som färgtema (fast olika blå färger).

  • ung

    Är det brudparet som står för riset? Jag trodde att gästerna tog med det själva?
    Eller är det för att ni har speciella saker i era påsar som ni ska göra det.
    Blir alldeles förvirrad...

  • mulann

    mäste man göra egna rispåsar???? Jah har tänkt som ung, är det inte gästerna som ska stå för det?

    Har ALLA ni andra egna påsar med ris?

  • cassie

    Vi har såpbubblor.
    Det verkar som det är vanligt att brudparet står för detta arrangemang nu för tiden, och då slipper man ju osäkerheten för gästerna, eller någon slipper känna sig dum för att den inte tänkte på det. Skulle jag själv aldrig ha tänkt på ris innan min planering startade.
    Men det gör man ju som man vill, precis som med det mesta

  • västkustbrud

    Tack för tipsen! Det där med nät låter jättefint, och det med sand!!

    Modesty-Clara och Jeppson
    Har ni användt vanligt papper? är inte det för stelt. Hade nog mer tänkt tyg, men det kanske funkar bra med papper?

    Ni som har tyg, klipper ni bara eller syr ni också?

  • Ellte

    ung & mulann: Vi hade inga rispåsar... Ris är nåt som gästerna kastar som lyckönskning och alltså inget som brudparet ska fixa enligt mig :)

  • Ei saa peitää

    Vi hade heller inga rispåsar. Tycker det känns lite konstigt att gratta sig själv liksom.

  • Electric Lady

    Håller med Ellte, men lyssna på denna vatiant: min mamma sa att hon tänkte ta med extra ris i små fina påsar och ge till folk, och då erbjöd jag mig att sy påsar åt henne eftersom jag har symaskin och massa tyll! Så jag hjälper min mamma att gratulera oss... hmmm...

    Jag kan tillägga att sy 20 små påsar i tyll fick mig att känna mig som en mupp.

    Men nu finns de iaf.

Svar på tråden Ni som ska ris, hur ser era rispåsar ut?