• wienerwaltz

Hindersprövning

Jag måste få fråga:
    När man har fyllt i papperen om hindersprövning, ska man skicka tillbaka dom till skattemyndigheten, innan vigseln?

Vad är det för papper som man ska ta med sig till vigseln och prästen?

• Svar på tråden Hindersprövning
  • 22 maj

Japp du skall skicka tillbaka dom och sedan får du ett papper tillbaka ( att den är godkänd) vet inte hur det fungerar vid vigseln eftersom jag gifter mig borgerligt men då vill dom att man sickar in den i förväg.

• wienerwaltz

Aha, så det är beviset på att hindersprövningen är godkänd som man tar med till prästen.
    Sköter prästen om att skicka den vidare då?

Vad gör man med blanketten om namnbytet då?

• Tusenskona

Blanketten med namnbytet skickar du in samtidigt med hindersprövningen.

• wienerwaltz

När och hur är äktenskapet registrerat på myndigheten då?

När hur sker namnbytet? Har prästen med det att göra också?

När börjar man ändra namnet till pass, körkort mm?

• mli_b

Jag vet tyvärr bara att vi har svårt att få det att fungera. Vi beställde en blankett av varje (en ansökan om hindersprövning och en om namnbyte). Vi fick den om hindersprövning och en helt annan blankett om vad det nu var. Vi ringde och talade om att vi hade fått fel och bad att få en ny, rätt den gången. Då fick vi fyra brev med en ny blankett i varje, alla fyra rätt.

Vi fyllde i en av dem, lämnade in den tillsammans med hindersprövningsblanketten och slängde de tre överblivna. Nu har vi fått tillbaka hindersprövningen, godkänd, "men ni måste lämna in ansökan om namnändring"...

många fula svordomar!

• mli_b

Tack!
    Jag vet inte riktigt hur vi ska göra, eftersom det står på vår godkända hindersprövning att vi inte har lämnat in detta obligatoriska papper.

Svar på tråden Hindersprövning