Hur lång tid för nya id-handlingar
Är det någon som vet hur lång tid det tar att få nytt körkort och pass efter att man bytt namn i samband med sitt bröllop?
Är det någon som vet hur lång tid det tar att få nytt körkort och pass efter att man bytt namn i samband med sitt bröllop?
Det gick jättefort för mig att få ett nytt körkort, jag hade det på en vecka.
Pass har jag inte skaffat nåt nytt än, reste på bröllopsresa med mitt gamla pass, men det brukar väl ta ett par veckor enligt vad de säger. När vi skaffade ett åt sonen i början av året så tog bara en knapp vecka.
Tjing!
Åh vilken bra fråga, det undrade jag också..Så det är alltså så att man kan ansöka om nytt id i princip måndagen efter vigseln då? Måste inte prästens påskrivna vigselbevis ha kommit myndigheterna tillhanda först?
Så... betyder det att man får åka utomands på gamla passet. Jag TÄNKTE att så borde det vara men tullpolisen verkade tycka att jag måste åka på nya passet - och det tar väl en vecka att få och folk åker ju på bröllopsresa hela tiden - olika folk alltså!!
Det viktiga är att man åker i det namnet man har köpt biljetten i. I alla fall om man ska flyga. Pass kan ta ett par veckor. Jag fick dock mitt senaste pass på ett par dagar, men det beror på hur många andra som gör nya pass samtidigt.Min blivande kommer att byta namn när vi gifter oss, men han åker på bröllopsresan i sitt gamla namn och byter körkort och pass först när vi har kommit hem.
När jag pratade med polisen sade de att det ska ta max 5 arbetsdagar att få ett nytt pass nu.
Det bästa är nog att prata med polisen där man bor. Jag fick också mitt pass inom en vecka. På polisens hemsida står det:" Ansök om pass i god tid!
Det tar mellan fem och tio arbetsdagar från det att du ansöker om nytt pass tills det är färdigt. Under sommarmånaderna, maj till augusti, är det extremt hög belastning ? var ute i god tid!"
Vi åker på bröllopsresa nästan 3 veckor efter bröllopet (och jag i mitt nya namn). Då borde jag ju hunnit få mitt pass iaf.. det ska jag skaffa skriftligt på hos polisen annars, för då är det ju deras ansvar..hihi..
Men tack för tipset lillasara!
Jessica24
Har du tre veckor på dig borde det absolut inte vara några problem!
Tänk på att det tar lite tid innan pappren kommer in till skattemyndigheten efter vigseln och att namnet ska igenom några procedurer där sen.
Men enligt skatteverket ska ju namnet vara i "bruk" från och med bröllopsdagen..? Nu blir jag ännu mer fundersam. Prästen är min sambos pappa så visserligen kan vi se till att han sänder in det på en gång men ändå.. Vi har ju redan skickat in papper om namnändring flera månader innan, då ska väl prästens papper vara mer bara en bekräftelse på att vigseln ägt rum??
Papper om nytt körkort ska väl komma hemskickat kort efter vigseln, eller hur? Vet ni om det är ok att köra runt med sitt gamla körkort (=namn) i ett par veckor? Vi ska nämligen åka på en liten Sverigeturné direkt efter bröllopet, så jag undrar om jag behöver eftersända posten eller inte.
Man kan be prästen om en kopia på påskrivet vigselbevis, ta med det till Skattemyndiheten och få ut ett nytt personbevis och sedan gå till polisen och hämta ut sitt nya pass. Det skulle inte vara några problem att ordna på fem arbetsdagar i juni sade de som min blivande pratade med och de tyckte att han skulle åka i sitt nya namn.
Nu skall jag ite oroa mig mera. Man kan som sagt skaffa ett tillfälligt rosa pass på (stora) flygplatser och det tar bara en halvtimma.
Jag ringde vägverket och polisen idag.
Körkortet kommer nya papper automatiskt efter att vigseln ägt rum.
Passet måste man själv begära nytt. Kan inte göra nytt innan vigseln. Fick tips om att boka resan i gamla namnet och åka på gamla kortet. Bokar man resan i gamla namnet och åker med nytt pass innebär det problem. Alltifrån flyg till hotellrum enl. polistjänstemannen...
ÅsaGåsa: Jag har fått precis samma svar som du. Men sen finns det de som fått annat svar. Det är konstigt att inom samma myndighet är det skillnad på vart i landet du bor(jag tänker på passet).