Hastfraga: polskt halvblod??
Min mamma haller pa att kopa hast och funderar just nu pa att kopa ett polskt halvblod. Ar det nagon som vet nagot om bakgrund, temperament, historia etc?
Vore jattetacksam for all info som nagon har!
Catty
Min mamma haller pa att kopa hast och funderar just nu pa att kopa ett polskt halvblod. Ar det nagon som vet nagot om bakgrund, temperament, historia etc?
Vore jattetacksam for all info som nagon har!
Catty
Hejsan!
Polska halvblod är ofta lite mindre och lättare än de svenska, de är "lugna" dvs inte fullblods heta, men kan ändå tända till när det gäller. De är rätt så uthålliga... om ursprung vet jag inte helt säkert och inte om historian heller. De jag har träffat har varigt mkt trevliga! Inte så mkt info kanske...
Tack Anka! Battre info an inget alls ju!
Later lovande att de ar lugna och lattare i typen an svenska halvblod. "Kandidaten" i fraga verkar namligen trevlig...
Jag träffade på en undebar liten häst som var polskt halvblod. Han var lugn, snäll men samtidigt smidig och lätt i kroppen och rörelserna. Ovanligt med en häst som både är lugn men ändå tar hjälper så fort och vaket.
Otroligt duktig på dressyr och hoppade ok. Om han inte hade kostat 75 000 hade vi köpt honom. Detta är min enda erfarenhet av polskt halvblod, men de är som sagt mycket positivt!
Tack Stjarna! Vad kul att du hade en san bra erfarenhet! Lojligt hoga priser numera dock...
Hoppas bara pa att affaren gar igenom for just den har individen verkar mkt sympatisk och lattriden samt en bra laromastare. Perfekt for mamma med andra ord!
precis som med svenska halvblod (och alla andrar raser med) är det otroligt stor skillnad mellan olika stammar och individer...
men överlag är min erfarenheter av polska halvblod mkt bra
trevliga hästar som är vakna och pigga men inte hispiga (fast jag har träffat både slöa och hysteriska varianter)
eftersom det inte är en unghäst så är det ju bara att umgås med hästen för att märka hur just denna individ är
Johanna! Jo visst stammer det att det ar otroligt stor skillnad pa individer inom raser, men vissa huvuddrag ar ju anda gemensamma.
Sen beror det ju pa ens eget temperament vad man gillar sa klart. Sjalv foredrar jag generellt sett fullblod och liknande varianter, medans mamma vill ha nagot lugnare utan att for den skull vara slo, trist och trakig. I detta fallet verkar individen bra efter forsta motet i alla fall...
Jo, som laromastare har han ju redan utvecklat sin personlighet som du sager, kanske ar det min egen "blindness" for att jag jobbat mest med unghastar de senare aren...
Har sjalv inga erfarenheter av polska halvblod och mamma fick lite dryga kommentarer nagonstans, sa jag tankte hora med trogna BT ganget vad ni tycker och tanker, eftersom jag vet att en del av oss ar hastfolk. Och visst hade jag ratt!
visst är det himla skoj att kolla på hästar :)
jag hade bara fullblod eller minst 50%fullblod de sista hästarna (innan dess var det ju ponny) och de var mkt mindre tittiga och nervösa jämfört med de sv halvblod som de andra tjejerna på gården hade...
Hej!
Jag har bara positiva erfarenheter av Polska halvblod, men tror att jag kan ha en trolig förklaring till att många rynkar på näsan lite. För ca 15år sedan när man började importera hästar från Polen i lite större skala än tidigare,så var det många som tog in vilken "skit" som helst och trodde att de skulle tjäna pengar. "Hästarna var ju importer." Eftersom man i Polen föder upp hästar som vi föder upp kor till mat, så finns det självklart en hel del som inte riktigt håller måttet, och dessa var ju självklart billigast för lycksökarna. Då fick vi in en hel del sämre individer, så jag tror att detta är en stor av anledningen till att många fortfarande rynkar på näsan. Doch insåg folk som importerade ganska snabbt att det inte var någon idé att handla med dessa djur, så bland dem som hänger med lite mer så försvann det dåliga ryktet ganska snabbt!
Hoppas att din mamma kommer att trivas med sin häst!!!