• ÅsaGåsa

Potatis till gratäng ?? samt recept - potatissallad??

Vi hade från början tänkt oss kall buffe (potatissallad, pastasallad m.m.) med på sin höjd kokt färskpotatis som enda varmt...

M2B har nu funderat kring det och säger att potatisgratäng skulle han nog vilja ha... Problemet är att vi ska gifta oss i augusti (21:e) och då finns ju inte vinterpotatis....

Nån som vet hur potatisgratäng blir om man fryser den?
    Hur länge kan vinterpotatis förvaras som längst om potatishandlaren har den kvar i sitt förråd?

Har någon ett recept på väldigt god potatissallad kan ni gärna maila det till mig....

asa.ake@home.se

• Svar på tråden Potatis till gratäng ?? samt recept - potatissallad??
  • Lillblomman

Jag gifter mig den 31:a Juli 2004 och vi har beställt maten från en catering-firma. Vi hade tänkt ha potatisgratäng till huvudrätten men de rekommenderade oss att ändra vår inställning. Gratängen kommer inte att bli bra tack vare att det bara finns nypotatis på sommrarna och det vore ju synd om potatisen skulle förstöra det hela.

Jag tycker personligen inte att potatisgratäng blir gott om man fryser den.

Lycka till hur du nu än väljer att göra!

• augusti -04

Godaste potatissalladen :D
    Här ingår många färska örter. Har man inte alla kan man blanda favoritkryddor efter smak och tillgång.

För 8 personer
    1 ½ - 2 kg potatis
    1-2 rödlökar
    ½ dl hackad gräslök

Dressing:
    2 ½ dl olivolja
    ½ dl röd vinäger
    ½ dl vatten
    1 ½ ? 2 msk ljus dijonsenap
    salt och svartpeppar
    1 msk hackad körvel
    ½-3/4 msk hackad dragon
    1 msk hackad basilika
    ½ dl hackad persilja

Gör så här:
    1. Koka potatisen med skalet på och skala den när den kallnat. Dela den i mindre bitar
    2. Skala och skär rödlöken i tunna skivor. Blanda med potatisen i en skål.
    3. Blanda dressingen, smaka av kryddningen och slå den över salladen. Vänd runt och strö sist över gräslöken.

Den måste "dra" ett tag, sen smakar den supergott!

Receptet är från Buffé för några år sedan!

• sannis

Ett förslag är juh att köpa findus (lr e det felix??) djupfrysta... Som man endast lägger till mjölk vatten lr grädde (minnet sviket lite då å då)
    Finns i vanliga frysdisken på ICA.

ett gott recept på "vit" potatis sallad är

potatis
    gul lök
    vit lök
    äpple och
    gräddfil

sen e det bara o blanda iordning så mycket ni vill ha!

• Florentin

Hej!
    Vi gifter oss den 31 juli och skall ha potatisgratäng till våran tjälknul. Potatishandlaren här har lagt undan potatis till den och skall även skala den.
    För att få bra gratäng med färskpotatis kan man koka potatisen lite innan man har den i ugnen.

• malte

En riktigt enkel potatissallad kan man faktiskt göra på färdigkokt potatis på burk (jag är allergisk mot att skala potatis, därav "latmajaalternativet"). Blanda med lätt creme fraiche och kryddor. Till fisk är det jättegott med dill, citron och citronpeppar i. Till kött/kyckling kan man ta salt, peppar, örtkryddor (gärna färska eller frysta provencale) och lite vitlök. Mums!

Potatissallad på 20 min utan att behöva planera (skala potatis, koka, låta kallna). Kanske inte så billigt till en stor fest bara men väldigt lättlagat. Annars är ju färskpotatis en höjdare i potatissallad.

• Milla29

Hej hej!

Ännu ett recept på god potatissallad:

8-10 pers

1½ kg kokt potatis (tärnas)
    2-3 dl purjolök
    2-3 dl finhackad ättiksgurka

Sås:
    3 dl majonnäs
    ca 1 dl grädde
    2-3 msk dijonsenap
    ca 4 msk pepparrotsvisp

Den kan göras i god tid, tjocknar den så späd den med grädde eller vatten

Ha de bra / Mattanten

• Ellte

Jag använder sällan recept så du får inga exakta mått men något av det godaste jag vet (och f.ö det enda som går att göra av färskpotatis som jag annars inte gillar alls) är:

Färskpotatis, kokt med skalet på. Skärs i lagoma bitar. Blanda med gräddfil (eller fraiche för en magrare variant) och lite majjo, hackad gräslök och hackad rödlök! *smask*

• Lotta.M

Åsa Gåsa!

Ett tips är att köpa skivad, konserverad potatis och använda till potatisgratänger. Det är sådan potatis som många restauranger och cateringfirmor använder sig av. Väldigt praktiskt då man slipper att skala en massa potatis för hand och dessutom blir det väldigt goda gratänger.

• Prästkrage

Vi ska vara på en herrgård på vår bröllopsfest och ville gärna ha gratäng.

Det ordnar de genom att göra en gratäng med tärnad potatis istället. Den ramlar tydligen inte sönder så lätt då. Kul med lite ovanligt också :) Vi gifter oss i juli och då finns inte heller "gammal" potatis :)

Svar på tråden Potatis till gratäng ?? samt recept - potatissallad??