• rich

Vit slips bara på begravning

Jag funderar på att köra lite gangsterstil med en vit slips till en svart skjorta & kostym - är det nån som vet om det är OK enligt etikettboken eller är vit slips BARA begravning?

• Svar på tråden Vit slips bara på begravning
  • Electric Lady

Vit slips är BARA till begravning, samma sak med svart slips. Men vill du så kan du.

• ellli

Det funkar ju för the Hives så varför inte :D Håller med EL, om du verkligen vill, så go for it. Sen är det väl kanske inte rätt enligt etikettboken. Och äldre släktingar kanske rynkar på näsan men om du kan leva med det så varför inte?

• Electric Lady

Frågan är varför du vill vara gangster på ditt bröllop?

• bimbim

Till begravning så har man väl vit slips till vit skjorta, eller???

Här gällde det vit slips till svart skjorta så jag vet inte.
    Visst "ska" vit slips bara vara till begravning men jag tror att det blir jättesnyggt.

• *Juniphé*

men på begravning har man ju inte svart skjorta heller! Då är det vi skjorta som gäller.

Ta vit slips ni! Blir gôr bra till gangster-temat. Det finns ju dessutom snygga slipsar (enfärgade)med invävda motiv. Supersnyggt!

• Sibella

Etiketten bryts redan vid svart skjorta, den "måste" nämligen vara vit till klädsel Kavaj eller Mörk kostym... Men är det du som skall gifta dig? Isåfall kan du glatt bryta mot etiketten. Nuförtiden har ju folk smoking på bröllop och färgade maggördlar till frack och jaquette på kvällen och allt möjligt som är alldeles "omöjligt" enligt etiketten.

Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle bli illa berörd av den vita slipsen, med svart skjorta till är det ju definitivt ingen begravningsklädsel.

• Marre_

jag tycker det e snyggt med vit slips personligen så bryr jag mig inte ett dugg vad nån sk ettiket bok säger.. d som e snyggt d kör jag på :D

• Devoted

Jag gillar inte begravningsassocieringen alls tyvärr. Men vit bas och något mönster, prickar el kritstrecks kan ju funka.

• rich

En massa bra förslag - tackar för det!

Det jag missade att säga är att det inte är bröllop utan dop och föräldrarna har bett mig & två andra killar att vara "gudfäder" så då måste det ju nästan bli gangstertema...

• Blivande fru ??

Rich

Med tanke på att det är ett barndop (och det inte är ditt barn), så tycker jag att du ska kolla med föräldrarna. Förstår din tanke med gangstertema, men det är ju inte alls säkert att de uppskattar att ni "skojar till det". Å andra sidan så kanske du känner dem så väl, att du vet att det är ok.

• vanessa

Tillsammans med svart sjorta tycker jag inte att svart eller vit slips ger ett begravningsintryck. Men jag är heller inget ettikettfan...

• elis

men, men...så är det väl inte? Det är väl svart skjorta och vit slips som är begravning?

måste kolla upp...

återkommer...

• Glassmonster

vit slips, vit skjorta och svart kostym bärs av de närmast sörjande släktingarna samt kistbärarna på en begravning. Övriga sörjande på begravningar bär svart slips i stället för vit.

• elis

så här säger fonus om klädsel på begravning
    Klädsel
    Klädsel är idag inte alls lika strikt som förr, då alla skulle bära svart. Men klädkoden säger mörk kostym med vit slips om man är anhörig, annars svart slips. Damer kan ha valfri svart eller mörk klädsel. Men det har också blivit allt vanligare med "ljus klädsel" eller "valfri klädsel". Barn ska aldrig bära svart.

och på
    http:// www. mru. se/ Hogtider/ Begravning/ Begravning. htm

Står det om slips
    Slips
    Far, son, bror, far- och morförälder, svåger, svärfar, måg och syskons söner har vit slips till vit skjorta. Övriga manliga gäster, med undantag av de som utsetts att eventuellt bära kista, har svart slips.

Jaha, där ser man. Då har jag lärt mig det.

Förövrigt som svar på din fråga tycker inte jag personligen att det passar att vara gangsters på ett dop. Men det är min personliga åsikt. Hör med föräldrarna.

• ÅsaGåsa

Varför "måste" det bli gangster-tema?!?

Har dom inte tänkt uppfostra ungen (så det blir en gangster)....

Fattar inte poängen alls...skulle jag komma till ett dop där gudföräldrarna ska föreställa "gangster" skulle jag nog bara tycka väldigt synd om barnet....

Sorry, men det är min åsikt

• Electric Lady

Mhm, jag associerar mest gangster med otäcka mord och sånt... men jag har aldrig orkat sega mig igenom nån gangsterfilm heller så jag är väl inget gangsterfreak direkt.

• AstaC

För min del förstår jag mycket väl gangstertemat. Med tanke på alla gudfadernfilmerna. Själv hade jag som förälder tyckt det varit väldigt roligt - men alla har förmodligen inte lika sjuk humor som jag.

• Jeez

*info* Att bära vit slips på begravning gör man "bara" i Sverige (är inte hundra på var man gör det, men vet att det är en hel massa länder där man inte gör det).

Svar på tråden Vit slips bara på begravning