• mulann

Högalidsskolan i Stockholm?

Måste bara få bolla detta med någon och jag hoppas ni vill svara trots att detta inte handlar om bröllop.

Vi bor i Stockholm i en stadsdel som inte är känt för att vara den bästa. Därför har vi sökt ett antal skolor för våra barn och har nu fått plats på Högalidsskolan vid Hornstull.

Nu är det ju så att det ett tag för ett par år sedan var mycket skrivierier om just Högalidsskolan med mycket mobbing och konstiga uttalanden av rektorn.

Vågar jag sätta mina barn där? Min stora son har blivit mobbad i sin nuvarande skola pga att han inte är tuff nog. Vill inte vara med om det en gång till.

Barnen kommer oxå behöva åka tunnelbana ca 25 min till skolan. Dom ska börja år 4 resp. 6.

Ge mig råd, måste svara idag!!!

• Svar på tråden Högalidsskolan i Stockholm?
  • Electric Lady

Hej, jag bor tvärsöver gatan och min kille har jobbat där som vikarie en del.

Hans intryck är att det inte är någon helt fantastisk skola, men inte så bråkig och stökig heller. Helt normal svenskdominerad medelklasskola med lite snobbtendenser.

Okej arbetsro och så.

• mulann

vad menas med snobbtendenser? Mobbning? Högt tempo?

• Electric Lady

Snobbtendenserna bestod i att ungarna agerade överlägset mot min kille för att han hade ett sånt lågstatusjobb som lärarvikarie...

Rena himmelriket iofs jämfört med vissa förortsskolor han jobbat i där det är fullt slagsmål jämt. Östbergaskolan varnar vi för! Hemskt att det är så segregerat.

• Meddelande borttaget
  • mulann

ok, var det äldre elever då? Tråkigt med sådana värderingar, det är jag rädd för!

Mina barn går nu i en skola som är som östberga eller kanske ännu värre. Är lite rädd att dom har kommit långt efter och inte får det så lätt om dom byter.

Är det mycket duktiga barn på skolan eller både och?

Är rädd för mobbning och just sådana värderingar som du beskriver.

• Electric Lady

Ja, det var högstadie. Normalduktiga enligt min kille.

• mulann

Fast det som hände med balettkillen var ju för ett par år sedan......

I skolan mina barn går i nu kastade dom ut en "kompis" genom fönstret så han bröt fingret.

Bör inte hända i någon skola men kan hända i all. Även på landsyggden (vet då min syster bor på liten ort med barn)

Det jag vill är att mina barn ska lära sig något i skolan och självklart inte bli mobbade eller uthängda genom fönstret.
    Men är kunskapsnivån högre i Norrland då??

Kan du berätta mer varför du inte vill sätta dina barn i Högalid, om man bortser från det som hände för 3 år sedan?

• Electric Lady

Ett problem var väl att både skolledningen och elevrådet försvarade denna händelse... som jag minns det iaf.

• mulann

Jo det är jättehemskt och jag tycker det var/är helt fel det som hände. Men det är ju 3 år sedan!!! Mycket kan hända och har förhoppningsvis gjort det.

Men om man bortser från denna händelse, finns det andra skäl att välja bort Högalid??

• Electric Lady

Jag tycker inte det. Högalid är nog ett ok mellanval. Jag vill inte att mina barn ska gå i en jättebråkig skola, men inte i nån supersnobbig skola där alla är rika heller.

Högalid är väl lite mellanting, så mycket som det blir i denna segregerade stad...

• Meddelande borttaget
  • mulann

Fast där har jag en vän som har sin son och tycker det är sådär så man vet aldrig.....Alltså i Maria E

Inte så att hon vill byta nu när hon lyckats tjata till sig en plats men ingen superskola tycker hon.

• Meddelande borttaget
  • mulann

ja den är säkert bra men hon kanske hade högre förväntningar. Om man hör bara bra om en skola kan man ju had et.

Det var därför jag frågade om Högalid här så jag kan få olika bilder.

Jag har inte heller möjligheten att vänta på Maria E utan det här är den möjligheten jag har. Och som sagt så går barnen nu i en skola med dåliga studieresultat och dålig social miljö.

• ÅsaS

Men mobbing finns i alla skolor. Det kommer man aldrig ifrån! Våld finns också i princip alla skolor..

• Rita

Jag gick i Högalid men det var för 22 år sedan jag gick ut den... Då var den rätt bra men väldigt stor, det är lätt att man som elev försvinner där (ingen vet vem man är egentligen). Han som är rektor nu var studierektor på den tiden och rätt illa omtyckt.

Tror i alla fall inte att den skolan är sämre än andra runt om.

Svar på tråden Högalidsskolan i Stockholm?