• Aima

Slut med Cola....

Nu när jag varit så duktig med mat o gått ner i vikt som jag vill är det dax att slita sig från min sista last som blivit desto större nu...Cola Light.
    Här ska drickas cola i tid o otid men nu får det vara SLUT! Har lite cola kvar hemma + en 33:a här på jobb.Efter de är slut så blir det inte mer! Då får jag gå över till mineralvatten istället (godare än vanligt).
    Behöver ert stöd i form att ni säger hur farligt cola är egentligen...

• Svar på tråden Slut med Cola....
  • Pixie

Aima,
    Oj! Själv skulle jag aldrig kunna sluta med min älskade cola light! Varför är det farligt?
    Lycka till med ditt stopp, och grattis till din viktnedgång!!

• alfrida 5/6-04

Vad duktigt av dej. Jag har försökt länge att sluta med cola light, men det går bara inte. Har bestämt att det får vara min lilla last

• Eliisa

Ja, vad är det som är så farligt med cola light? Är det sötningsmedlet? Jag dricker kanske en burk om dagen (inte riktigt varje dag dock).

• Aima

Det ska inte vara bra med light för tänderna har jag hört men det måste klart vara ännu värre med "vanlig" cola.
    Kanske inte så farligt att dricka ändå???
    Hmmm-börjar redan att svikta....

• deianeira

Coca Cola innehåller fosforsyra som inte är bra eftersom det ökar risken för benskörhet. Så vi kvinnor bör vara litet försiktiga med den drycken eftersom vi lättare råkar ut för just benskörhet än vad män gör.

• FoxyGirl

deianeira- det är alldeles korrekt att innehållet i cola kan öka risken för benskörhet. Sedan har det ju visat sig att sötningsmedel inte alls är så harmlöst som man trott tidigare. Då kroppen inte kan bryta ned sötningsmedlet lagras det direkt i vävnaderna. Känns inte så kul att gå runt med en massa kemikalier i kroppen resten av livet...

• Monn

Jag tror, som med det mesta man stoppar i munnen, att lagom är bäst. en cola lite då och då gör nog varken till eller från för hälsan, men dricker man litervis kan det ju naturligtvis inte vara nyttigt.

• vanessa

Aspartan ska vara beroendeframkallande har jag läst. Det är koffein också. Det är ju aldrig kul att vara beroende...

Om man får i sig väldigt mycket aspartan kan det lagras i tarmarna så att de klibbar igen och man måste operera bort en bit. Det har hänt två personer i min bekantskapskrets.

• Meddelande borttaget
  • ellli

Usch vad rädd jag blir nu efter det som FoxyGirl skrev... Jag som trodde jag gjorde ngt bra som drack light-läsk..

Näpp det får väl bli att konvertera helt till vatten och vin då. Usch va tråkigt!

• jinni

Det pratas mycket om hur farligt aspartam ar. An sa lange har jag inte hittat nagra konkreta bevis pa att "mattlig" konsumtion av cola light skulle vara speceillt skadlig. Det galler ju det mesta for resten; for mycket alkohol, kaffe, fet mat, salt etc ar inte heller bra.

Vad galler aspartam sa ar sotningsmedlet i huvudsak uppbyggt av aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra dvs tva av byggstenarna i proteiner som vi far i oss anda. Hur kroppen inte skulle kunna bryta ner det forstar jag inte riktigt?? Kanske nagon kan forklara.

Pa livsmedelsverkets hemsida anges rekommenderad maxdos av aspartam till 40 mg per kg kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg). Aspartamsötad läsk får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk per dag. Vem dricker sa mycket cola light?

Sa jag fortsatter dricka mina ett-tva glas cola light om dagen. Finns det for resten nagot battre an iskall cola med citron och isbitar en varm sommardag. Ja det skulle val vara en kall Stella i solen i sa fall.....

• Bellis

Är det "måttligt" att dricka läsk varje dag?

Det tycker inte jag.... men det är jag det. Sen struntar jag i om det är vanlig eller light-versionen.

• jinni

Ja "mattligt" ar ju ganska subjektivt. Och dricker man inte lask alls sa kanske det later som overkonsumtion att dricka det dagligen. Beror ju pa vilka referensramar man satter, men staller man ett-tva glas i forhallande till 4 L (som ar ADI-vardet for light lask) sa kan nog det forra anses som mattlig konsumtion. Men nu pratar jag alltsa bara om mattlig konsumtion av ASPARTAM. Det forutsatter ju ocksa att man inte far i sig enorma mangder pa annat satt genom andra light produkter.

Jag tycker att ett glas vin om dagen ar OK det med. Inte for att jag dricker det, men skulle inte hoja pa ogonbrynen at de som gor det. Alkohol i sma mangder lar ju vara bra for halsan, vilket darmot binge-drinking pa helgerna inte ar.

• Bellis

Jag inser först nu att jag miss-read you en aning! Sorry!

• snuffe

läsk, både vanlig och light, anses vara boven till att barn (och folk överhuvudtaget) har så mycket övervikt nuförtiden. Det har att göra med att insulinhalten mm. kroppen har svårt att hantera läsk som blir ngt av en chock för kroppen. En bieffekt är att man känner sig hungrig, dvs äter mer i samband med läskdrickande.

Dessutom är ju inte läsk bra för tänderna. Och då menar jag åter igen både vanlig läsk och light, eftersom det inte bara är sockret som är boven i dramat, utan att det är så starkt/surt.

Själv 'är jag helt klart cola-beroende (bara vanlig cola duger, inte light) men har bestämt mig för att bara dricka cola på fredagar och lördagar! Det svåraste för mig är att låta bli cola på lunchen de dagar jag äter lunch ute och läsk ingår...Men nu SKA jag välja vatten istället.

• Mrs Corbally(f.dMrs Brady2B)

Usch...säg inte sådär...Jag får jättedåligt samvete nu..jag dricker MASSOR med cola varje dag...Beroende?? Jo det kan man gott säga!! Ska försöka att dra ner lite på cola-drickandet och försöka varva med vatten eller saft istället...fun light.. Tur för mig iallafalll att jag inte går upp i vikt av det!!

• mrs.

Hej :)

Jag tror inte du behöver veta hur farligt det är :)

Men vanlig cola i ett glas fräter sönder tom en krockodiltand.

Jag slutade med cola och byte det till nyttigare :)
    Det var svårt i början men ett fel kan alla göra, och så tar man nya tag.

Även light kan ge dig onyttigheter i kroppen. visst den har inte många kcal men... det måste ju finnas något som ersättning t sockret, eller hur och vad är det som gör en beroende?????

Lycka till jag håller tummarna.
    Men om du inte slutar, så .... låt gå allt i livet kan inte vara nyttigt.
    som vegitarianer -bra men inget kött
    bantare- bra för hälsan om det är rimligt..... osv.

kram

• Aima

Tack!!
    Nu känner jag mig motiverad igen till att sluta med denna koffeinfryck
    Har druckit min sista "jobbecola" idag...

Det måste väl egentligen vara lika farligt med alla lightprodukter? Man tror att det är så bra men....??

• vanessa

Aspartam bör man se upp med.

Många lightprodukter innehåller dessutom socker (ex yohgurt och likn) som inte alls är bra att få i sig av i för stora mängder

• mrs.

Jo det är sant aspratam är inte alls nyttigt och det finns i alla light produkter tom tuggummi om det är sockerfritt.
    Det måste stå på produktinnehåll så kolla.

Jag kommer inte ihåg vad den gjorde för skada men...
    Inte något bra va det.

Ät mindre fettsnål mat eller juicer frukt eller grönsak, vatten och mineralvatten, mjölk osv.

Jag vet att man kan sluta, och då mår man bra av att inte vara "beroende". :)

Svar på tråden Slut med Cola....