• Eros

Guld eller silver diadem i mellanbrunt/mörkbrunt hår?

En konstig fråga kanske, men jag funderar på det här med diadem i håret...
    Om man, som jag, har mellan-mörkbrunt hår med lite "guld i", är det då snyggast att ha ett didem i guld eller i silver?

Problemet om jag skulle ha silver är att jag inte tål (allergisk)smycken i silver, i så fall skulle didemet vara i silver men övriga smycken vara i guld.
    Har hört mga som anser att man INTE sak blanda silver och guldsmycken.
    Är väl själv inne på samma sak sedan länge...
    Vad tycker ni?

För övrigt har jag tänkt ha uppsatt hår (ej så högt på huvudet eftersom jag är ganska lång) och lång slöja i två lager.

Tack för era svar!

• Svar på tråden Guld eller silver diadem i mellanbrunt/mörkbrunt hår?
  • västkustbrud

jag har ungefär samma fundering. Personligen tycker jag nog att silvertiarorna är lite finare, ser liksom inte så konstgjorda ut som de i "guld" eftersom de är doppade i silver. Som övriga smycken blir det nog pärlhalsband och pärlörhängen, så då blir det ju bara ringen som är i guld, och det borde ju funka.

Jag tror att både guld och silver passar fint till ditt hår, så du kan nog välja med hjärtat.

Jag frågade lite om höga och låga tiaror och hon i affären sa att ska man ha en hög tiara, bör man bygga på håret ganska tätt efter det (alltså ganska högt upp på huvudet) annars kan det se lite konstigt ut. Ska man som du,(och jag) ha håret lite längre bak, passar det bättre med en lite lägre.

Lycka till!!

• 041023

Jag tycker personligen att det är snyggast att genomgående ha samma metall i alla smycken, men det beror nog lite på hur tiaran ser ut. Man kan ju säkert ha en silvertiara med tex mycket strass till guldsmycken - då syns ju inte silvret så mycket!
    Själv ska jag ha en klänning i rött, med spetsar i guld och svart - så jag letar efter en tiara i guld med röda stenar. Inte så lätt! De flesta tiaror är ju i silver med strass!

Lycka till!!

• 12 juni 04

Hej
    Jag tycker att kontraster är fint. Därför skulle jag ta silver till ett mörkare hår och guld i ett ljust. Själv är jag väldigt ljus så jag har valt en i brons. I den sitter stenar och pärlor så till örhängen har jag valt ett mindre med två stenar i olika storlek som återkommer exakt likadant i tiaran. För övrigt har jag inga andra smycken då klänningen går högt upp, till nyckelbenen.
    VH

• Glassmonster

En liten fråga bara: Varför kan du inte ha vitguldssmycken, eller är du allergisk mot det också? Jag tänkte bara om du vill ha en tiara i silver så kan ju smycken i vitguld vara en lösning.
    En tanke bara.

• Miranda

Jag kollade samma sak i en brudbutik för några dagar sedan. Hon sa att det inte var hårfärg utan hudtyp man skulle titta på - typ om man var rosa i hyn eller gul. Hade man rosa tendenser var man kall och gula varm. Silver är kallt och guld är varmt, så det skulle enligt henne passa bäst om man gick efter det.

Personligen gillar jag dock silver bäst, och ska ha det - har ganska mörkt hår o tycker att det är fint till!

• Fru Kall

Det beror väl lite på hur redsten av dina färger är.
    Själv är jag också mellan/mörkbrun i håret med lite röd ton som endast syns i solljus.
    Och visst det är fint med silver mot mörkt hår.
    Men jag har ljust blåa ögon och välldigt blek hy, typ samma färger som snövit. Och då tyckte jag att jag blev välldigt blek med silver.
    Jag har provat både silver och guld, men det blev helt klart guld.
    Jag kommer att ha en "fiskben"guldkedja runt halsen med en pärla i hänget som kommer att ligga precis vid nyckelbens gropen. Och tiaran har blommor med både strass och pärlor. guld örhängen med en liten diamant och en pärla.

• Eros

Tack för alla intresssanta inlägg!

Jag är ganska blek till vardags, men har nu solat solarium (måttligt...) för att få lite grundfärg. Men annars är jag nog mer "kall" än "varm" i mina grundfärger. (Blågrå ögon och lite rosa hud.)
    Så då ska man alltså ta en tiara i silver, enligt Mirandas källa.

Jag kommer ha en klänning som är u-ringad och funderar på att ha ett treradigt (eller så) pärlhalsband runt själva nacken och små pärlörhängen.
    En frisör rekommenderade mig att ha ett litet pärldiadem till detta (eftersom jag även kommer att ha slöja och en lite lägre uppsättning)och då funkar det nog i silver, trots allt.

Lycka till allihopa med tiarainköpen!

• Bröllopstokiig

Du kommer att bli strålande vacker!

• Ninja1

Jag är också mörkhårig och var helt inne på silvertiara och var helt emot tiara i guld, för jag tyckte att dom såg så B ut. Iallafall, jag provade silvertiaran och den var fin, sedan tänkte jag äsch jag provar en i guld också. Jag blev positivt överraskad! Den var mycket mildare och jag såg brunare ut. Den var inte alls så iögonfallande. den hade strass och vita pärlor. Passar bra eftersom jag har pärlöronhänge. Mitt råd är: prova olika. När du står där framför spegeln i din klänning med tiaran, så kommer du att se direkt vilken tiara som är du.

• Bonadea

Personligen tycker jag att har man allt annat i guld ska man även ha tiaran i guld. Tycker på nåt sätt att det skär sig lite att blanda. Men det är ju jag det :)

Tyvärr är silverfärgade tiarorna oftast finare. Men de i guld kan vara jätte fina också om det inte är så mkt guld, utan även kanske strass, pärlor eller liknande. Kan lätt se lite "plastiga" och "billiga" ut... men det beror ju helt på! Man får leta lite...

Jag skulle nog satsa på en i guld om jag vore du :) Om du hittar nån fin. Men hittar du nån jätte fin i silver som du tycker jätte mkt om så ska du ju ta den!

• nallemaja

Jag tycker silver, av den anledningen att guldtiarorna ser så "plastigt oäkta ut".
    Sen tycker jag också att silver är väldigt fint i "mörkare hår"

• Marie brud 22/5-04

Mitt hår är mörkbrun/rött och jag ska ha guldtiara, det passar ursnyggt till det! Jag tyckte inte silver gjorde sej alls till mitt hår. Dessutom har jag guld i halsbandet o ringen o bordsdekorationer!

• Eros

Jag har köpt en tiara nu, på "Glitter" i Örebro för några helger sedan..
    De hade faktiskt några jättefina, kostade bara 149 kr och ser inte såå billiga ut heller.

Men örhängen o halsband fattas (gillar guld, men vitguld har jag inte tänkt på)...

Mvh
    Eros

• Divina

smyckerna och diadem måste vara i samma färg,absolut. guld tycker jag passar bättre då du har brunt hår

• fröken Dammråtta

Normalt sett bär jag nästan alltid guld eftersom jag för ett antal år sedan var på färganalys och den tanten sa att jag skulle ha guld! Nu är jag inne i en stor silverperiod och tänker därmed bära silvertiara! Sen passar den ihop med pärlhalsbandet jag har ärvt efter min mamma! Tror på att prova olika och köpa den som känns bäst helt enkelt!

• Tant Pernilla

Jag ska ha en silvertiara som jag ska knåpa ihop själv av riktig silvertråd och med äkta pärlor och rosenkvartsstenar i. Jag är mörkblond men tänkte färga håret rödblont, för det passar en blekfis som jag.

Jag har för det mesta silversmycken och det är egentligen bara min förlovningsring som är i guld, men jag tycker inte att det gör så mycket om man blandar på det sättet. Jag har tänkt göra halsbandet själv också och det blir silverfärgad smyckeswire med äkta pärlor på. Jag hoppas att det blir fint, men blir det inte det får jag väl ta nåt annat!

Jag har gjort en provtiara i koppartråd och det blev också bra. Dessutom finns det ju en massa färger på metalltråd numer, så man kan ju vara okonventionell om man gör sin egen tiara och matcha med andra färger som blommor i buketten eller nåt. Jag hittade beskrivning på egna tiaror på www.brudobrollop.se

• Gobi

Jag har mörktbrunt hår med röda inslag (naturligt) och jag passar bäst i guldsmycken. Efter att ha läst ditt inlägg tror jag du skulle passa bäst i guld tiara. Men detta beror givetvis vilken hudton du har. Brukar du ha gult guld eller vitt i vanliga fall? Känn efter vad som känns rätt och ser bäst mot din hud.

Svar på tråden Guld eller silver diadem i mellanbrunt/mörkbrunt hår?