• Cassiopeija

Mat att grilla på möhippa?

Hej!

Jag håller på att planera en möhippa som ska avslutas med grillning i sommarstugan.

Vad har ni för tips på gott att grilla? Gärna småsaker som passar på grillspett men tar tacksamt emot alla tips. Nåt gott att ha till förutom vanlig potatissallad?

• Svar på tråden Mat att grilla på möhippa?
  • Ellte

På min kompis hippa förra året grillade vi färskpotatis...tokgott! Skrubba potatisen. Lägg ut flera lager av alu.folie och lägg pot. i en hög därpå. Salta, peppra och slå på olja. Lägg gärna i några kvistar örtkrydda samt några vitlöksklyftor. Vik ihop till en "väska" med ganska mycket luft i och ett "handtag" att lyfta i. Sätt på grillen och skaka ofta! Öppna och "kolla läget" ibland... SUPERGOTT!

• Sommar-04

Vi brukar marinera champinjoner, korsbars tomater (heter de sa pa svenska?), paprika, lok, rakor och kott i olivolja, soja, vitlok, salt och peppar. Valdigt enkelt och valdigt gott! Med en gronsallad till! Oj, vad jag langtar efter sommaren nu!

• 2.7.2005

Du tar paprika , färska championer.

Kött Karrè.
    Skär det i bitar och marinerar.
    Med t.ex grill olja eller så tar du vanlig olja, grill krydda, sallt peppar soya , går oxå bra utan soya.

Sen läger du köttet i det och låter det stå.

Sen kan du göra samma sak med revbenen
    FAst grilla de i bitar som de är

Mummmsss

• Koalan

Enkelt:
    På Martin Ohlsson finns färdiga kycklingspett som man bara värmer i ett foliepaket på grillen. Mumsigt :)

• Cassiopeija

Vilka bra tips!

Tack!

• Cassiopeija

Nån som har tips på vegetariskt att grilla?

• bimbim

Alla slags grönsaker
    Marinerad quorn (om ovo)
    Halloumi (om lakto)
    Marinerad tofu

• Softies

Majskolvar är riktigt gott att grilla. Tycker att färska direkt på grillen är riktigt smarrigt, men det fungerar lika bra med frysta eller konserverade. GOTT!!

• Flizo

Äter man skaldjur (vissa veg. gör) är det väldigt gott med scampi eller tigerräkor!! Man kan marinera på olika sätt.. med lime är ett gott exempel!

• Arwen75

Grillad potatis är gott, fast jag kokar mina i supersalt vatten först (smidigt göra dagen innan)
    Trär upp den på grillspett och penslar på stark krydda, tex sambal, thaicurry eller annat gott.
    Sedan så slänger man på spetten på grillen tills de är varma och har fått en lite knaprog yta.
    MUMS!

• Johanna = en lat kock

goda saker att grilla

sparris
    lättkokt färskpotatis - på spett (gärna med)
    lättkokt lök
    blandade grönsaker i foliepaket men en klick smör och lite salt på

kött som ska serveras genomstekt är jättebra att koka innan gärna med ett par droppar liquid smoke i det kryddade vattnet för att få riktigt mkt grillsmak på köttet (eller koka i uppblandad marinad som har lite röksmak)
    ex kycklinglår/klubbor
    kyckling/kalkonfile
    fläskkött

• Ellte

Ojjjjj...såklaaaart ska "min potatis" också vara kokt!!!! Annars tar det ungefär tusen år ;)

• Johanna = en lat kock

jo lättkokt= det ska gå att sticka igenom men vara en aning trögt

• Gnu

Pastasallad är jättegott till. Jag brukar blanda balsamvinäger och riktigt god olivolja med oregano och havssalt och hälla över pastan medan den är varm. När den svalnat blandar jag i de grönsaker jag känner för i ganska stora bitar och rör om. Lätt att göra i förväg och ta med i kylväska om man ska möhippa sig i ett par timmar innan det är matdags.

• Jema

FETASOTKNYTEN

Ingredienser:
    Fetaost
    Tomat
    Paprika
    Svartpeppar

Gör så här:
    1. Ta en bit folié och lägg en lagom stor bit fetaost mitt på biten.
    2. Skär till paprikabitar och tomatskivor och lägg ovan på fetaosten.
    Strö över lite svartpeppar.
    3. Linda om folién och grilla i ca 10-15 minuter.

Jätte gott!

Jema

• Cassiopeija

Vilka supertips! Jag kommer att test a allt!

Fortsätt gärna att komma med förslag!

• bröllopsängeln

aubergin(äggplanta)
    squash
    skivade majskolvar(lättare att äta)
    rödlök

är mina favoriter=)

• coffe

Det har ju redan kommit in många supersmarriga förslag men det saknas ett - morötter. Det ska helst vara såna där lite smalare som man köper i knippe med blast. På med nån god grillolja, gärna lite kryddigare och grilla. Mums!

Till grillat tycker jag bäst om "min egna" potatissallad:
    - kokt färskpotatis i lagom bitar
    - tunnt skivad rödlök i massor
    - strimlad purjolök
    - hackad gräslök
    - färsk hackad persilja
    - olivolja
    - vitvinsvinäger
    - svartpeppar och salt

• Oktober-04

Men hallå. Åååååh va gott att grilla!! :)

Lite förslag från mitt håll dåra:
    Lax i "rökpåse" (finns att köpa på ICA-butiker typ), blir kanongott och tar inte lång tid. Du bara lägger laxbitarna i rökpåsen (ser ut som en foliepåse) och slänger på grillen. Låter ligga i 15 min. Klart!

Tänkte på att pestoslungad potatis är grymt gott till också.

Satan va hungrig jag blev... kan man äta middag två gånger samma kväll? ;)

• Cassiopeija

Någon mer som vill bidra? Inte för att jag inte är nöjd med de svar jag fått men grillsäsongen är ju rätt lång...

Svar på tråden Mat att grilla på möhippa?