• Jennifer E

Hormonfritt p-medel

Min p-stav ska ut i februari nästa år. Skulle gärna slippa hormoner sen känns det som efter 10 år av p-piller och p-stav.

Vill gärna höra tips/erfarenheter av hormonfria p-medel, pessar t.ex. Är lite sugen på att testa det. Det viktigaste är nog snarast att det inte är för "pyssligt" och det är jag rädd att pessar är? Hur säkert är det? Säkerheten är dock ej superviktig, är faktiskt lite sugen på en bebis...

• Svar på tråden Hormonfritt p-medel
  • Jennie med ie

Mer än 10% blir gravida årligen med pessar, men det beror på icke-korrekt anvädning. Rätt använt är säkerheten likvärdig med minipiller ungefär.

När man väl har lärt sig så går ett pessar lika snabbt att sätta in som att ta fram och trä på en kondom. På så sätt är det inte särskilt pyssligt, bara man har pessaret inom räckhåll så ;0) Sen ska det sitta inne minst 6 timmar efteråt, så ibland kan man behöva ta ut det på jobbet kanske men om man t ex är som jag och maken och mest har sex på kvällen så är det enkelt att ta ut det på morgonen.

• Habib

Grattis till ett klokt beslut Jennifer!Spiral med koppartråd funkar fantastiskt, kan verkligen rekommenderas. Jag har inte fått barn, men använder en liten "flickspiral". Hör efter på Nacka sjukhus i Stockholm.

• Jennifer E

Aha, så det går att ha kopparspiral trots att man vill ha barn i framtiden? Intressant! Och tack för pessar-infon!

• Jacequeline

Först av allt. Kopparsprial e jättebra om den fungerar (kunde inte själv få in denna). Men.. Om du inte vill ha någon hormon preparat.. Säkra perioder? Eller avbrutet samlag. Det är ju metoder som inte är 100% säkra, men som du sa... du har ju inget imot en bebbe ;)

Habib!
    Har du fått en mindre kopparsprial eller? De har testat att sätta in en kopparspiral på mig, men det fungerade inte. Hör gärna av dig med mer info :)

• Jennifer E

Nä, nu började det precis blöda. Igen! Helt oförberett för typ sjunde gången sen i augusti. Och jag vet aldrig hur länge det håller på, suck!!! Så irriterande! Men fram till augusti förra året så hade det inte kommit en droppe på 1,5 år, det var tider det!

Nu ska staven ska ut snarast!

Vill gärna ha fler synpunkter/tips på hormonfria p-medel!

• Jennifer E

Förresten, fungerar mensen som vanligt med kopparspiral?

Svar på tråden Hormonfritt p-medel